Železničář / Hlavní zprávy / Opravy CityElefantů se postupně navýší
Opravy CityElefantů se postupně navýší
1.12.2020 – autor: MARTIN HARÁK
První patrové příměstské elektrické jednotky CityElefant řady 471 vyjely do pravidelného provozu přesně před dvaceti lety. O opravy těchto vozidel se stará výhradně dceřiná společnost Českých drah DPOV ve svém přerovském závodě. Kromě běžných vyvazovacích a hlavních oprav se v Přerově specializují na opravy po mimořádných událostech, násilném poškození či čelních střetech. Počet oprav se má v dohledné době díky výměnnému systému podvozků navýšit a současně i urychlit.
CityElefanty v době svého vzniku překvapily novou koncepcí, do té doby nevídanou na našich regionálních spojích. Šlo například o klimatizovaný interiér, stoprocentně nízkopodlažní vstupy, nebo třeba odkládací prostor pro jízdní kola či automatické plošiny pro imobilní cestující. Vozidla byla postavená na bázi nové moderní koncepce, jako je řízení po sériové lince s použitím CAN komunikace s hliníkovou sendvičovou skříní, a unikátním systémem cílového brzdění. Tyto rychlé příměstské jednotky dnes tvoří nezbytnou součást příměstské dopravy primárně v pražské aglomeraci a Středočeském kraji, okrajově i na Ostravsku či Ústecku.
V letošním roce v přerovském závodě DPOV opravili již deset jednotek řady 471, které prošly jak vyšším stupněm oprav, tak i modernizací interiéru. K tomu je nutné připočíst navíc opravu ještě jednoho vlaku po střetu. Od příštího roku by se měl počet oprav díky výměnnému systému podvozků navýšit, podobně jako se to již dnes praktikuje na vysokorychlostních jednotkách Pendolino.
Zvládnou i opravy po haváriích
V posledních dvou letech se stalo několik vážných nehod řady 471 CityElefant, z nichž u dvou jednotek bylo poškození natolik závažné, že se nakonec rozhodlo o zrušení některých jejich vložených nebo čelních vozů. „Poničení vozů 471.065, 071, 075 a 971.075 bylo natolik rozsáhlé, že daná vozidla byla navržena k úplnému zrušení. Některé jejich díly jsou však stále použitelné, a proto budou využity pro opravy ve výměnném systému pro sesterské jednotky,“ říká projektový manažer přerovského závodu DPOV Petr Sovadina. Ze zbylých vozidel 071, 065, 971.065 a 471.075 vznikne jednotka s označením 471.075. Hnací vozidlo 471.075 je v současné době po opravě a je již běžně používáno v provozu. Na zbylých částech této nově seskupené jednotky technici provedou opravu skříní vozidel. Ty jsou po střetu s kamionem, který se stal na železničním přejezdu na podzim loňského roku v pražské Uhříněvsi.
Letos v létě se bohužel odehrála další nehoda jednotky CityElefant, při níž byl značně poškozen řídicí vůz – konkrétně 971.046. Ten v současné době prochází opravou poškozené skříně a podvozku. „Při nehodě došlo k roztržení skříně vozidla a ke vzniku děr do hliníkových sendvičů, což jsou obaly vozidlové skříně. Některé součásti bylo možno vhodnou technologií zavařit, jiné se musí nahradit nově vyrobenými díly,“ doplňuje Sovadina.
Standardem jsou opravy pojezdů
Patrové jednotky CityElefant se do přerovského DPOV přistavují primárně na opravy pojezdů a výměnu monobloků dvojkolí a dalších mechanických dílů podvozků. Tyto bezchybně fungující díly jsou základem bezpečné jízdy vlaku. Podle techniků z přerovského Provozního střediska oprav dochází u CityElefantů k značnému opotřebení jednotlivých dílů vzhledem k jejich extrémnímu nasazení především v okolí Prahy a středních Čechách. Do Přerova jsou současně přistavovány vždy tři jednotky 471, každá je v jiném stupni rozpracovanosti. „V případě mimořádných událostí, kdy musíme řešit i opravy po nehodách, se u nás v Přerově může sejít i více jednotek najednou,“ potvrzuje Petr Sovadina. Dodává, že v letošním roce se u vlaků řady 471 montuje nový informační systém LED, jenž nahrazuje původní vnější informační tabule již bez otáčivých terčíků. Tento systém z let devadesátých se postupně vyměňuje u všech jednotek CityElefant.
Dále se do celého vlaku instalují zásuvky 230 V pro nabíjení drobné elektroniky, jako jsou mobilní telefony či notebooky. Součástí dalších oprav na těchto jednotkách jsou například modernizace interiérů, rekonstrukce a oprava klimatizací, výměna potahů sedaček pro cestující. Úpravou prochází i nástupní posuvné dveře. Ty jsou vybavené dnes již standardní technologií – tlačítkem na otevírání dveří, které se může navolit již během jízdy před příjezdem do stanice nebo zastávky. Na podobném principu dnes fungují prostředky městské hromadné dopravy – autobusy, tramvaje nebo metro.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »