Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Okolí Masarykova nádraží se promění v moderní čtvrť

Okolí Masarykova nádraží se promění v moderní čtvrť

3.1.2017 – autor: JOSEF HOLEK vizualizace: PENTA

Okolí pražského Masarykova nádraží se brzy promění k nepoznání. Investiční skupina Penta zde totiž hodlá vybudovat luxusní čtvrť s několika budovami s kancelářemi a obchody. První objekty zde vyrostou do tří let. Iniciátorem kultivace prostoru včetně rekonstrukce nádraží jsou České dráhy. Kompletně hotovo by mělo být do roku 2025.

Okolí Masarykova nádraží se promění v moderní čtvrť

V okolí pražského Masarykova nádraží má podle plánů v nejbližších letech vyrůst moderní čtvrť s kancelářemi a obchody. Výstavba širokého bulváru lemovaným osmičkou budov potrvá do roku 2025 a zahrnovat má i rozsáhlou rekonstrukci nádraží. Projekt Prague Central Business District, za kterým stojí investiční skupina Penta, vychází z dílny již nežijící architektky Zahy Hadid. O revitalizaci zatím nepříliš vzhledného místa se České dráhy snaží déle než deset let.

„V okolí nádraží plánujeme kromě výstavby kancelářských budov také vybudování veřejných a parkových ploch. Počítáme i s rozšířením a přestavbou ulice Na Florenci tak, aby z ní vznikl skutečný městský bulvár se širokými chodníky, vzrostlými stromy a množstvím předzahrádek kaváren a restaurací,“ přiblížil projekt manažer Penty Pavel Streblov. Cílem je vylepšit současnou infrastrukturu pro pěší, kdy nově propojí Nové Město, Žižkov a Karlín. Toto propojení tak bude pro pohyb rezidentů a veřejnosti mezi těmito dopravními uzly daleko příjemnější a jednodušší. K tomu přispěje i unikátní zastřešení části Masarykova nádraží, kde v budoucnu vznikne jakési nové náměstí se zelení.

Komfort nejen pro cestující

Celé nádraží se kompletně změní, byť historický ráz budov bude zachován. Objekty jsou totiž památkově chráněné. „Jiná však bude skladba služeb pro veřejnost. Vzniknou nové kavárny, restaurace, obchody a další služby nejen pro cestující, ale i pro ostatní veřejnost,“ konstatoval Streblov. „Změní se i počet kolejí a nástupišť. Kolejím ustoupí křídlo nízkých budov směrem k ulici Na Florenci. Výpravní budova v majetku ČD je už nyní postupně rekonstruována a na pozemky, které nepatří SŽDC, má předkupní právo Penta. Národní dopravce navíc do druhé poloviny příštího roku vybuduje ČD centrum s pokladnami, zázemím zaměstnanců a nové veřejné toalety,“ doplnil výčet změn Petr Král z odboru správy a prodeje majetku ČD.

Myšlenka na přestavbu lokality nádraží je stará už déle než deset let. Za změnami kromě jiných stojí i národní dopravce. „Pozemky a jednotlivé objekty kolem výpravních budov byly zahrnuty do nemovitostního projektu už v jeho počátku, tedy v roce 2003," připomněl Král. 

ČD si vydobyly své

Než se ale tak stalo, ČD v letech 2004 až 2008 uzavřely s MSD soubor smluv, na jejichž základě měl začít projekt revitalizace výpravních budov i jejich okolí. Na čas se však běh celého díla zpomalil. Už na podzim 2011 však do MSI – MSDvstoupila Penta a teprve pak se začaly plány opět naplňovat. ČD se podařila aktualizace souboru smluv a okamžité zahájení prací na rekonstrukci budov s jasným harmonogramem. Rovněž zajistily nezpochybnitelnost vlastnického práva k výpravním budovám, redukovaly předkupní práva a práva budoucí koupě pouze pro území určené k developerským záměrům MSI nebo vylepšení svého postavení v projektu z pohledu koncesního zákona. „Spolupráce je úspěšná a smluvní závazky jsou plněny,“ dodal

Petr Král s tím, že první etapa rekonstrukce haly se uskutečnila již před čtyřmi roky. Nyní běží druhá etapa, při níž jsou měněny podlahy a opravovány interiérové fasády budov. Novotou září i trafostanice v suterénu. První část pozemků, zhruba 10 tisíc čtverečních metrů, Penta vykoupila od ČD letos v lednu za 235 milionů korun. Na celý bulvár jich potřebuje 22 tisíc. Celková investice do projektu Prague Central Business District přesáhne částku 6,5 miliardy korun. Jen opravy výpravních budov a nádražní haly vyjdou na 135 milionů korun. Počítá se s tím, že nádraží jako takové bude zrekonstruováno do konce roku 2018, přičemž první nově postavené budovy budou hotovy v první polovině roku 2020 a celý projekt by pak měl být dokončen během dalších pěti let.

ČD AKCIONÁŘEM PROJEKTU

Iniciátorem výběrového řízení na developera, který revitalizaci provede, byly České dráhy. Vítězem tendru se o rok později stala akciová společnost Masaryk Station Investment (MSI). ČD a MSI jsou od té doby akcionáři společného podniku s názvem Masaryk Station Development (MSD), který vznikl právě za účelem rozvoje celého území. Nyní dopravce v MSD vlastní 34 procent akcií, MSI zbylých 66 procent. 


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 3.33

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika