Železničář / Hlavní zprávy / Odkaz legií ožívá po sto letech
Odkaz legií ožívá po sto letech
23.10.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Sedm vozů Legiovlaku z deseti je hotovo! Aktuálně se představují na pražském Nákladovém nádraží na Žižkově. Ambiciózní projekt, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku vlaku, kterým v letech 1918–20 jezdili naši vojáci po Transsibiřské magistrále, tak spěje do další fáze. Od příštího roku bude souprava křižovat republiku a připomínat veřejnosti, především mladým lidem, zásluhy legionářů při vzniku československého státu.
První legionářský vlak vůbec dorazil do Prahy 22. listopadu 1918. Vojáci, kteří bojovali na Sibiři, pak začali přijíždět v prosinci následujícího roku. Celkem jich oklikou přes Vladivostok přicestovalo asi 61 tisíc. Současná obdoba legionářského vlaku se na Žižkově představila 11. října 2014. Veřejnost si mohla prohlédnout hotové vozy od 12. do 15. října a nyní od 18. do 30. října – tedy symbolicky i během státního svátku připomínajícího vznik republiky.
Jsme hlavním partnerem
Slavnostní představení Legiovlaku – tedy jeho větší části – proběhlo 9. října za účasti řady významných hostů. „Pro nás železničáře je velkou ctí podílet se na projektu Legiovlak a postarat se o jeho zdárný průběh při šestiletém putování po České republice,“ uvedl Karel Otava za SŽDC, který se projektu dlouhodobě věnuje. „Stejně jako je nutné připomínat události druhé světové války, tak i té první,“ uvedl v projevu Daniel Kurucz.
„České dráhy jsou hlavním partnerem, zajistí propagaci, logistiku, zatímco společnost ČD Cargo jako oficiální dopravce nese odpovědnost za přepravu a zajištění trasy a lokomotivních náležitostí. České dráhy jsou hrdé na to, že se mohly do tohoto projektu přihlásit,“ dodal Kurucz a vedle organizátorů a partnerů směřoval svůj dík i nadšencům z depa Vršovice, kteří ke slavnostnímu příjezdu Legiovlaku poskytli funkční parní lokomotivu 434.2. SŽDC zajistí soupravě slevu za použití dopravní cesty.
Projekt fakticky začal tím, že v letech 2011 a 2012 zakoupila Československá obec legionářská sedm vyřazených historických vozů – a v roce 2014 ještě další dva. Jeden dlouhodobě zapůjčily České dráhy. Sedm jich již bylo kompletně zrekonstruováno. Do jara 2015 zbývá opravit poslední tři – štábní. Potom bude Legiovlak křižovat republiku a pomáhat veřejnosti obnovovat dlouhá léta potlačované povědomí o legiích a jejich zásluhách na vzniku našeho státu. Pro rekonstrukci byly zvoleny nejčastěji používané vozy: plošinový, improvizovaný obrněný, dělový, ubytovací (těpluška), výstrojní, velitelský, štábní, zdravotní, poštovní a dílenský vagon.
Výroba podle fotografií
Jak vysvětlil Jiří Charfr
eitag, tajemník projektu Legie 100, zbývá nyní dokončit rekonstrukci tří posledních vozů – výstrojního s krejčovskými dílnami, velitelského a promítacího. „Práce se provádějí hlavně v Olomouci a Krasíkově u Plzně. Nebyly by možné bez propojení na další nadšence, třeba z Bezdružické dráhy, DKV Plzeň. Vyrábí se bez výkresů, jen podle dobových fotografií, navíc skříně vagonů byly natolik shnilé a rozpadaly se, že se musely prakticky vyrábět znova,“ popisuje. Nejdůležitějším úkolem přes zimu je podle něj uvést pojezdy všech vozů do provozuschopného stavu. Pak už bude celý Legiovlak připraven, aby objížděl železniční stanice a připomínal události předcházející vzniku samostatného Československa.Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »