Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Odkaz legií ožívá po sto letech

Odkaz legií ožívá po sto letech

23.10.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Sedm vozů Legiovlaku z deseti je hotovo! Aktuálně se představují na pražském Nákladovém nádraží na Žižkově. Ambiciózní projekt, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku vlaku, kterým v letech 1918–20 jezdili naši vojáci po Transsibiřské magistrále, tak spěje do další fáze. Od příštího roku bude souprava křižovat republiku a připomínat veřejnosti, především mladým lidem, zásluhy legionářů při vzniku československého státu.

Odkaz legií ožívá po sto letech

První legionářský vlak vůbec dorazil do Prahy 22. listopadu 1918. Vojáci, kteří bojovali na Sibiři, pak začali přijíždět v prosinci následujícího roku. Celkem jich oklikou přes Vladivostok přicestovalo asi 61 tisíc. Současná obdoba legionářského vlaku se na Žižkově představila 11. října 2014. Veřejnost si mohla prohlédnout hotové vozy od 12. do 15. října a nyní od 18. do 30. října – tedy symbolicky i během státního svátku připomínajícího vznik republiky.

Jsme hlavním partnerem

Slavnostní představení Legiovlaku – tedy jeho větší části – proběhlo 9. října za účasti řady významných hostů. „Pro nás železničáře je velkou ctí podílet se na projektu Legiovlak a postarat se o jeho zdárný průběh při šestiletém putování po České republice,“ uvedl Karel Otava za SŽDC, který se projektu dlouhodobě věnuje. „Stejně jako je nutné připomínat události druhé světové války, tak i té první,“ uvedl v projevu Daniel Kurucz.

„České dráhy jsou hlavním partnerem, zajistí propagaci, logistiku, zatímco společnost ČD Cargo jako oficiální dopravce nese odpovědnost za přepravu a zajištění trasy a lokomotivních náležitostí. České dráhy jsou hrdé na to, že se mohly do tohoto projektu přihlásit,“ dodal Kurucz a vedle organizátorů a partnerů směřoval svůj dík i nadšencům z depa Vršovice, kteří ke slavnostnímu příjezdu Legiovlaku poskytli funkční parní lokomotivu 434.2. SŽDC zajistí soupravě slevu za použití dopravní cesty.

Projekt fakticky začal tím, že v letech 2011 a 2012 zakoupila Československá obec legionářská sedm vyřazených historických vozů – a v roce 2014 ještě další dva. Jeden dlouhodobě zapůjčily České dráhy. Sedm jich již bylo kompletně zrekonstruováno. Do jara 2015 zbývá opravit poslední tři – štábní. Potom bude Legiovlak křižovat republiku a pomáhat veřejnosti obnovovat dlouhá léta potlačované povědomí o legiích a jejich zásluhách na vzniku našeho státu. Pro rekonstrukci byly zvoleny nejčastěji používané vozy: plošinový, improvizovaný obrněný, dělový, ubytovací (těpluška), výstrojní, velitelský, štábní, zdravotní, poštovní a dílenský vagon.

Výroba podle fotografií

Jak vysvětlil Jiří Charfr eitag, tajemník projektu Legie 100, zbývá nyní dokončit rekonstrukci tří posledních vozů – výstrojního s krejčovskými dílnami, velitelského a promítacího. „Práce se provádějí hlavně v Olomouci a Krasíkově u Plzně. Nebyly by možné bez propojení na další nadšence, třeba z Bezdružické dráhy, DKV Plzeň. Vyrábí se bez výkresů, jen podle dobových fotografií, navíc skříně vagonů byly natolik shnilé a rozpadaly se, že se musely prakticky vyrábět znova,“ popisuje. Nejdůležitějším úkolem přes zimu je podle něj uvést pojezdy všech vozů do provozuschopného stavu. Pak už bude celý Legiovlak připraven, aby objížděl železniční stanice a připomínal události předcházející vzniku samostatného Československa.

 

Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.4

Další články této rubriky

Minibary obsloužily statisíce cestujících, nejpopulárnější je kávaMinibary obsloužily statisíce cestujících, nejpopulárnější je káva

28.8.2024 - Více než 247 tisíc šálků kávy bylo vydaných v prvním pololetí roku 2024 prostřednictvím minibarů Českých drah. Mezi oblíbené občerstvení patří také pivo, bagety, croissanty nebo rozpékané pečivo. Stevardky a stevardi… »

České dráhy převzaly 55 jednotek a lokomotiv České dráhy převzaly 55 jednotek a lokomotiv

19.8.2024 - České dráhy v první polovině letošního roku převzaly do provozu celkem 22 elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox, 17 lokomotiv Vectron a také první jednotku ComfortJet v přechodném řazení. Hodnota nových… »

Děčínské Líze pomůže i pivní speciálDěčínské Líze pomůže i pivní speciál

15.8.2024 - Již třetí pivní speciál láká k přispění na obnovu drážní historie. Po Matyldě a Kryšpínovi přichází Šlechtična, jež má pomoci stejnojmenné lokomotivě 475.179 zpátky do nostalgického provozu. Děčínská ikona, které… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika