Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Obnovu lanovky na Ještěd urychlí memorandum

Obnovu lanovky na Ještěd urychlí memorandum

13.4.2022

České dráhy, Liberecký kraj, statutární město Liberec a TMR Ještěd uzavřely začátkem března memorandum k obnově lanové dráhy z Liberce-Horního Hanychova na Ještěd. Podepsaná listina by podle signatářů měla pomoci připravit nejvhodnější a především nejefektivnější model spolupráce při obnově a provozu lanovky na Ještěd.

Obnovu lanovky na Ještěd urychlí memorandum

Podle člena představenstva ČD a náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího Ješety patří lanová dráha na Ještěd do rodinného stříbra společnosti. Bývalé ČSD vybudovaly první lanovku v letech 1932/1933. Po celá desetiletí ji provozovaly a v 70. letech i rozsáhle modernizovaly. „Proto ji hodláme znovu opravit, a to v takové podobě, která nabídne obyvatelům a návštěvníkům Liberce a Libereckého kraje co nejvíce benefitů,“ řekl Jiří Ješeta. „Chceme lanovku, která umožní další turistický rozvoj celého ještědského hřebene při vysoké ochraně životního prostředí a přírody. Proto jsem rád, že jsme se domluvili s Libereckým krajem, statutárním městem Liberec a společností TMR na podpisu memoranda, které by mělo náš cíl naplnit.“  

Oprava či stavba nové

Lanová dráha na Ještěd je od nehody 31. října 2021 mimo provoz. ČD s partnery připravují plán na její opravu a opětovné uvedení do provozu. Pracovní skupiny pracují se třemi základními možnostmi obnovy. První variantou je oprava původní dráhy, která by byla do-plněna o nové bezpečnostní prvky. Druhou možností je stavba nové moderní lanovky v původní stopě. Třetí, s největším přínosem pro obyvatele a turisty, je stavba nové lanové dráhy s prodlouženou trasou až ke stanici tramvaje v Horním Hanychově. Pracovní skupiny analyzují možná technická řešení, která zahrnují vedle dosavadní-ho kyvadlového systému se dvěma velkými kabinami také variantu oběžného systému s větším počtem menších kabin.
„Věřím, že vybudování nové lanovky nepotrvá příliš dlouho. Rekonstrukcí má projít také samotná Hubáčkova stav-ba na vrcholu a brzy se dočkáme chvíle, kdy se lidé do nového Ještědu svezou novou lanovkou,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Odborníci proces rekonstrukce lanovky odhadují na 3 až 4 roky, stavbu nové pak na 4 až 5 let. „České dráhy ani město Liberec tento stav netěší. Rozhodně uděláme maximum pro to, aby byl provoz lanovky obnoven co nejdříve. Je to ikonická stavba Liberce a v našem zájmu je, aby se obnovení provozu maximálně urychlilo. Podpisem memoranda nastavujeme harmonogram kroků a prací a to, za jakou část  bude kdo odpovědný a kdo a na čem bude pracovat,“ vysvětlil primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Visutá lanová dráha Liberec-Horní Hanychov – Ještěd byla uvedena do provozu 27. června 1933. Po lanovce na Černou horu v Krkonoších se jednalo o naši druhou nejstarší lanovku. Jejím dodavatelem byla chrudimská firma František Wiesner, po znárodnění  známá jako Transporta. V letech 1971 až 1975 provedla tato firma její rozsáhlou rekonstrukci. Stávající lanovka má délku téměř 1 200 metrů, převýšení 400 metrů, průměrný sklon 36 % a maximální 56 %. Ročně přepravila kolem čtvrt milionu cestujících.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

Začala obnova vjezdové části depa v Michli Začala obnova vjezdové části depa v Michli

8.4.2024 - Výměna 21 výhybek, tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení – to vše se uskuteční při letošní komplexní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli. Jedná se o dosud největší obnovu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika