Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / O vozy ČD se postará nová myčka

O vozy ČD se postará nová myčka

5.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Českobudějovické depo se brzy rozšíří o novou budovu. Nepůjde však o další opravárenskou halu, ale o moderní myčku. Postavit ji v následujících měsících nechají České dráhy. Co se tedy v oblasti údržby vozidel a jednotek chystá?

O vozy ČD se postará nová myčka

Plánovanou investici představenstva společnosti posvětila dozorčí rada. Nyní dopravce hledá firmu, která zakázku uskuteční. Vozy by měly mycím zařízením projíždět už v příštím roce. „Na jihu Čech nám myčka kolejových vozidel opravdu chybí. Stará zanikla před pěti lety při výstavbě čtvrtého koridoru,“ řekl Pavel Mrlík, vedoucí oddělení kvality a životního prostředí odboru kolejových vozidel ČD. Komplex zázemí technicko-hygienické údržby včetně velké myčky měl v Českých Budějovicích stát již před deseti lety. „Měl disponovat předtápěním, prostorem k běžnému mytí vodou i samotným prostorem pro velké čištění. V lecčems měl připomínat ten z pražského DKV,“ doplnil Mrlík. Cena se však pohybovala okolo tří set milionů korun. Z projektu ale sešlo.

Menší, moderní a úspornější

Až nyní byl vybrán projekt, který počítá s cenou okolo třiceti milionů korun. Za tuto sumu je možné postavit objekt menší, přesto s moderním vybavením. Budějovické vozy doposud očistou procházely v jiných depech. Dnes jsou velké myčky s celoročním provozem v  Praze, Bohumíně, Hradci Králové a Brně. „Brněnská je však v majetku SŽDC a České dráhy jí využívají na základě smluvního vztahu. Další menší myčky jsou v Chebu, Havlíčkově Brodě, Liberci, Děčíně nebo Plzni. Tyto jsou však provozovány mimo zimní období,“ uvedl Mrlík.

Nové mycí zařízení musí dokázat očistit všechny typy osobních vozů provozovaných ČD a nezáleží na tom, zda budou myty samostatně anebo v soupravě. Zvládnout má všechny elektrické a motorové jednotky a lokomotivy vyjma těch, které mají ochoz. Technologie není nepodobná té pro mytí automobilů, tedy postará se o boky, skosené partie na střechách i přední a zadní část vozů. O očistu jako takovou se budou starat nástřikové brány a kartáče s tlakovými tryskami. Technologie tedy musí umožňovat běžné provozní mytí vozidel při průjezdu soupravy s ochlazením před vlastním mycím procesem, vysušením před opuštěním prostoru – kvůli zamrzání dveří a oken, a to s použitím chemických prostředků anebo bez nich. Kromě mytí je zde i možnost navolit ošetření konzervačními prostředky při všech navolených způsobech mytí.

Stavba zařízení by měla začít již letos. „Soutěž na zhotovitele potrvá zřejmě dva měsíce, dva týdny bude čas na připomínky a odvolání. Když vše dobře dopadne, může národní dopravce se stavební firmou podepsat smlouvu v polovině roku. Práce by měly trvat zhruba rok,“ nastínil plány Miroslav Kupec, člen představenstva ČD zodpovědný za techniku, servis a majetek.  

Co musí zvládnout

Kapacita nové myčky je stanovena na třicet vozů ošetřených během 24 hodin. Provozovat se bude při teplotách od -5°C (samostatně stojící vozidlo), respektive 0°C (ucelené soupravy).

Mycí proces

■ uskuteční se podle předem zvoleného programu (s předchlazením, se sušením nebo bez něj, s možností aplikace vosku, mytí střechy tlakovou vodou popř. kartáči)

■ způsob mytí se zvolí jednoduchým kódem z ovládacího zařízení před vjezdem soupravy do myčky nebo automatickým rozpoznáním typu vozidla 

■ volbu bude mít na starosti obsluha myčky při vjíždění

■  umožní stanovení technologie pro jednotlivá vozidla

■ pohyb při mytí bude nezávislý na vlastním pohonu vozidel, tedy za použití mechanizačního prostředku myčky nebo s pomocí posunovací lokomotivy


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 2.8

Další články této rubriky

 Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům

5.4.2021 - Patří k těm, kteří nejsou na železnici na první pohled příliš vidět, a cestující o něm zpravidla ani neví. Přesto je jeho profese nezastupitelná. Strojvedoucí Petr Proft vyrostl na nádraží a život jeho celé rodiny je spojený s… »

Testy nových vozů se chýlí k závěruTesty nových vozů se chýlí k závěru

2.4.2021 - České dráhy začnou ve druhé polovině roku nasazovat na linky mezi Prahou a Chebem nejmodernější vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Postupně na tyto linky vyjede 10 pětivozových souprav, každá s… »

Další posila lokomotivního parku ČD CargoDalší posila lokomotivního parku ČD Cargo

1.4.2021 - ohledem na rostoucí objem přeprav v zahraničí potřebuje ČD Cargo pro jejich plné pokrytí stále více interoperabilních lokomotiv. Jejich flotilu dnes tvoří 12 lokomotiv řady 383 Vectron, kterou v lednu letošního roku doplnilo sedm… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika