Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Novinky v regionální dopravě

Novinky v regionální dopravě

4.12.2014 – autor: PETR POŠTA, RADKA PISTORIUSOVÁ, KATEŘINA ŠUBOVÁ

Rozsah regionální železniční dopravy zůstane i v příštím jízdním řádu srovnatelný se stávajícím grafikonem. Také v roce 2015 se cestující v regionech dočkají nasazení zcela nových vozidel. Hlavní novinky JŘ 2015 v regionální dopravě najdete v následujícím přehledu. Pro detailní informace doporučujeme stránky www.cd.cz, sekce Tiskové zprávy.

Novinky v regionální dopravě

PRAHA A STŘEDOČESKÝ KRAJ

1.  Regionální vlaky na území hlavního města Prahy ujedou v době platnosti jízdního řádu 2014/15 o 1,6 % vlakokilometrů více než v předchozím jízdním řádu – celkem 4,646 mil. vlakokilometrů (tj. 12 763 denně). Ve Středočeském kraji vzroste rozsah objednané dopravy ještě výrazněji, o 2,2 % – celkově 14,408 mil. vlakokilometrů (tj. 39 582 vlakokilometrů denně). V Praze a Středočeském kraji se denně vypraví průměrně 2 119 regionálních (osobních nebo spěšných) vlaků. 

2.  K nejvýznamnějším změnám bude patřit výrazné rozšíření počtu víkendových spojů mezi Prahou, Lysou nad Labem a Milovicemi – v sobotu o 18 a v neděli o 16 vlaků více. Dojde též k prodloužení vlaků linky S9 Strančice – Praha-Horní Počernice v odpolední špičce pracovních dní až do Čelákovic – čtyři vlaky linky S9 budou v každém směru nově prodlouženy o úsek Praha-Horní Počernice – Čelákovice. 

3.  V ranní špičce pracovních dní dojde k prodloužení doposud končícího/začínajícího vlaku v Záboří nad Labem, který nově pojede až do/z Kolína. V pracovní dny a sobotu pojede nový vlak z Březnice do Zdic na přípoj k prvnímu rychlíku do Prahy a večer z Berouna do Březnice v pracovní dny a neděli. V pracovní dny pojede po 22. hodině nový pár osobních vlaků z Kralup nad Vltavou do Velvar a zpět, vlaky budou mít v Kralupech přípoj od/do Prahy. V odpoledních hodinách pracovních dní pojede ze Všetat od spěšného vlaku Sp 1942 nový přípoj do Mělníka s pokračováním do Mšena. 

4.  Na trati Rakovník – Kralovice u Rakovníka dochází na základě požadavku Středočeského kraje k několika úpravám. První ranní vlak s odjezdem z Čisté do Rakovníka ve 4.36 a zároveň poslední večerní vlak do Čisté s odjezdem z Rakovníka ve 22.31 nově nepojedou (spojení bude zajištěno autobusovou linkou). Nepojede ani časně ranní pondělní vlak s odjezdem z Rakovníka do Čisté ve 3.58 a páteční noční vlak z Čisté do Rakovníka ve 23.03, které měly minimální využití. 

5.  V pracovní dny bude na trati Kutná Hora – Zruč nad Sázavou zaveden nový osobní vlak s odjezdem z Kutné Hory hl. n. do Kutné Hory města v 8.25. Vlak pojede jako přípoj od posunutého vlaku z Čáslavi. Stávající osobní vlak z Kolína do Zbraslavic ve 13.53, který dosud jezdil jen v pracovní dny, pojede nově i v neděli a bude vždy prodloužen až do Zruče nad Sázavou (příj. 15.19). Stávající osobní vlak ze Zbraslavic do Kutné Hory hl. n. v 16.04 pojede nově už ze Zruče nad Sázavou (15.23). 

6.  Posílí také spojení s letištěm Airport Expressem – od června do září bude po většinu dne interval 15 minut, místo dnešních 78 spojů jich pojede celkem 109.               

PLZEŇSKÝ KRAJ

1.  Jízdní řád zahrnuje celkem 496 vlaků, z toho jezdí denně 203 vlaků, o sobotách a nedělích 236 spojů a pouze v pracovní dny jezdí 162 vlaků. Regionální spoje ujedou 5,013 mil. vlakokilometrů, což představuje redukci o 4,8 % ve srovnání se současným jízdním řádem. Mezi nejvýznamnější změny patří změna konceptu na tratích Plzeň – Bezdružice a Plzeň – Planá u Mariánských Lázní – Cheb. Budou zde jezdit spěšné vlaky, převážně vedené motorovými jednotkami RegioShark. Spěšné vlaky pojedou ve dvouhodinovém taktu, který je proložen v pracovních dnech Plzeňskými linkami v úseku Kozolupy – Plzeň hl. n. a přímými vlaky, které jezdí z Plzně hl. n. přes Pňovany do Bezdružic a zpět. 

2.  V úseku Špičák – Železná Ruda-Alžbětín – (Plattling) nepojedou průjezdné vlaky. Důvodem redukce je nízké využívání v posledních letech. V úseku Domažlice – Furth im Wald ode dne vyhlášení (tj. 14. 12.) pojedou dva páry (dopolední a odpolední) přeshraničních regionálních vlaků do bavorského Furth im Wald. 

3.  Motorové jednotky RegioShark budou jezdit na třech tratích a více spojích. Ve srovnání se současným jízdním řádem budou RegioSharky jezdit více v úseku Plzeň hl. n. – Svojšín – Planá u Mar. Lázní (– Mariánské Lázně – Cheb) díky novému konceptu spěšných vlaků. Také na trati Plzeň – Žihle, většinou o sobotách a nedělích, pojedou na některých spojích motorové jednotky RegioShark. Objeví se nově i na večerním spoji z Plzně hl. n. do Nepomuku a zpět. 

4.  Na více vlacích z Berouna do Plzně pojedou modernizované soupravy s řídicím vozem.  Na trati č. 170 budou v provozu celkem 4 soupravy s řídicím vozem řady Bfhpvee v úseku Plzeň hl. n. – Rokycany – Zdice – (Beroun). 

5.  V úseku Staňkov – Horšovský Týn na trati Poběžovice – Staňkov pojedou vlaky jen o sobotách a nedělích. Redukce se dotkne také tratě Svojšín – Bor. Vlaky zde budou jezdit čtyři dny v týdnu (čtvrtek – neděle). Důvodem je nízká frekvence cestujících. 

KRAJ VYSOČINA

1.  Regionální vlaky v Kraji Vysočina ujedou celkem 3,919 mil. vlakových kilometrů. Rozsah regionální dopravy je na srovnatelné úrovni s letošním rokem. České dráhy vypraví na Vysočině v pracovní dny v průměru 386 regionálních vlaků, o sobotách 256 a nedělích 251, což představuje v průměru 348 vlaků denně. S platností od 1. července 2014 byl rozšířen integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje na území Kraje Vysočina o úsek Nedvědice – Rovné-Divišov na trati 251. 

2.  Významnou změnou je zavedení nového večerního páru osobních vlaků v úseku Jihlava – Havlíčkův Brod a zpět v návaznosti na vedení nového rychlíku z Brna do Havlíčkova Brodu s příjezdem ve 21.56 do Havlíčkova Brodu (R 970). Dále se rozšiřuje nabídka regionálních vlaků v úseku Jihlava – Jihlava město a zpět. Navíc budou jezdit dva páry vlaků v pracovní dny, jeden v sobotu a v neděli přibydou tři páry vlaků. 

3.  Na žádost obcí pojede v pracovní dny nový ranní vlak ve 4.25 z Horní Cerekve do Počátek-Žirovnice, příjezd ve 4.43 (Os 8381), zajistí se přípoj k osobnímu vlaku do Jindřichova Hradce (Os 8311). V pracovní dny bude obnoven pár vlaků v úseku Popelín – Počátky-Žirovnice a zpět (Sp 1930/Os 8323), na 17. hodinu do/z Počátek-Žirovnice). Nově se zavádí večerní vlak ve 21.35 z Jihlavy s příjezdem do Havlíčkova Brodu (Os 8378) ve 22.04, pojede denně. Denně pojede nový večerní vlak ve 22.09 z Havlíčkova Brodu, do Jihlavy přijede ve 22.38 (Os 8377). 

ZLÍNSKÝ KRAJ

1.  Rozsah dopravy kopíruje stávající jízdní řád. Regionální vlaky ve Zlínském kraji ujedou v době platnosti jízdního řádu 2015 celkem 3,505 mil. vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v kraji v pracovní dny v průměru 495 regionálních spojů, o víkendech 371, což představuje průměrně 460 vlaků denně. 

2.  K nejdůležitějším změnám patří navýšení přímých spojů z Rožnova pod Radhoštěm do Kroměříže a dále do Kojetína a zpět, celkově na této lince bude od nového jízdního řádu jezdit 12 přímých spojů. Všechny budou zajištěny moderními jednotkami RegioShark.              

3.  Na trati Hranice na Moravě – Střelná v úseku Vsetín – Horní Lideč se mění koncepce nasazení vozidel a tras vlaků. Zlínský kraj objednal 2 páry přímých vlaků mezi Vsetínem a Bylnicí. Třem párům vlaků vedených elektrickou jednotkou řady 460 se zkrátí trasa z Hranic na Moravě do Vsetína, dále ze Vsetína do Horní Lidče, resp. Bylnice nahradí elektrickou trakci Regionova. 

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ

1.  Rozsah regionální dopravy je na srovnatelné úrovni s letošním rokem. Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou 6,86 mil. vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 708 osobních a 28 spěšných vlaků. 

2.  V příštím roce (13. dubna) bude otevřena nová trať ze Studénky do Mošnova na Letiště Leoše Janáčka. Od tohoto data začnou jezdit osobní vlaky na Letiště Leoše Janáčka v Mošnově. Denně zajistí spojení na trati Mosty u Jablunkova – Bohumín – Studénka – Mošnov, Ostrava Airport (linka S2) 9 párů osobních vlaků zpravidla ve dvouhodinovém intervalu. Na těchto spojích budou jezdit CityElefanty. 

3.  Na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí bude do provozu uvedena nová zastávka Frenštát pod Radhoštěm město. 

4.  Z Ostravy hl. n. (6.25) přes Petrovice u Karviné bude denně přímé spojení do Krakova (9.48), zpět z Krakova (17.29) do Ostravy hl. n. (20.50). Přes Chalupki pojedou denně vlaky z Bohumína (10.33) do Kedzierzyna Kozle (12.35) a zpět z Kedzierzyna Kozle (15.32) do Bohumína (17.32).

5.  Ve všech rychlících R 820–849 z Bohumína do Brna a zpět bude v úseku Bohumín – Suchdol nad Odrou platit IDS (ODIS). 

6.  V souvislosti s rekonstrukcí výpravní budovy a přednádražních prostor v Třinci a na základě požadavku Ministerstva dopravy ČR bude většina vlaků EC/Ex Praha – Žilina a zpět zastavovat nově pouze na zastávce Třinec centrum (místo dosavadního zastavování ve stanici Třinec). Uvedené vlaky zastaví nově rovněž ve stanici Návsí. 

7.  Linkové vedení (příměstské linky S a rychlé linky R) osobních a spěšných vlaků a vybraných rychlíků bude rozšířeno na celé území Moravskoslezského kraje. 

OLOMOUCKÝ KRAJ

1.  Regionální vlaky v Olomouckém kraji ujedou v roce 2015 více než 5,7 mil. vlakových kilometrů. Rozsah dopravy je ustálený a pro příští rok nezaznamenává žádné výrazné změny. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 581 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 443 a v neděli 435. 

2.  Po několikaletém přerušení provozu (naposledy v JŘ 2010/2011) dochází k obnovení vlakového spojení Dzbele a Chornic. Nově pojedou 4 páry osobních vlaků Dzbel – Moravská Třebová, úsek Dzbel – Chornice je nově přiřazen k trati 017 Česká Třebová – Dzbel. 

3.  V souvislosti se změnou vedení vlaků na území Moravskoslezského kraje (zavedení linky Bohumín – Mošnov, Ostrava Airport) dochází k částečné redukci přímých regionálních spojů Přerov – Bohumín. Zachovány jsou páteřní spoje v době ranní špičky (z Přerova v 5.00, 5.31 a 6.01) a odpolední špičky (do Přerova v 15.56, 17.56 a 19.56). Zbývající osobní vlaky jsou ve dvouhodinovém taktu ukončeny/výchozí v Suchdole nad Odrou, kde je v obou směrech zachována přestupní návaznost na rychlíky relace Brno – Bohumín. 

4. Převedením původních spěšných vlaků do kategorie rychlík a částečným zařazením klasické soupravy ubyde přestupů v Zábřehu na Moravě. Nově lze cestovat přímo do Olomouce i vlakem z Jeseníku v 10.54 denně a v 16.54 v neděli, v opačném směru lze využít přímé spojení u vlaků s příjezdem do Jeseníku v 9.10 a 15.11.

V průběhu roku 2015 se předpokládá zařazení úseku Hrubá Voda – Moravský Beroun do Integrovaného systému Olomouckého kraje. 

ÚSTECKÝ KRAJ

1.  Počet vlakokilometrů dosáhne 7,484 milionu, denně 24 690 vlkm, což představuje nárůst o necelých 5 % ve srovnání s letošním jízdním řádem. V Ústeckém kraji pojede 759 osobních, 33 spěšných, 97 rychlíků, 12 spojů EuroCity a 5 vlaků EuroNight. V kraji dochází na některých linkách ke změně koncepce a k navýšení počtu vlakových spojů. 

2.  Největší změna nastane na lince U1 Děčín – Most – Chomutov, spoje této linky, na kterých jezdí výhradně jednotky RegioPanter, pojedou každé dvě hodiny až do Kadaně-Prunéřova. Každé dvě hodiny jezdí spoje do Mostu. 

3.  Nově v pracovní dny v dopravní špičce pojedou osobní vlaky z Ústí nad Labem do Louky u Litvínova, kde je zajištěný přestup na motorový vlak do Litvínova. Mezi krajskou metropolí a Teplicemi v Čechách budou jezdit v pracovní dny v dopravní špičce spoje ve 30minutovém intervalu. 

JIHOMORAVSKÝ KRAJ

1.  Regionální vlaky v Jihomoravském kraji ujedou v jízdním řádu 2015 nepatrně přes 9 mil. vlakových kilometrů, denní průměr činí 24 781 vlakových kilometrů. Ve srovnání se stávajícím rokem dochází k drobnému navýšení rozsahu dopravy o necelá 0,2 %. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny průměrně 859 regionálních vlaků, o víkendech 493 vlaků. 

2.  Na lince S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl. n. – Letovice – Březová nad Svitavou bude jezdit sedm jednotek RegioPanter, dvě dvouvozové a pět třívozových. Nové jednotky zajistí na této lince v pracovní dny polovinu všech spojů, o víkendech se jejich podíl zvýší až na 70 %. Nové jednotky se nasadí na nejvytíženější spoje. Dopravu na lince S2 doplní jednotky s modernizovaným řídicím vozem Bfhpvee295, vše­obecně známým pod názvem Sysel, třívozové motorové jednotky Regionova a pantografové jednotky řady 560.

3.  Pro cykloturisty a návštěvníky směřující do turisticky atraktivních lokalit Pavlovských vrchů, Novomlýnských nádrží, Lednicko-valtického areálu a okolí Znojma je každou sobotu od 4. dubna do 27. září 2015 a navíc o svátcích 5. dubna, 1. a 8. května, 5. července, 27. září 2015 připravena inovovaná nabídka spěšného vlaku s odjezdem z Brna-Králova Pole v 7.45, z Brna hl. n. pak v 8.06 do Mikulova na Moravě a Šatova se zastavením v Popicích, Podivíně, Břeclavi, Valticích městě, Novosedlech, Hrušovanech nad Jevišovkou, Znojmě a Znojmě-Novém Šaldorfu. 

4.  V průběhu roku 2015 se otevře nová železniční zastávka Znojmo nemocnice na trati Znojmo – Moravské Budějovice (linka S81). 

KARLOVARSKÝ KRAJ

1.  Rozsah dopravy v Karlovarském kraji zůstane v jízdním řádu 2014/2015 na stejné úrovni jako v současném grafikonu. České dráhy vypraví v kraji každý den 243 osobních vlaků (denně ujedou 7 319 vlakokilometrů) a 11 spěšných vlaků (denně ujedou 354 vlkm), což ročně představuje celkem 2,051 mil. vlkm. 

2.  Od nového jízdního řádu pojedou na regionálních spojích v úseku Mariánské Lázně – Cheb – Karlovy Vary motorové jednotky RegioShark (95 % všech vlaků). Motorové jednotky budou jezdit také na spojích v úseku Cheb – Aš město (– Hranice v Čechách) a Cheb – Luby u Chebu. V pracovní dny bude RegioShark nasazen na jednom páru vlaků také na trati Karlovy Vary – Potůčky. Nově pojedou 3 páry vlaků také o víkendech. 

3.  Karlovarský kraj objednal i v jízdním řádu 2015 spoje z Krásného Jezu do Horního Slavkova-Kounic a zpět. Spoje pojedou jako přímé vlaky po trase Rakovník – Žlutice – Horní Slavkov-Kounice a zpět (trať 161). Vlaky pojedou o sobotách, nedělích a ve svátky v rozšířeném letním období, a to od 4. dubna do 28. září. 

4.  V pracovní dny pojede spěšný vlak Sp 1691 Cheb – Karlovy Vary (– Chomutov) jako přímé spojení do Prahy hl. n., z Chomutova vlak pokračuje jako R 603. 

LIBERECKÝ KRAJ

1.  Regionální vlaky Českých drah, objednané Libereckým krajem, ujedou v období platnosti jízdního řádu 2015 celkem 3,580 mil. vlakokilometrů, z toho 1,450 mil. odjezdí vlaky na Jizerskohorské železnici. V grafikonu 2014 ujely regionální spoje ČD 3,404 mil. vlakokilometrů. Rozsah dopravy se tak zvýší o 5 %. 

2.  Vlak z Turnova s odjezdem v 11.21 do Tanvaldu (Os 5420) pojede v pracovní dny jako pokračování rychlíku Praha-Vršovice – Turnov (R 1146), v úseku Turnov – Železný Brod poveze i přímé vozy z Liberce do Staré Paky. 

3.  Osobní vlak ze Staré Paky do Liberce v 11.35 (Os 5410) poveze v pracovní dny ze Železného Brodu do Turnova přímé vozy, které dále pokračují jako rychlík do Prahy (R 1145). 

4.  Na základě výsledku výběrového řízení začne provozovat spěšné vlaky z Liberce do Drážďan od 14. prosince dopravce Vogtlandbahn GmbH. 

PARDUBICKÝ KRAJ

1.  Celkový rozsah výkonů (vlakokilometrů) regionálních spojů v Pardubickém kraji je v jízdním řádu 2014/15 obdobný jako ve stávajícím období. Osobní a spěšné vlaky ujedou v době platnosti grafikonu 2014/15 celkem 4,746 mil. vlakokilometrů. V pracovní dny vyjede v regionu průměrně 625 regionálních vlaků, o víkendech 510. 

2.  Na základě objednávky Pardubického kraje bude obnoven provoz vlaků v úseku Holice – Borohrádek na trati 016. České dráhy nově nabídnou v pracovní dny celkem 4 páry osobních vlaků, o víkendech 2 páry. 

3.  Na základě objednávky Pardubického kraje bude obnoven provoz vlaků na trati 017 v úseku z Chornic do Dzbelu v sousedním Olomouckém kraji. České dráhy nově zajistí osobní vlaky z Moravské Třebové přes Chornice do Dzbelu. V pracovní dny pojedou celkem 4 páry osobních vlaků, o víkendu 2 páry. 

4.  Na většině spojů mezi Svitavami a Pustou Kamenicí budou nasazeny motorové vozy Regio­Spider.               

5.  Územní platnost IDS IREDO zůstává i pro následující období v nezměněném rozsahu. Zavádí se nové funkce elektronického odbavování – možnost nahrání aplikací In Karty na bezkontaktní čipovou kartu IREDO a opačně. 

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ

1.  Regionální vlaky, objednané Královéhradeckým krajem, ujedou v jízdním řádu 2014/15 celkem 5,287 mil. vlakových kilometrů, denně vlaky ujedou 14 486 kilometrů. Oproti roku 2014 je to prakticky shodný rozsah dopravy. Celkem pojede v novém období 679 regionálních vlaků. V pracovní den bude vypraveno 608 vlaků, v sobotu 453 a v neděli 458. K nejvýznamnějším změnám bude patřit rozšíření dopravy z Hradce Králové do Pardubic v období ranní špičky ve dnech školního vyučování, zlepšení dopravy na trati Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách a zavedení nového školního vlaku z Nové Paky do Semil a Liberce. 

2.  Všechny dálkové i regionální vlaky mohou používat také zákazníci integrovaných dopravních systémů VYDIS a IREDO. 

3.  Jízdní řád 2014/15 v Královéhradeckém kraji přináší několik dílčích změn. Situaci v osobní dopravě bude oproti minulým rokům více ovlivňovat výluková činnost. Hlavní stavební práce pokračují na trati 031 (výstavba druhé koleje v úseku Opatovice n. L. – Stéblová) a ve stanici Týniště nad Orlicí, termín ukončení je podzim 2015. Provoz vlaků ČD omezí příští rok také další výlukové práce SŽDC, konkrétně na tratích Praha – Hradec Králové, Týniště n. O. – Broumov, Hradec Králové – Stará Paka, Hradec Králové – Trutnov a Trutnov – Teplice nad Metují. Větší změny jízdního řádu s možností zrychlení dopravy se proto dají očekávat až v roce 2016. 

JIHOČESKÝ KRAJ

1.  V pracovní dny vypraví České dráhy v Jihočeském kraji 370 vlaků, o víkendech 274 spojů. Rozsah dopravy zůstává na úrovni jízdního řádu 2014. Nový jízdní řád přinese nasazení čtyř vozidel RegioPanter na lince Strakonice – České Budějovice – České Velenice. Kvůli přípojovým vazbám bude nutné urychlit spoje na trati České Budějovice – Linec a vlaky budou ve zvýšené míře projíždět zastávky a stanice v úseku České Budějovice – Horní Dvořiště. Znovu tak vzniknou přestupní návaznosti ve stanici Rybník ve směru Vyšší Brod klášter a Lipno nad Vltavou. 

2.  Mezi Plzní a Českými Budějovicemi bude v pracovní dny a v neděli zaveden večerní pár rychlíků s odjezdy po 20. hodině a příjezdy do cílových stanic před 22 hodinou.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 2.6

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika