Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Novinky v JŘ 2025: Baltic express i ComfortJet

Novinky v JŘ 2025: Baltic express i ComfortJet

20.9.2024

Zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy do Gdyně a postupné nasazování jednotek ComfortJet do provozu patří k největším novinkám v dálkové mezistátní a vnitrostátní dopravě v jízdním řádu 2025. Naopak se výrazně nezmění trasy, časy odjezdů a příjezdů nebo samotný počet dálkových spojů.

Novinky v JŘ 2025: Baltic express i ComfortJet

Rozsah nabídky komerčních vlaků i dálkových spojů Českých drah v objednávce ministerstva dopravy zůstává v jízdním řádu 2025 bez významných změn. Přesto se jedna velká novinka na kolejích objeví. „Už za necelé čtyři měsíce se rozjedou čtyři páry vlaků s názvem Baltic express. V mezinárodní kooperaci s PKP Intercity nabídneme přímé spojení Prahy a Pardubic přes Lichkov s Kladskem, Vratislaví, Poznaní, Bydhoští a Trojměstím na pobřeží Baltského moře. Tato nabídka podstatně zjednoduší a zrychlí cestování mezi Českem a Polskem a přispěje k turistické a obchodní výměně mezi našimi zeměmi. Dosud totiž všechny dálkové vlaky do Polska jezdily přes Bohumín, což pro západní část naší republiky představovalo značnou zajížďku. Například cesta z Prahy do Gdaňska se tak zkrátí zhruba o tři hodiny,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

K Baltu Baltic expressem 
Nové spoje budou odjíždět z Prahy přibližně 10 minut před 7., 11., 15. a 19. hodinou. V Česku zastaví ještě v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. V Polsku budou pokračovat přes Kladsko, Vratislav, Poznaň a Bydhošť do Gdaňsku, Sopot a Gdyně. Zastaví však i v dalších turistických a hospodářských centrech Polska.
„Věříme, že o nové vlaky bude mezi Čechy a Poláky zájem. Množství měst na trase Baltic expressu má bohatou minulost a kulturní i historickou spojitost s Českem. Jde tedy o atraktivní cíle pro české turisty. Polská města pak mohou generovat značný počet turistů směřujících do Česka. Jen ve čtveřici největších měst na trase žije přes dva miliony obyvatel. Představují také důležitá hospodářská centra,“ připomněl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Spoje mají podle něj velký význam i v rámci vnitrostátní dopravy. „U nás zajistí přímé, rychlé a pohodlné spojení ze severozápadní části Pardubického kraje do hlavního města,“ dodal náměstek.   
Z Vratislavi pak budou vlaky odjíždět zhruba v 5, 9, 13 a 17 hodin. Cesta mezi Prahou a Vratislaví potrvá přibližně čtyři hodiny, do Poznaně méně než 6 hodin a do Gdaňska zhruba 8 a tři čtvrtě hodiny. Z Pardubic bude doba jízdy do těchto míst o hodinu kratší. Trasy vlaků a cestovní časy umožní například jednodenní výlety z Čech do Kladska nebo Vratislavi.
Soupravy budou sestaveny z moderních, klimatizovaných vozů Českých drah a PKP Intercity. Cestujícím nabídnou například palubní wi-fi síť nebo možnost dobíjet cestovní elektroniku. Ve vlaku budou zařazeny vozy pro cestování osob na vozíku a přepravu jízdních kol. Občerstvení nabídne služba ČD Minibar.  

Vyjede také ComfortJet 
ČD také počítají během jízdního řádu 2025 s přebíráním dalších jednotek ComfortJet a s jejich postupným uváděním do provozu. „Cestující se s nimi setkají nejprve na vnitrostátních vlacích IC 510/511 Ostravan na lince Bohumín – Praha – Bohumín a IC 512/515 Ostravan, tedy Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Poté budou uváděny do provozu na mezinárodních linkách Berliner a zhruba ve druhé polovině roku bychom je chtěli začít nasazovat také na spoje do Rakouska a Maďarska. Díky tomu nabídneme nejmodernější vlaky také domácím cestujícím mezi Prahou a Ústím nad Labem nebo mezi Prahou a Brnem,“ doplnil Ješeta.  
Větší počet změn u dálkové dopravy v jízdním řádu 2025 nastane pouze v železničním uzlu Praha. Kvůli stavebním pracím na Smíchově a stavu železničního mostu na Výtoni budou vlaky linky Ex 6 Západní a Bavorský expres vedeny obvykle přes Krč a nezastaví ve stanici Praha-Smíchov. U většiny linek na východ od Prahy pak bude nově výchozí a cílovou stanicí Praha hlavní nádraží místo nádraží Praha-Vršovice. 
K menším změnám dojde také na zahraničních úsecích vlaků. Třeba spoj EC Sobieski z Vídně do Gdyně bude nově začínat a končit ve Varšavě. Pro další cestu na sever Polska bude nutný přestup na polské vnitrostátní spoje. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika