Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

21.2.2017 – autor: LUCIE TOMAŠTÍKOVÁ

Dceřiná firma Českých drah ČD - Telematika spolu se společnostmi Elektrizace železnic a Starmon úspěšně dokončila a předala do užívání projekt nazvaný Diagnostika jedoucích železničních vozidel (DJŽV). Cílem první části tohoto díla byla instalace diagnostických zařízení měřících vybrané parametry všech náprav projíždějících železničních vozidel na celkem dvaačtyřiceti lokalitách po celé České republice, na čemž se podílela právě ČD - Telematika.

Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

Druhou fází projektu se stala dodávka řídicího systému. Hlavním důvodem nasazení této inovativní technologie je především prevence závažných nehod na železnici. „Dokázali jsme, že můžeme být nejen dodavatelem technologií či systémovým integrátorem, ale že umíme také úspěšně a na vysoké úrovni řídit komplexní projekty s velkým množstvím subdodavatelů,“ zdůraznil předseda představenstva ČD - Telematiky Miroslav Řezníček. „Jsem rád, že jsme společně zadání zvládli k plné spokojenosti koncového zákazníka, tedy Správy železniční dopravní cesty, a že celá stavba mohla být 10. listopadu loňského roku slavnostně ukončena,“ dodal Řezníček.

Horkoběžnost jako základ

Použitá diagnostická zařízení obsahují indikátory horkoběžnosti ložisek, horkých brzd a obručí a plochých kol. Snímače horkoběžnosti jsou vybavené systémem „multibeam“ namontovaným na dutém ocelovém pražci izolovaném od kolejnic.

Informace o všech nápravách projíždějících železničních vozidel jsou ukládány přímo v místě snímání na trati díky sadě počítačů umístěných ve speciálních technologických domcích a současně přenášeny do dopravní kanceláře nejbližší železniční stanice. Zde jsou rovněž uloženy a navíc prezentovány na obrazovce počítače formou tří stavů – BEZ ZÁVAD, v případě zjištění závady přesahující nastavené limity pak ve dvou úrovních KONTROLA nebo STOP. Konkrétní postup odstraňování závady se řídí příslušnou směrnicí a v nejvážnějším případě zahrnuje i okamžité zastavení vlaku na trati. Výstupní informace tohoto systému jsou soustřeďovány i u dispečerů SŽDC, takže data z individuálně instalovaných diagnostických zařízení postupně vytváří diagnostický informační systém závad jedoucích kolejových vozidel.

Systém „multibeam“ používá osm snímacích čidel, která jsou schopna zachytit teplotu v různých místech ložiskového domku i na některých typech podvozků. Na ocelovém pražci jsou také umístěny snímače horkoběžnosti obručí, brzdových špalků a kotoučových brzd. Významnou novinkou je možnost identifikace plochých kol na principu měření doby odskoku kola od kolejnice. Aktuální verze je zdokonalena zavedením korekčních činitelů – rychlosti a tlaku kola na kolejnici.

Kontroly vozidel během jízdy

Správě železniční dopravní cesty jako koncovému zákazníkovi předalo úspěšně dokončený projekt Sdružení DJŽV tvořené společnostmi Elektrizace železnic a Starmon, pro které byla ČD - Telematika smluvním partnerem pro řízení a administraci projektu. Zavedení této nové diagnostické technologie je také reakcí na uvolnění přístupu dopravců na železniční dopravní cestu, kdy provozovatel a správce infrastruktury nemá možnost stav provozovaných vozidel kontrolovat jinak než technickými prostředky během jízdy po trati. Systém rovněž splňuje požadavky Hasičského záchranného sboru ČR.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4

Další články této rubriky

Minibary ČD obsloužily za prvních sedm měsíců přes 640 tisíc cestujícíchMinibary ČD obsloužily za prvních sedm měsíců přes 640 tisíc cestujících

25.9.2023 - Služba ČD Minibar se dlouhodobě těší velké přízni. Nejoblíbenější jsou v nabídce minibarů i nadále především teplé nápoje, které si zákazníci mohou zakoupit již za 15 korun. Za prvních sedm měsíců letošního roku se… »

Bechyňka vyhlíží komfortnější vozyBechyňka vyhlíží komfortnější vozy

21.9.2023 - Zvýšit komfort cestování na nejstarší elektrifikované trati v republice chtějí České dráhy a Jihočeský kraj. Proto zde 23. srpna otestovaly vozy typu Btn753, které dříve sloužily převážně s motorovými vozy. Cestujícím by… »

Vlaky jezdí nejpřesněji za posledních sedm letVlaky ČD jezdí nejpřesněji za posledních sedm let

18.9.2023 - V první polovině letošního roku jezdily vlaky Českých drah s přesností 88,8 %. Pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklých na straně národního dopravce, pak by přesnost byla dokonce 98,9%. To představuje… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika