Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

21.2.2017 – autor: LUCIE TOMAŠTÍKOVÁ

Dceřiná firma Českých drah ČD - Telematika spolu se společnostmi Elektrizace železnic a Starmon úspěšně dokončila a předala do užívání projekt nazvaný Diagnostika jedoucích železničních vozidel (DJŽV). Cílem první části tohoto díla byla instalace diagnostických zařízení měřících vybrané parametry všech náprav projíždějících železničních vozidel na celkem dvaačtyřiceti lokalitách po celé České republice, na čemž se podílela právě ČD - Telematika.

Nová technologie zabrání vážným nehodám na železnici

Druhou fází projektu se stala dodávka řídicího systému. Hlavním důvodem nasazení této inovativní technologie je především prevence závažných nehod na železnici. „Dokázali jsme, že můžeme být nejen dodavatelem technologií či systémovým integrátorem, ale že umíme také úspěšně a na vysoké úrovni řídit komplexní projekty s velkým množstvím subdodavatelů,“ zdůraznil předseda představenstva ČD - Telematiky Miroslav Řezníček. „Jsem rád, že jsme společně zadání zvládli k plné spokojenosti koncového zákazníka, tedy Správy železniční dopravní cesty, a že celá stavba mohla být 10. listopadu loňského roku slavnostně ukončena,“ dodal Řezníček.

Horkoběžnost jako základ

Použitá diagnostická zařízení obsahují indikátory horkoběžnosti ložisek, horkých brzd a obručí a plochých kol. Snímače horkoběžnosti jsou vybavené systémem „multibeam“ namontovaným na dutém ocelovém pražci izolovaném od kolejnic.

Informace o všech nápravách projíždějících železničních vozidel jsou ukládány přímo v místě snímání na trati díky sadě počítačů umístěných ve speciálních technologických domcích a současně přenášeny do dopravní kanceláře nejbližší železniční stanice. Zde jsou rovněž uloženy a navíc prezentovány na obrazovce počítače formou tří stavů – BEZ ZÁVAD, v případě zjištění závady přesahující nastavené limity pak ve dvou úrovních KONTROLA nebo STOP. Konkrétní postup odstraňování závady se řídí příslušnou směrnicí a v nejvážnějším případě zahrnuje i okamžité zastavení vlaku na trati. Výstupní informace tohoto systému jsou soustřeďovány i u dispečerů SŽDC, takže data z individuálně instalovaných diagnostických zařízení postupně vytváří diagnostický informační systém závad jedoucích kolejových vozidel.

Systém „multibeam“ používá osm snímacích čidel, která jsou schopna zachytit teplotu v různých místech ložiskového domku i na některých typech podvozků. Na ocelovém pražci jsou také umístěny snímače horkoběžnosti obručí, brzdových špalků a kotoučových brzd. Významnou novinkou je možnost identifikace plochých kol na principu měření doby odskoku kola od kolejnice. Aktuální verze je zdokonalena zavedením korekčních činitelů – rychlosti a tlaku kola na kolejnici.

Kontroly vozidel během jízdy

Správě železniční dopravní cesty jako koncovému zákazníkovi předalo úspěšně dokončený projekt Sdružení DJŽV tvořené společnostmi Elektrizace železnic a Starmon, pro které byla ČD - Telematika smluvním partnerem pro řízení a administraci projektu. Zavedení této nové diagnostické technologie je také reakcí na uvolnění přístupu dopravců na železniční dopravní cestu, kdy provozovatel a správce infrastruktury nemá možnost stav provozovaných vozidel kontrolovat jinak než technickými prostředky během jízdy po trati. Systém rovněž splňuje požadavky Hasičského záchranného sboru ČR.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika