Železničář / Hlavní zprávy / Nová myčka je šetrnější k přírodě i vozidlům
Nová myčka je šetrnější k přírodě i vozidlům
5.6.2023
České dráhy na začátku května zprovoznily novou mycí linku železničních vozidel v Havlíčkově Brodě, která oproti zavedeným technologiím přináší řadu inovací. Tou nejpodstatnější je větší ohled na životní prostředí a nátěr vlaků, navíc se zvýšila kapacita mytí. Snazší obsluhu pak ocení i samotní zaměstnanci Oblastního centra údržby Východ, pod které havlíčkobrodská myčka spadá.
Zatímco se dříve vozy v havlíčkobrodském depu myly v nevyhovujících prostorách z roku 1870, nová myčka přináší zásadní zlepšení nejen technických parametrů, ale zejména také pracovních podmínek. „Nová myčka umožní celoroční provoz a navýší denní kapacitu mytí, která zohledňuje i potřeby dané smluvními závazky. Kapacita myčky je 25 vozidel za 24 hodin,“ popisuje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Provoz myčky, jejíž výstavba trvala rok a čtvrt, bude navíc ekologicky šetrnější. „Mycí linka dokáže v maximální míře spořit vodu, protože bude až z 80 procent využívat vodu recyklovanou. Její výstavba tak výrazně přispěje ke zlepšení ekologických aspektů údržby vozidel v regionu použitím moderního zařízení, technologií a postupů s minimalizací dopadů na životní prostředí,“ dodal Kraus.
Hala nové myčky je dlouhá 67 metrů a na šířku má více než osm a půl metru. Současně s tímto zařízením vznikl i technologický objekt o rozměrech 15,7 × 5,6 metru, který ukrývá například zásobníky na recyklovanou vodu.
Dva způsoby mytí
Nová, plně automatická mycí linka umožní dva způsoby mytí vozidel. Při stacionárním mytí vozidlo nebo souprava (s maximální délkou 55 metrů) stojí a v pohybu je mycí portál, který čistí na základě nastaveného mycího programu. Takové mytí trvá déle a je důkladnější. Během průjezdného mytí vlak projíždí skrz halu, zatímco mycí portál stojí a pracující kartáče čistí projíždějící vozidlo – výhodou je rychlejší základní umytí běžných nečistot vzniklých provozem vlaků.
Celkové náklady na výstavbu nové havlíčkobrodské myčky včetně přípravných prací činily zhruba 86,5 milionu korun bez DPH. Novou mycí linku v Havlíčkově Brodě dopravce vybudoval i v souvislosti s tím, že v tomto a příštím roce se chystá velká modernizace vozidlového parku v havlíčkobrodském středisku údržby Českých drah. Dvě moderní dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter už v Kraji Vysočina vyjely a další čtyři tyto vlaky by měly do regionu dorazit během letních měsíců. Cestující se mohou těšit i na devět motorových jednotek RegioFox.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »