Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Negrelliho viadukt rozeberou stavbaři

Negrelliho viadukt rozeberou stavbaři

9.5.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Negrelliho viadukt, jedinečná technická památka a druhý nejstarší provozovaný most v Praze, čeká kompletní rekonstrukce. Déle než dva roky trvající stavební akce významně zasáhne do provozu vlaků na severu a severozápadě Prahy. Ty budou po zahájení oprav jezdit podle výlukového jízdního řádu.

Negrelliho viadukt rozeberou stavbaři

Dva roky a dva měsíce. Tak dlouho potrvá výluka mezi Masarykovým nádražím a stanicí Praha-Bubny. Důvodem je oprava Negrelliho viaduktu, do počátku 20. století nejdelšího mostu v Evropě. Rekonstrukce této památky, která spojuje oba břehy Vltavy a klene se přes autobusové nádraží Florenc a ostrov Štvanice, skončí na konci léta 2019. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní vybírá zhotovitele stavby. České dráhy jednají s organizací ROPID, Ministerstvem dopravy ČR a SŽDC o podobě výlukového jízdního řádu. Cestující se na problémy musejí připravit od 4. července.

Změny se týkají vlaků spojujících metropoli s Kladnem, Kralupy nad Vltavou a Děčínem. „Vlaky z Kladna zastaví na kusé koleji ve stanici Praha-Bubny, kde vznikne provizorní nástupiště. To bude přiléhat ke stanici metra linky C Vltavská,“ řekl Lukáš Landsinger z odboru provozu osobní dopravy ČD. V pracovní dny však některé spoje v ranní a odpolední špičce skončí v Praze-Dejvicích nebo přímo ve stanici Bubny. U metra je totiž jen jedna kolej a ve špičce kapacitně nestačí. O víkendech budou v Dejvicích končit pouze spoje ze Středokluk, které využívají především zaměstnanci místních logistických center. „Vozový park se nezmění, pouze upravíme obraty souprav. Některé z nich se budou muset převážet zpět do Kladna s ohledem na složitější možnosti deponování ve stanici Bubny,“ vysvětlil Landsinger.

Možná na hlavní nádraží

A zatímco při cestování do Kladna na cestující čekají relativně malé změny, práce na výlukovém jízdním řádu pro cestování do Kralup nad Vltavou je daleko složitější. Ministerstvo dopravy požaduje vedení vlaků linky R 20 Praha – Děčín do stanice Praha hl. n., ROPID zase vedení osobních vlaků linky S4 do stanice Praha Masarykovo nádraží odklonem přes Prahu-Holešovice a Balabenku. „S ohledem na kapacitu těchto tratí a obsazení stanic Praha hl. n. a Praha Masarykovo nádraží tuto možnost prověřujeme s kolegy ze SŽDC a už nyní víme, že vybrané vlaky linky S4 ráno budou muset z Prahy Masarykova nádraží jezdit úvratí přes Prahu-Libeň,“ doplnil Landsinger.

S ohledem na krátké obraty jednotek u některých vlaků linky S4 se do oběhu navíc vloží jednotka řady 471, která se ušetří na lince S9. Na té totiž bude zrušeny vybrané vlaky mezi Prahou hl. n. a Prahou Horními Počernicemi. Spěšné vlaky z Loun pojedou pouze do stanice Holešovice a zamíří na odstavení do depa Libeň, kde kvůli nemožnosti provázat se oběhově s vlaky do Kladna nastane změna řazení, při níž bude nasazena souprava jezdící na vlacích Praha – Středokluky s lokomotivou řady 754.

Rychlíky během července a srpna pojedou přes Holešovice na Masarykovo nádraží jako osobní vlaky, od září zamíří na hlavní nádraží a vybrané spoje budou pokračovat na obrat do stanice Praha-Hostivař. Problémy jsou se spěšnými vlaky ze směru Poříčany, které v červenci a srpnu mají směřovat na hlavní nádraží, od září se kromě jednoho spoje vrátí zpět na Masarykovo nádraží, což zřejmě přinese nutnost i změny odstavování jednotek 471 ve všední dny dopoledne. Proto budou vybrané osobní vlaky ze směru Zličín ukončeny ve stanici Praha-Smíchov severní nástupiště.

Celkem 15 let příprav

Přípravu stavby odstartovaly průzkumné práce už v roce 2007, přípravná dokumentace pro územní řízení stavby byla zpracována v květnu 2009. „Poté se příprava pozastavila a znovu se rozeběhla v roce 2013 aktualizací přípravné dokumentace. Pak se pokračovalo zpracováním projektu – dokumentace pro stavební povolení,“ připomněl Pavel Tesař, mluvčí SŽDC. SŽDC vyjednala také několik výjimek technického řešení a prostorového uspořádání. Ohled se totiž musel brát na památkovou ochranu a vzhled stavby. „Vzniklo několik průzkumů a jeden z nich například prokázal, že za téměř sto šedesát let je stav dřevěných pilířů a základových roštů v relativně dobrém stavu,“ řekl Tesař. V neuspokojivém stavu je část mostu na Štvanici, na vině však jsou ničivé povodně z roku 2002. Stavba začne ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Pár vět o památce

■ Stavba se nachází v husté metropolitní zástavbě a prochází městskými částmi Praha 1, 3, 7 a 8.

■ Klenby a obklady jsou tvořeny převážněpískovcovými kvádry, v části překonávající Vltavu kvádry žulovými.

■ U autobusového nádraží jsou klenby cihelné,které jsou značně poškozené. Žulové klenby  přes Vltavu jsou naopak v dobrém stavu.

■ Rekonstrukce zahrnuje všech 99 zděných  oblouků viaduktu. Ty budou kompletně přestavěny, stejně jako ocelový most přes ulici Prvního pluku a betonový přes Křižíkovu ulici. 


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.38

Další články této rubriky

 Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům Láska k vlakům ho přivedla k Sergejům

5.4.2021 - Patří k těm, kteří nejsou na železnici na první pohled příliš vidět, a cestující o něm zpravidla ani neví. Přesto je jeho profese nezastupitelná. Strojvedoucí Petr Proft vyrostl na nádraží a život jeho celé rodiny je spojený s… »

Testy nových vozů se chýlí k závěruTesty nových vozů se chýlí k závěru

2.4.2021 - České dráhy začnou ve druhé polovině roku nasazovat na linky mezi Prahou a Chebem nejmodernější vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Postupně na tyto linky vyjede 10 pětivozových souprav, každá s… »

Další posila lokomotivního parku ČD CargoDalší posila lokomotivního parku ČD Cargo

1.4.2021 - ohledem na rostoucí objem přeprav v zahraničí potřebuje ČD Cargo pro jejich plné pokrytí stále více interoperabilních lokomotiv. Jejich flotilu dnes tvoří 12 lokomotiv řady 383 Vectron, kterou v lednu letošního roku doplnilo sedm… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika