Železničář / Hlavní zprávy / Národní den železnice 2022: Tradiční přehlídku přivítala Plzeň
Národní den železnice 2022: Tradiční přehlídku přivítala Plzeň
10.10.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Na největší tuzemský železniční svátek letošního roku se v sobotu 24. září sjely do západočeské metropole tisíce návštěvníků. A měly na výběr ze skutečně rozmanitého programu. V oblasti plzeňského depa zhlédli nejzajímavější železniční stroje tuzemské historie i moderní vlaky, z hlavního nádraží odjížděly po celý den parní vlaky do širého okolí. Celý program pak vyvrcholil velkolepou noční přehlídkou na místní točně.

Pravidelná slavnostní připomínka první jízdy parního vlaku, kterou 27. září 1825 zatopil George Stephenson pod kotlem moderní doby, nabídla zážitek jak příznivcům speciálních jízd, tak obdivovatelům statických exponátů. První jmenovaná skupina měla na výběr z řady parních vlaků, které z plzeňského hlavního nádraží odjížděly do většiny možných směrů.
Do Dobřan se vydal se soupravou Kremák 534.0323, Nezvěstice navštívila Všudybylka 354.195. Do Nýřan jela Pětasedma neboli Šlechtična 475.111, v Třemošné se představila jak Všudybylka, tak Čtyřkolák 434.2186. Patrně největší zájem cestujících očekávaně budil slovenský Albatros 498.104, který se dopoledne podíval do Stříbra, odpoledne ještě zajel do Stodu.
V depu historie i moderna
Hlavní program oslav se však odehrával v plzeňském depu, kam z hlavního nádraží v pravidelných intervalech pendlovaly jak vlaky RegioPanter, tak pilotní ČD Bus. Kromě rozličných stánků, prohlídky hal údržby nebo hasičské techniky nejen Správy železnic byly k vidění zejména největší hrdinové dne – vlaky.
Z moderní techniky se ve Světě změny prezentovaly kromě na Plzeňsku již domácích RegioPanterů také třeba lokomotiva Siemens Vectron, zaslouženou pozornost budila jednotka InterJet. Svým způsobem byl součástí výstavy ale také jídelní vůz, který návštěvníkům zvládal saturovat jak chuť po prohlídce současných vozidel, tak chuť k jídlu.
Při vší úctě k současné technice ale je třeba uznat, že největší zájem budily historické stroje. Ve světě historie se především kolem točny soustředily největší unikáty československé drážní minulosti. K vidění byly například Kyklop T 499.0002, Stříbrný šíp M 260.001, Slovenská strela M 290.002 nebo Brejlovec T478.3001. Několikrát za den se za obrovského zájmu publika představily během komentovaných prohlídek na točně.
Veškerý program pak kulminoval ve večerních hodinách během mimořádně populární noční přehlídky na točně, kdy hra světel a znamenitých tvarů lokomotiv dokázaly navodit působivou atmosféru.
Tak zase za rok!
Další články této rubriky
Národní dopravce převzal další lokomotivu Vectron
2.6.2023 - Česká dráhy převzaly na začátku května do nájmu od společnosti RSL první z letošních 12 lokomotiv Siemens Vectron. Jde o stroj s označením 193.566. Lokomotiva byla nasazena do provozu hned následující den a už 4. května… »
České dráhy upravily tarify pro přepravu jízdních kol
23.5.2023 - České dráhy letos zjednodušily cenové tarify pro přepravu jízdních kol na dvě pásma. Vypravují zároveň i několik speciálních cyklovlaků do turisticky vyhledávaných oblastí v ČR. Jízdní kolo lze přepravit prakticky ve všech… »
České dráhy upozornily na špatný stav slovenských kolejí
19.5.2023 - České dráhy a Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) upozornily správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na špatný stav infrastruktury v zemi. Vyzvaly společnost k rychlé nápravě. ŽSR v reakci na… »