Železničář / Hlavní zprávy / Nakoupili jsme dalších 50 kvalitních vozů z Rakouska
Nakoupili jsme dalších 50 kvalitních vozů z Rakouska
15.1.2015 – autor: Václav Rubeš
Krátce před vánočními svátky dorazily do Čech první vozy z celkem padesátikusového balíku vagonů, které České dráhy zakoupily od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Druhý velký balík vozů se připravuje na cestu v těchto dnech. Nákup v hodnotě 14,4 milionu eur (asi 400 milionů korun) byl uskutečněn za účelem získání okamžitě provozuschopných kvalitních vozů standardu EuroCity, které jsou schopny provozu bez rozsáhlých modernizací. O dobrém stavu a úrovni nakoupených vagonů svědčí i to, že zhruba desítka z nich byla hned nasazena do provozu v souvislosti s posilováním souprav v předvánočním období. Dalších dvacet vozů bude uvedeno do provozu během ledna, respektive první poloviny února.
Více dětských oddílů, posilu získal i park autovozů
Kontrakt zahrnuje 45 vozů pro přepravu cestujících a pět speciálních autovozů pro zařazení do autovlaků z Prahy na Slovensko. Konkrétně jde o řadu DDm, schopnou mezinárodního provozu rychlostí 160 km/h, kterou doplní šest kusů autovozů, které ČD získaly na podzim 2011.
Částí nákupu je i dvanáct vozů řady ABmz s oddílovým uspořádáním pro 24 cestujících v 1. třídě a 36 místy ve 2. určených pro mezinárodní provoz RIC a maximální rychlost 200 km/h. Této rychlosti a mezistátního provozu jsou schopny také vozy řady Bmz (oddílové uspořádání pro 66 cestujících 2. třídy), kterých ČD získaly 17 kusů. Dalších 12 vozů stejné řady se liší nižším počtem míst pro cestující (60), je v nich ale instalován oddíl s dětským kinem, což rozšíří tuto službu i do dalších spojů národního dopravce.
Kaskádovitý efekt zkvalitní linku do Českých Budějovic
Výčet novinek ze zmiňovaného kontraktu uzavírají čtyři restaurační vozy řady WRmz pro mezinárodní spoje a maximální rychlost 200 km/h. Exrakouské vozy jsou samozřejmě vybaveny klimatizací, WC s uzavřeným systémem, zásuvkami pro drobnou elektroniku a dalším, dnes už běžným vybavením vysokého standardu. Díky tomu se nepočítá s žádnou modernizací, vozy budou procházet jen běžnou údržbou, barevné korporátní schéma Českých drah budou získávat v rámci revizních oprav.
Nákup padesáti vozů, které se už začaly objevovat na spojích EuroCity, InterCity a Expres z Prahy přes Olomouc a Ostravu do Žiliny, z Bohumína přes Břeclav do Břeclavi a také z Prahy přes Českou Třebovou a Brno do Bratislavy a Budapešti, má kromě okamžitého zvýšení disponibility národního dopravce moderními vozy ještě jeden nezanedbatelný přínos. Tím je kaskádovitý efekt, ke kterému dojde uvolněním několika desítek vozů (zejména řad Aee140 a Bee238) ze souprav na výše uvedených linkách do oběhů na jiných tratích. Tuto skutečnost pocítí cestující na trati Praha – Tábor – České Budějovice, kde tyto vagony nahradí v rychlíkových soupravách velkou část známých Ypsilonů z východoněmecké vagonky v Bautzenu, které i přes revitalizaci nezapřou dobu vzniku na přelomu 70. a 80. let dvacátého století. Na spojnici Prahy s jihočeskou metropolí jezdí již nyní tři soupravy, jejichž kmenová část odpovídá komfortu vlaků EuroCity. Další soupravy budou mít kmenovou část sestavenou z vozů EuroCity do konce letošní zimy.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »