Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Na zkoušky přijel i patrový vůz pro ČD

Na zkoušky přijel i patrový vůz pro ČD

18.1.2017 – autor: DANIEL LOS

I druhá polovina roku byla ve ZC Velim ve znamení rozličných zkoušek. Mnozí zákazníci dorazili s náročnými zkušebními programy, některé projekty se také podařilo zcela dokončit a na okruhu se objevila pestrá sestava nejrůznějších tuzemských i zahraničních jednotek a lokomotiv. S příchodem podzimu zájem o zkoušky opět vzrostl.

Na zkoušky přijel i patrový vůz pro ČD

Na základě technickobezpečnostních zkoušek (TBZ) vydává Drážní úřad průkaz způsobilosti nově schvalovaných kolejových vozidel. Cílem je ověření základních funkcí a chování vozu před jeho uvedením do provozu. Po dvouměsíční odmlce pokračovaly TBZ na lokomotivách Siemens Vectron určených pro ČD Cargo. Během srpna a září se tyto zkoušky uskutečnily na celkem třech dalších lokomotivách, konkrétně 383.003-1, 383.002-3 a 383.005-6.

Z českých firem byla aktivní šumperská Pars nova, které provedla TBZ na modernizovaných osobních vozech určených pro České dráhy. V červenci bylo na programu šest vozů řady

Bhmpz. Na začátku srpna pak testy zakončily zkoušky čtyř vozů řady Bmz. U všech jízd byla v čele soupravy elektrická lokomotiva Škoda řady 102 DB, která na své vlastní vozy zatím čeká.

Pars nova provádí pro ČD rovněž vyvazovací opravy lokomotiv řady 380. Ve sledovaném období se uskutečnila zkušební jízda po této opravě pouze na jedné lokomotivě, konkrétně šlo na konci září o stroj 380.020-8.

Společnost DPOV, další člen Skupiny ČD, která provádí vyvazovací opravy elektrických jednotek řady 680, připravila k jízdní zkoušce kompletní jednotku 680.002. Po tragické nehodě jednotky 680.003 ve Studénce, od níž letos v červenci uplynul rok, do doby opravy hlavového a prvního vloženého vozu budou vždy na určitou dobu spojeny vozy jednotek různých čísel, aby byl stále zachován potřebný počet provozních souprav. Od května vozila cestující kombinace jednotek 680.002 (2 vozy) a 003 (5 vozů). Po dokončení vyvazovací opravy na zbylých pěti vozech „dvojky“ byla tato doplněna svými dvěma vozy z provozu a po tradičním vážení celé jednotky v brněnském depu v Maloměřicích se 23. srpna ráno hlásila plně připravena k jízdní zkoušce na okruhu.

Hnací vozidla využita

Připomeňme si zkoušky, které ve ZC Velim prováděla ve sledovaném období sousedská zkušebna VÚKV. V srpnu se uskutečnila kvazistatická zkouška bezpečnosti proti vykolejení nákladního plošinového vozu řady Laadgrs určeného pro kombinovanou přepravu automobilů a kontejnerů, kterou pro VÚKV provedla jako subdodávku domácí ZL v nepřevýšeném měrném oblouku o malém poloměru 150 metrů. Tato zkouška je rovněž formou posunu nízkou rychlostí a byla při ní zkušebně použita dvounápravová motorová lokomotiva řady 794, která by mohla v provozu ZC Velim nahradit velkou posunovací lokomotivu.

Červenec patřil zkouškám 24nápravového speciálu s označením TSW 348. Vůz je určen pro společnost Kübler Spedition, která se specializuje na přepravy nadměrných nákladů. Výrobu některých komponentů a kompletaci vozu provedl český výrobce Legios Loco. Vzhledem k variabilitě lze tento vůz použít pro přepravy speciálních kontejnerů a dalších těžkých a rozměrných komodit. VÚKV provedlo s tímto vozem na VZO a MZO brzdové zkoušky s odvěšováním.

Na září si VÚKV ponechalo brzdové zkoušky již zmíněného plošinového vozu Laadgrs. I zde byla pro dvě odvěšovací zkoušky použita prioritně elektrická lokomotiva, ale 8. září se aktivity v elektrické trakci zastavily kvůli plánované odstávce přívodní linky 110 kV. Proto při dalším pokračování zkoušek našla uplatnění motorová lokomotiva Kyklop. 

Ostatní projekty

Závěrečný přehled se zaměří hlavně na české výrobce. Přesto zmíním jednoho staronového zahraničního zákazníka. Uplynul téměř jeden rok, kdy ZC Velim opustily elektrické jednotky ETR 564. Španělský výrobce CAF mezitím vyhrál několik výběrových řízení na dodávky širokého spektra kolejových vozidel pro různé evropské dopravce a je připraven je zkoušet v Polabí od roku 2017. V polovině září aktuálního kalendářního roku ale vyslal na zkoušky modernizovanou elektrickou lokomotivu, která zatím nese označení E402.

České výrobce začnu plzeňskou Škodou Transportation, která dokončila ve dvou fázích zkoušky lokomotiv řady 380 ČD. Nejprve to byla fáze přípravných zkoušek ve druhém srpnovém týdnu, na kterou navázaly počátkem září ostré testy za účasti komisaře z německého drážního úřadu EBA. K jízdním zkouškám byly z provozu uvolněny již tradiční lokomotivy 380.001-8 a 380.010-9. Cílem zkoušek bylo ověření správné funkce vlakového zabezpečovače při přejezdu státní hranice.

Dorazil i vůz Bdmteeo

Na jeden týden se v polovině září objevil ve ZC Velim modernizovaný patrový osobní vůz Bdmteeo. Modernizaci těchto vozů svěřil národní dopravce, podobně jako osobní vozy pro linku Praha – Berlín – Hamburk, do rukou šumperské společnosti Pars nova. Vozy během této omlazovací kúry prošly modernizací interiéru a vnitřního vybavení. Rozsah zkoušek proto nebyl tak obsáhlý jako v případě vozů pro dálkovou dopravu. Specialisté ZL VUZ provedli elektrické zkoušky a EMC zkoušky zaměřené na funkci centrálního zdroje energie, dále zkoušky srozumitelnosti, zvukové výstrahy dveří, vnějšího hluku při stání vozu a měření intenzity osvětlení. Vozy jsou od nového grafikonu nasazeny v regionální dopravě v okolí metropole nebo na trati Posázavského pacifiku.

Další český výrobce kolejových vozidel CZ LOKO se ve ZC Velim prezentoval zajímavou novinkou. První elektrická lokomotiva modernizovaná společností CZ LOKO nesoucí již národní označení 365.001-7 dorazila na vlečku železničního zkušebního okruhu Cerhenice 9. září a budila patřičnou pozornost. Lokomotiva je modernizací dosluhujících belgických lokomotiv Class 12. První snahy o homologaci těchto strojů sahají až do dubna 2013. Během jízdních zkoušek bylo použito celkem šest dalších lokomotiv původní řady Class 12 jako pasivní zátěže.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 3.7

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika