Železničář / Hlavní zprávy / Na Slovensku opět jezdí spoje InterCity
Na Slovensku opět jezdí spoje InterCity
9.6.2017 – autor: MARTIN HARÁK
Státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po zhruba roční pauze obnovila na hlavní slovenské trati z Bratislavy do Košic provoz vlaků vyšší kategorie InterCity. V únoru na této trase začaly jezdit čtyři párů vlaků IC, a vystřídaly tak spoje soukromé společnosti RegioJet, která odsud naopak odešla. ZSSK své soupravy označila i novým logem „národný dopravca“.
Po odchodu RegioJetu nahradila zrušené dálkové spoje Železničná spoločnosť Slovensko, která denně zabezpečuje provoz čtyř párů spojů na 445 kilometrů dlouhé trase s minimem zastávek. Běžná jízdní doba činí něco málo přes pět hodin, u tří vybraných vlaků dokonce pouhé čtyři hodiny a čtyřicet dva minut. Tyto expresní spoje zastaví mimo Bratislavu a Košice pouze v Trnavě, Žilině, Popradu a Kysaku. Díky tomu vzniklo zatím nejrychlejší spojení mezi slovenskou metropolí a Košicemi. ZSSK plánuje urychlit expresní spoje do konce roku o dalších dvanáct minut, takže celková doba jízdy by neměla překročit 4,5 hodiny. Pro dokreslení situace – běžný rychlíkový spoj urazí cestu z Bratislavy do Košic bez tří minut za šest hodin.
Očekává se zájem cestujících
Myšlenku zavedení vlaků kategorie InterCity podporuje od samotného začátku slovenské ministerstvo dopravy a výstavby. Podle sdělení zástupců rezortu mají tyto vlaky potenciál přitáhnout na železnici další cestující, a navíc mohou nabídnout po odchodu soukromého dopravce i nadstandardní servis. V druhé vozové třídě cestující dostanou nejen denní tisk a balenou vodu, ale mají možnost využít i bezplatných služeb wi-fi či cenově přijatelné nabídky pojízdného minibaru. V „jedničce“ je k tomu navíc nabízena káva, čaj, různé časopisy a také možnost bezplatného parkování v Bratislavě, Žilině, Popradě nebo Košicích, což je opravdu nezanedbatelný bonus. V každé soupravě je rovněž řazen vůz s dětským oddílem, kde mají k dispozici nadstandardní služby i malí cestující. Protože však jde o vlaky, které provozuje ZSSK na své vlastní obchodní riziko, není možné v nich jezdit na průkazy s bezplatnou přepravou, což se týká především důchodců nebo studující mládeže. Bezplatně je na Slovensku možné cestovat pouze v osobních vlacích nebo rychlících. Držitelé jízdních výhod musí uhradit příplatek.
Trasu zvládne jeden strojvedoucí
Vzhledem k znovuobnovené vozbě vlaků InterCity se na trať z Bratislavy do Košic vrátily i stroje řady 350, které jsou i přes své relativně vysoké stáří schopné dosahovat rychlosti až 160 km/h. Šest turnusových a stejný počet záložních zaměstnanců z lokomotivního depa v Bratislavě vozí nyní vlaky bez střídání po celou trasu tam i zpět. To je novinka, která nemá na Slovensku obdoby, neboť dříve se „fírové“ na této trase střídali v Žilině. Podle zástupců ZSSK má jízda jedním strojvedoucím ekonomické opodstatnění. Jde o lepší využití personálu, tím klesla také turnusová potřeba zaměstnanců. InterCity spoje navíc vozí strojvedoucí s největšími zkušenostmi na vozidlech řady 350 a navíc jízdou rychlostí 160 km/h, kterou již využívají na části této dálkové trasy.
Znovuobnovené jízdy se netýkají jen strojvedoucích, ale i vlakového personálu, který prošel na vlaky InterCity výběrovým řízením. Komise po pohovorech vybraly v bratislavském provozním středisku osm vlakvedoucích do turnusu a dalších pět do zálohy, v košickém středisku je k dispozici jedenáct vlakvedoucích a dalších třináct záložních. Podle ZSSK jsou turnusy zpracované tak, že mimo InterCity vlaků posádky doprovází i běžné „šestistovkové“ rychlíky mezi Bratislavou a Košicemi. Ve vlacích IC se tak ve slušivých uniformách nového střihu objevují opět i známé tváře, které doprovázely tyto vlaky do jejich loňského lednového zrušení. Na vlajkovou loď, kterými se opět spoje InterCity staly, jsou slovenští kolegové oprávněně hrdí a slibují si po jejich urychlení další nárůst cestujících. Navíc jsou odjezdy vlaků IC nastaveny tak, aby se některé soupravy stihly otočit mezi Bratislavou a Košicemi až třikrát, namísto původních dvou obratů. Běžně je souprava tvořena pěti klimatizovanými vozy a v případě potřeby je dopravce připraven tyto vlaky posílit.
JŘ vlaků InterCity
▪ odjezdy z Bratislavy do Košic: 5:33, 11:33, 15:47*, 17:33
▪ odjezdy z Košic do Bratislavy: 5:16, 7:31* (v neděli 9:31*), 11:16, 17:16
▪ zastávky: Bratislava hl. st., Trnava, Trenčín, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak, Košice
▪ ostatní spoje zastavují ve všech uvedených zastávkách
* Expresní spojení v 15:47 z Bratislavy a o 7:31 (v neděli 9:31) z Košic, zastavuje jen v Bratislavě, Trnavě, Žilině, Popradu-Tatry, Kysaku a v Košicích s jízdní dobou 4 hodiny 42 minut.
(*InterCity (BA-KE 4:42)
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »