Železničář / Hlavní zprávy / Na Slovensko dojedete vlakem s garancí kvality
Na Slovensko dojedete vlakem s garancí kvality
22.7.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Dvě dálkové linky na Slovensko budou od začátku jízdního řádu 2015/16 fungovat v novém režimu závazných standardů kvality. Dlouhodobou smlouvu o spolupráci, která přesně definuje úroveň technické vybavenosti souprav a služeb poskytovaných cestujícím na palubě, podepsali koncem června zástupci tuzemského a slovenského národního dopravce. České dráhy i Železniční společnost Slovensko (ZSSK) tak vstoupily do další fáze své spolupráce, která vedle zkvalitnění komfortu a standardizace služeb přichází i s motivačním programem pro udržení a zvýšení kvalitativních parametrů.
Nejočekávanější novinkou jízdního řádu 2015/16 je sice společný projekt ČD a DB na lince Praha – Hamburk, národní dopravce ale věnuje pozornost rozvoji mezinárodní dálkové dopravy komplexně. Důkazem je i fakt, že partnerství se slovenským dopravcem ZSSK dostane od následujícího jízdního řádu poměrně přísný kvalitativní řád, obdobně jako v případě spolupráce s DB. Na linkách Praha – Brno – Bratislava – Štúrovo – Budapešť a Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina (– Zvolen) hodlají oba dopravci garantovat určitou úroveň služeb a technické vybavenosti souprav.
Více muziky bez příplatku
„Cestující se ale nemusejí obávat, že je vyšší kvalita jakkoli finančně zatíží – základní podmínky se nikterak nemění,“ ubezpečuje Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. V těchto vlacích nadále nebude vyžadován žádný příplatek a počítá se i s akceptací akčních nabídek. Naopak zásadní změnou je již výše zmíněná garance kvalitativních parametrů, které se ze základní „startovací“ úrovně budou postupně vylepšovat k vyššímu standardu (podrobněji viz sloupek). Cílem obou dopravců je nastavenou kvalitu trvale udržet, proto hodlají intenzivněji dohlížet na dodržování parametrů vozů, čistoty, řazení atp. Smlouva pamatuje i na uplatňování sankcí v případech, kdy jeden z dopravců nebude parametry plnit.
Dodržování kvality má zajistit motivační systém
Obě strany se dohodly na zavedení zcela nového motivačního systému, který napomůže k dodržení všech zasmluvněných parametrů. Jednoduše řečeno: bude uplatňován systém bonus/malus s finančními dopady, a to jak pro případy nedosažené kvality, tak i v opačném případě, kdy nabídka předčí některý z kvalitativních parametrů.
Ke zvyšování kvality bude docházet v průběhu platnosti smlouvy, jejíž trvání je vymezeno desetiletým obdobím. Oba národní dopravci se zároveň dohodli, že nová či modernizovaná vozidla pro tyto linky budou již vybavována podle vyšší (cílové) úrovně, což ostatně plně koresponduje se strategií obnovy vozidel ČD. Ta ve vztahu k lince do Bratislavy a Budapešti počítá i s nákupem zcela nových vozidel. Jako první „vlaštovky“ od jízdního řádu 2015/16 se zákazníci na této lince dočkají úpravy vozu 1. třídy Apee, do kterého budou instalována modernizovaná sedadla a bude vybaven kobercem. Další zlepšení budou realizována v celé soupravě již v následujícím roce, definování parametrů chystané zakázky již započalo.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »