Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Na Pardubicku plánují vylepšení infrastruktury

Na Pardubicku plánují vylepšení infrastruktury

19.6.2020 – autor: MARTIN HÁJEK Foto: ARCHIV ČD,

Na Pardubicku se chystají další stavby, které by v budoucnu měly výrazně zlepšit možnosti cestování v regionu. Kromě toho se počítá s modernizací uzlu v krajském městě a přestavbou tamní výpravní budovy. Pokud se situace nezkomplikuje, měla by se řada těchto důležitých staveb postavit v nejbližších několika letech.

Na Pardubicku plánují vylepšení infrastruktury

Součástí studie proveditelnosti uzlu Pardubice zveřejněné před pěti lety je také řešení nového propojení Pardubic a Chrudimi. Plán na odstranění úvrati při cestě z Pardubic do Chrudimi je starý mnoho desítek let, během nichž bylo zpracováno mnoho variant. Jako nejreálnější se vždy jevilo spojení východním směrem pod pardubickou nemocnicí přes Pardubičky a Nemošice a dále v různých trasách, které výstižně popisují názvy těchto variant, tedy jako Jesenčanská, Medlešická či Ostřešanská přeložka s napojením na stávající trať buď u Starých Jesenčan, Medlešic, nebo až u Chrudimi zastávky. Posuzovaly se i různé další stávající trasy západním směrem, ale ty narážejí především na územní překážky.

Ostřešanská spojka neefektivní

V rámci zmíněné studie proveditelnosti vzešla jako nejvýhodnější neelektrizovaná Ostřešanská spojka. Její podstatou je vedení nové trati z pardubického hlavního nádraží severní stranou kolejiště až na zastávku Pardubice-Pardubičky, za níž má podejít koridorovou trať a stočit se na jih do stávající vlečky a pokračovat přímo přes Nemošice a Ostřešany a na stávající trať se napojit u Chrudimi zastávky.

Během několika posledních let se však tuto variantu nepodařilo prosadit a ani projednat, mimo jiné pro velký odpor obce Ostřešany. Současně se ukázalo, že trať bude dražší, než se původně počítalo, takže její ekonomická efektivita klesala. Správa železnic tak tuto část oddělila od přestavby vlastního uzlu Pardubice, jejíž příprava je nyní v plném proudu, a v roce 2019 zadala provést aktualizaci studie proveditelnosti s důrazem na řešení spojení Pardubic a Chrudimi. Ta se nyní dokončuje a z průběžných výsledků vyplývá, že vybudování Ostřešanské či jakékoliv jiné přeložky je buď ekonomicky neefektivní, nebo územně nemožné. Jako příklad může sloužit vyvedení trati z hlavního nádraží přímo na zastávku Pardubice závodiště. K významnému zlepšení dopravy mezi Pardubicemi a Chrudimí nicméně přispěje nový dvoukolejný most přes Labe, díky kterému odpadnou delší pobyty vlaků v Pardubicích-Rosicích nad Labem.

V rámci přestavby uzlu Pardubice vyroste nový most nad tratí Pardubice – Praha u podniku Paramo. To znamená, že trať se fakticky obnoví z Rosic až před zastávku Pardubice závodiště. Na zbývajícím úseku do Chrudimi by pak bylo vhodné provést celkovou obnovu se zaměřením na zvýšení rychlosti na 100 km/h a vyšší, nebo zlepšit propustnost například zřízením dvoukolejného úseku mezi Starými Jesenčanami a Chrudimí zastávkou pro letmé křižování vlaků. Zastávku Pardubice závodiště by rovněž bylo vhodné posunout více na jih až k vlastnímu závodišti a se sídlištěm Dukla propojit podchodem pod silnicí I/37. Ke zvážení je také zřízení nové zastávky Blato, která by zpřístupnila železniční dopravu obyvatelům této místní části a Mikulovic.

Nově zastávka  Pardubice centrum

Součástí uzlu Pardubice je také výstavba základů zastávky Pardubice centrum. Tato zastávka se má nacházet mezi podjezdem v ulici 17. listopadu a podchodem pro pěší v Rokycanově ulici podél Hlaváčovy ulice. V souvislosti se zrušením záměru vybudovat Ostřešanskou přeložku vyvstala otázka, co s touto plánovanou zastávkou. Zájem o její dokončení však v současnosti projevuje jak město Pardubice, tak i Pardubický kraj. Jeho představitelé se už před časem nechali slyšet, že by v budoucnu do této zastávky chtěli objednávat vlaky přijíždějící od Hradce Králové vedené jednotkami RegioPanter, případně Regio­Novami či RegioSharky ve směru od Chrudimi, čímž by se cestující dostali blíže k centru města.

Zdvoukolejnění na Stéblovou

Další důležitou stavbou je zdvojkolejnění trati Pardubice – Stéblová. Její významnou součástí je výstavba nového dvoukolejného mostu přes Labe mezi hlavním a rosickým nádražím. Tím se odstraní úzké hrdlo, které významně prodlužuje cestování zejména z Pardubic směrem na Chrudim a opačně kvůli nutným pobytům vlaků v Rosicích. Po zprovoznění tohoto mostu je v Rosicích nad Labem plánován pouze dvouminutový pobyt na přechod strojvedoucího z jednoho stanoviště na druhé a spojení po trati Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod se zrychlí i bez případného vybudování Ostřešanské spojky. Vlastní stavba mostu by se měla uskutečnit v roce 2022, během níž bude doprava vedena po „odsunutém“ stávajícím mostě. V Rosicích vzniknou nová nástupiště včetně jednoho ostrovního, spojená podchodem, který bude navazovat na již vybudovaný podchod pod silnicí I/36.

V prostoru mezi stávající výpravní budovou a skladištěm se navíc plánuje vybudování točny pro autobusy městské dopravy. Tuto investici připravuje město ve spolupráci s pardubickým městským dopravním podnikem. Nově chystaná autobusová linka by měla zajistit lepší dostupnost severní části města, tedy Polabin a Stavařova, kde se nachází řada firem a středních škol včetně Pardubické univerzity. Tyto navazující autobusy pomohou až o patnáct minut zkrátit cestování zejména studentům, neboť nebudou muset jezdit až na hlavní nádraží a pak pokračovat autobusy či trolejbusy přes celé město zpět do zmiňovaných městských částí. Nová zastávka vznikne také ve Stéblové, a to přímo u přejezdu na okraji obce, čímž se výrazně zkrátí docházková vzdálenost pro obyvatele obce.

Modernizace úseku Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová přinese zvýšení rychlosti až na 160 km/h. Na rozdíl od úseku Stéblová – Opatovice nad Labem však jedině s podmínkou, že vozidlo bude vybaveno mobilní částí zabezpečovacího zařízení ETCS, jinak budou moci po této nové dvoukolejné trati jet rychlostí nejvýše 100 km/h.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Půl století od začátku sériové výroby řady 560Půl století od začátku sériové výroby řady 560

2.7.2020 - Elektrické jednotky řady 560 na střídavé trakční napětí byly sériově vyráběny pro ČSD v letech 1970 až 1971 v tehdejším závodě Vagónka Tatra Studénka. Před zahájením sériové výroby vznikly dvě třívozové prototypové… »

Práce na tunelu Semmering jsou v poloviněPráce na tunelu Semmering jsou v polovině

1.7.2020 - Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého… »

Tunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/hTunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/h

30.6.2020 - Švýcarský železniční tunel Ceneri má za sebou další významné milníky. Kromě toho, že tamní Dopravní úřad povolil zkušební provoz, jím poprvé projela i souprava ICE-S německé společnosti Deutsche Bahn (DB) rychlostí 275 km/h.… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika