Železničář / Hlavní zprávy / Na jihu Čech vyjede dalších pět Panterů
Na jihu Čech vyjede dalších pět Panterů
5.1.2024 – autor: PETR SLONEK
České dráhy budou v Jihočeském kraji provozovat elektrické vlaky až do roku 2033. Stane se tak na základě smlouvy, kterou schválilo zastupitelstvo kraje a podepsali jihočeský hejtman Martin Kuba a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Pro cestující je to dobrá zpráva v tom, že na tratě v tomto regionu vyjede dalších pět zcela nových moderních jednotek RegioPanter.
Kraj je nasadí na trať mezi Českými Budějovicemi a pohraniční stanicí Horní Dvořiště a mezi Lipnem nad Vltavou a Rybníkem. Smlouva mezi Jihočeským krajem a ČD byla podepsána 29. listopadu. Nahradí původní desetiletý kontrakt, díky němuž národní dopravce provozuje v regionu elektrickou trakci od prosince 2019.
Za Jihočeský kraj dokument podepsal hejtman Martin Kuba. „Díky této smlouvě sem dostaneme dalších pět nových moderních souprav, takže už budeme mít všechny tratě elektrifikované systémem 25 kV pod moderními vlaky. Kdybychom vlaky nekoupili my, pořídily by je jiné kraje, které o ně usilovaly. To, že se nám je podařilo vyjednat do jižních Čech, považuji za velký úspěch.“
Pro období platnosti jízdního řádu 2023/2024 kraj předpokládá, že na základě smlouvy zaplatí přes 580 milionů korun za více než 2,9 milionu najetých vlakokilometrů. „Dohoda, kterou jsme udělali, je velmi dobrá. Budeme muset lehce navýšit částku, kterou platíme za dopravní obslužnost, ale promítá se do ní také inflace a zvýšená cena energie. V rámci toho je navýšení opravdu minimální,“ dodal Kuba s tím, že celkově kraj ročně zaplatí za dopravní obslužnost více než 1,9 miliardy korun. V této sumě je započítaná kompletní železniční i autobusová doprava.
Vyšší komfort a bezpečnost
RegioPantery jsou nízkopodlažní, mají klimatizaci i moderní audiovizuální informační systém. Samozřejmostí je wi-fi, USB porty či sklopné a rozkládací stolky. Nové jednotky umožní přímé vedení vlaků v úseku Jindřichův Hradec / Tábor – České Budějovice – Lipno nad Vltavou, čímž se zvýší komfort cestujících, rychlost a bezpečnost. Jednotky budou vybavené z výroby zabezpečovacím systémem ETCS, který by bylo jinak nutné dodat do stávajících starších vozidel. Nezanedbatelná je rovněž finanční úspora elektrické energie i nákladů na opravy a údržbu.
„Uzavíráme smlouvu s Českými drahami, které budou tyto jednotky nakupovat. Tím zajistíme pro cestující skutečně to nejlepší, co je v současné době vůbec možné,“ uvedl při podpisu kontraktu náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Antonín Krák. Pět nových vlaků se podle něj v provozu objeví v průběhu roku a celkově tak bude nových RegioPanterů jezdit v Jihočeském kraji už devatenáct.
Smlouva je uzavřena na období od začátku platnosti jízdního řádu 2023/2024 do konce platnosti jízdního řádu 2032/2033, tedy celkem na dobu deseti období platnosti jízdního řádu. Objednaný dopravní výkon představuje předpokládaný rozsah 3,05 mil. vlakokilometrů ročně, přičemž rozsah může být navýšen o 20 % nebo naopak snížen o 10 %. Pro JŘ 2023/2024 je objednán rozsah ve výši 2,92 mil. vlkm. Sazba kompenzace pro rok 2024 činí 198,60 Kč/vlkm a celková kompenzace je plánována ve výši 580 mil. korun. Kompenzace za vlakokilometr a celkové náhrady se budou měnit podle inflace. Do nových vozidel ČD investují celkem 585 mil. Kč.
Kromě jednotek RegioFox nasadí České dráhy v kraji v příštím roce motorové jednotky RegioFox od polského výrobce PESA Bydgoszcz. „Ty nabídnou cestujícím maximální komfort. Cestující se s nimi svezou na trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, pak se s nimi počítá na trati z Tábora přes Milevsko do Písku a Strakonic. Zároveň zlepšíme kvalitu cestování i na naší nejstarší elektrifikované trati mezi Táborem a Bechyní. Ve zkušebním provozu tam jezdí čtyřnápravové vozy s podvozky se vzduchovým vypružením řady Btn,“ dodal člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »