Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou

Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou

9.8.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Největší železniční muzeum v České republice, v Lužné u Rakovníka už není osamoceno. První srpnovou sobotu České dráhy slavnostně otevřely další stánek železniční historie umístěný v samém srdci Hané – v Olomouci. Bývalé depo pro motorové vozy se během několika měsíců proměnilo v místo, kam povedou kroky nejen moravských drážních nadšenců.

Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou

Jste milovníky železniční historie, ale muzeum v Lužné je pro vás „z ruky“? Přinášíme vám dobrou zprávu. Vaši touhu po poznání drážní minulosti naplní nová pobočka Muzea Českých drah otevřená v těsné blízkosti olomouckého nádraží. V sobotu 4. srpna se poprvé otevřela vrata rotundy, která ještě před nedávnem sloužila běžnému motorovému provozu. Nyní je domovem pro klenoty drážní historie, které mají svým původem vazbu právě k železnici na Moravě. Do zastřešených stání bylo soustředěno několik historických vozidel, která dosud byla rozptýlena (a většinou železničním fanouškům skryta) na různých místech zdejšího kraje.

 

Nostalgie jako výborná reklama

Olomoucká deponie historických vozidel startuje se šesti lokomotivami, jedním motorovým vozem a několika osobními vagony. Ovšem to je jen začátek. „Přibýt by sem postupně mělo ještě několik zajímavých exponátů, například některé mašinky, které dosud stojí na pomnících,“ prozradil přednosta DHV Lužná u Rakovníka Jindřich Rachota. Spolu s ředitelem kanceláře náměstka generálního ředitele Jiřím Kešnerem, oborovým specialistou Petrem Holánkem (ten přišel s nápadem umístit deponii historických vozidel do bývalé motorové remízy), ředitelem Nadace Okříd­lené kolo Josefem Tomečkem, která je také významným partnerem expozice, či ředitelkou olomouckého KCOD Hanou Motykovou pozvedli číši na zdar tomuto sympatickému počinu.

Po projevech, v nichž přítomní vzpomněli podporu i dalších osob, se několik desítek prvních hostů mohlo vydat na prohlídku exponátů a vyslechnout si zasvěcený výklad průvodce Pavla Hanzala. Na slovo vzatého odborníka – strojvůdce, který ještě před páry lety vyjížděl s Rosničkou 464.202. Díky těmto i dalším lidem se projekt olomouckého muzea přesunul z plánů do reality.

 

Skromně, ale autenticky

Muzeum drážní historie v Olomouci je realitouV sobotu bylo mimořádně veřejnosti zpřístupněno i samotné Depo kolejových vozidel Olomouc. Nejstarším strojem, který pózoval zahalen v obláčcích páry na točně u expozice, byla maličká tendrovka 313.304 z Valašského Meziříčí vyrobená pro tehdejší Severní dráhu císaře Ferdinanda (KFNB) v roce 1894. Moment příjezdu vůbec prvního parního vlaku na Moravu v červnu 1839 nemohli řečníci v projevech nezmínit, stejně tak jako tradici železničních podniků Moravy a Slezska.

„Největší radost mám z toho, že přišlo plno lidí, a to i přes vedra a čas dovolených,“ zhodnotil své pocity šéf Depa historických vozidel Jindřich Rachota s tím, že při přípravě otevření muzea se nevyskytl žádný vážnější problém. „Začalo se skromněji, ale o to autentičtěji,“ vystihla atmosféru tisková mluvčí ČD Kateřina Šubová. V Olomouci se tak s počátkem srpna rozjel pilotní projekt, jehož provoz by měl být nácvikem na příští ostrou sezonu, kdy bude mít muzeum pevnou otevírací dobu. Pokud patříte k milovníkům železniční historie a moravské obzvlášť, vaší příští cílovou stanicí by měla být rozhodně Olomouc. 

 

Otevírací dny po zbytek sezony

18. a 19. 8., 7.–9. 9., 22. 9., 6. 10. Otevřeno vždy od 10 do 17 hodin, vstupné 40 korun, příchod podchodem z nádraží směr Táborská ulice. Po předchozí objednávce na tel. 724 557 205 je pro více než 20 zájemců možná prohlídka i v jiné termíny.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Fotogalerie

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika