Železničář / Hlavní zprávy / Modernizovaná patra se dočkají dílčích zlepšení
Modernizovaná patra se dočkají dílčích zlepšení
20.2.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Už několik týdnů jsou v provozu modernizované patrové vozy řady Bdmteeo. Cestujícím i objednavateli dopravní obslužnosti se zamlouvá jejich velká kapacita, nízkopodlažní uspořádání a komfortní prvky výbavy. Bohužel vagony původní řady Bmto trápí několik neduhů. Naštěstí se je daří postupně odstraňovat. Jak se tedy vagony zatím osvědčily?
Provoz CityElefantů na trati z Prahy do Berouna od zahájení aktuálního grafikonu posilují push-pull soupravy s patrovými vozy řady Bdmteeo. České dráhy a objednavatel dopravní obslužnosti organizace Ropid jejich nasazením zareagovaly na neustále rostoucí počet cestujících v kraji a blízkém okolí hlavního města. Vždyť jen v hlavním městě byl letošní rozsah objednávané dopravy navýšen o 5,5 %, ve Středočeském kraji pak o 4,9 %. Soupravy pomáhají zvládat nápor cestujících v ranní špičce, o víkendech navíc jezdí na Posázavském pacifiku ve spojení s motorovou lokomotivou řady 754.
Aby národní dopravce mohl pružně zareagovat na objednávku organizace Ropid, reflektující neustále se zvyšující počty cestujících, byla modernizována dvanáctka kapacitně dostačujících patrových vozů řady Bmto a tři řídicí vozy řady Bfhpvee.
„Kompletní obnovou prošel interiér vozů, jsou tu vakuové toalety, elektrické zásuvky i USB dobíječe pro menší elektroniku. A jsou to vůbec první železniční vozidla v rámci Pražské integrované dopravy, kde se cestující mohou zdarma připojit k internetu pomocí technologie wi-fi,“ popsal zakázku Alois Kašpar, ředitel pražského Regionálního obchodního centra ČD s tím, že souprava dokáže pojmout více než 700 osob a stejně jako CityElefant nabízí velkoprostorový oddíl první třídy (ve voze ABfhpvee).
Problémy s dveřmi
A zatímco Ropid vítá především obrovskou kapacitu a cestující komfort, národnímu dopravci komplikuje situaci dílenské zpracování modernizovaných „pater“. A první bolístky se ukázaly jen pár dní po spuštění ostrého provozu. „V rámci komunikace řídicích systémů, kde jsme očekávali největší potíže, je situace vcelku dobrá. Obávali jsme se i problémů s dveřmi. Ty se také objevily, přičemž je způsobilo zejména geometrické usazování vozů v provozu,“ zmínil Jan Konopík, přednosta provozní jednotky Praha Libeň. Nově vystrojené vozové skříně totiž sesedají a s nimi se hýbou i křídla dveří, která přestávají kvůli citlivému ovládacímu mechanismu fungovat. Zástupci Českých drah závady řešili s dodavatelem Pars nova a postupně se je podařilo eliminovat.
Dále se projevily poruchy vytápění. V této souvislosti se v pražském depu hledalo správné nastavení regulace a usměrnění proudu vzduchu, podobně jako to bylo zkušebně provedeno u některých starších vozů řady Bmto. Občas se také objevily závady na elektroinstalaci, které jsou známy i z nemodernizovaných vozů, takže se je podaří rychle odhalit, a nenarušují provoz zdlouhavým garančním řízením.
Dodatečná vylepšení
Nečekaný problém nakonec vznikl na obložení příček. To totiž praská a někdy i opadává. „Jedná se jednoznačně o záležitost na straně dodavatele, který problém řeší,“ konstatoval přednosta Konopík. První vůz byl k opravě stažen zpět do výrobního závodu. „Tím jsme odstranili nejhorší vady. Z několika jednání vyplynulo, že vagony postupně zamíří k celkové opravě a k dalšímu dílčímu vylepšení. V některých případech bude muset být umakart nahrazen jiným materiálem,“ zmínil přednosta další postup.
Kvůli nutným úpravám musely být soupravy zkráceny na pětivozovou sestavu místo šestivozové, tedy jen se čtyřmi patry. Na dispečerskou zálohu je možné nasadit jednotky řady 471 nebo zkrácenou soupravu s dvěma zbylými patrovými vozy. „Vozidla jsme nasadili naostro. Doby, kdy se vyrobily dva prototypy a několik měsíců se ověřovaly v provozu, jsou pryč. Navíc u tak malé série vozidel to ani není možné ekonomicky. Ve vztahu k výrobci je jasně stanoveno, v jakém stavu musí vagony dodat, a zároveň jsou stanoveny záruční podmínky a lhůta, v níž musí nedostatky na své náklady odstraňovat,“ vysvětlil přednosta Konopík. Záleží tedy na výrobci a jeho zkušenostech, jaká konstrukční řešení u jednotlivých celků vozidel zvolí tak, aby jej garanční řízení ekonomicky nevyčerpávalo.
Bap, Bmo i Bmto
V řadě případů naopak vozy splnily očekávání. Podle přednosty je například kvalitně nastavený systém organizace práce, mytí, odbavení v depech, nasazování na výkony i zálohy. „Tady je třeba poděkovat správkařům za trpělivost při počátečních opravách a vyzdvihnout starostlivost kontrolorů vozby DKV Praha, kteří rozběh nasazení souprav hlídají z provozního hlediska. Je třeba si uvědomit, že se jedná o zavádění nové technologie v příměstské dopravě,“ zdůraznil.
Někdejší vozy řady Bmto, původně označené jako Bap případně Bmo, vyrobila v polovině 70. let minulého století východoněmecká vagónka Waggonbau Görlitz. V posledních letech byly vozy nejčastěji v provozu v okolí jihočeského Lipna a Českých Budějovic anebo na turisticky oblíbeném Posázavském pacifiku.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »