Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

29.8.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Po mnoha letech jednání, příprav a hledání ideálních variant se rozjela modernizace trati mezi největším středočeským městem Kladnem a Prahou. Stavební práce se prozatím odehrávají pouze na obou nedlouhých koncových úsecích budoucí dvoukolejné elektrifikované trati, zahrnují ovšem náročné rekonstrukce několika nádraží a zastávek. V jaké fázi se mimořádně sledovaná stavba uprostřed prázdnin nachází?

Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

Ačkoliv má takřka sedmdesátitisícové Kladno výraznou vazbu na hlavní město, denně se z něj tímto směrem přesouvají tisíce obyvatel za prací a zábavou, při pohledu na kvalitu dráhy mezi těmito městy by mnozí tuto skutečnost odhadovali jen stěží. Zatímco se pře­dlouhá léta o modernizaci tratě a výs­tavbě odbočky k pražskému letišti pouze hovoří a píše, samotná Buštěhradská dráha vzezřením vzpomíná císařpána.
Jejím největším problémem je zejména nedostatečná kapacita. Trať je z nádraží Praha-Bubny až do Kladna-Ostrovce v celé délce jednokolejná s křižováním ve stanicích, jakékoliv provozní problémy se tedy přenáší z vlaku na vlak, jichž kvůli naplněné kapacitě není možné zavést více. Rovněž jízdní doby, polohy stanic a jejich stavební řešení jsou pro 21. století neakceptovatelné. Výsledkem jsou téměř každodenní kolony na obou příjezdech z Kladna do Prahy, tedy jak na dálnicích D6 a D7, tak Pražském okruhu. Kapacitní, rychlé, stabilní drážní spojení Kladna s centrem Prahy bude nejen významným ulehčením pro každodenní cestovatele, ale výrazně uleví i všem místním. O kvalitním spojení letiště s městem nemluvě.
Na území Kladna aktuálně probíhají stavební práce v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec. V místě hlavního kladenského nádraží již vyrostly první sloupy trakce, přestože na elektrické vlaky si ještě řadu let počkají. Rovněž se jasně rýsuje peron, kolejiště a podchod, které posunou nádraží do současnosti. Ve směru na Kladno-město jsou již patrné práce na zdvoukolejnění, podél ulice Sportovců je rozšířený zářez dráhy, samotná zastávka má však většinu prací ještě před sebou. I dále ke Kladnu-Ostrovci se usilovně pracuje na rozšíření zářezu, koncová stanice Kladno-Ostrovec již přichází o své půvabné, avšak provozně nevyhovující rustikální vzezření, přičemž se pracuje zejména podél Závišovy ulice. Zcela k nepoznání se mění i druhý konec dráhy v samotném centru Prahy. Negrelliho viadukt se již nějakou dobu skví v obnovené podobě a na řadu přišel úsek mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí zastávkou Praha-Výstaviště v blízkosti stejnojmenné tramvajové smyčky.

Bubny se mění k nepoznání
Velkolepé práce jsou patrné zejména v Bubnech. Pro osobní vlaky od Kralup nad Vltavou a Ústí nad Labem směřující na Masarykovo nádraží zde vznikla objízdná kolej, v prostoru původního kolejiště se zakládá velký, moderní dopravní terminál, jenž napojí železnici od Kladna a Letiště Václava Havla na metro C a tramvajovou dopravu a stane se přirozeným centrem Holešovic, které navíc v západo-východní ose konečně propojí.
Snesen je i navazující jednokolejný násep směrem k areálu pražského Výstaviště, nahradí jej dvoukolejná estakáda s občanskou vybaveností v uliční úrovni, díky čemuž přestane být dráha terénní překážkou. Delší dobu je pryč též nýtovaná konstrukce mostu přes ulici Dukelských hrdinů, vystřídá jej na řadu měsíců ochranná konstrukce předcházející stavbě mostu nového. A v úrovni tramvajové smyčky Výstaviště již pomalu vzniká nová vlaková zastávka Praha-Výstaviště.
Zbývající úsek mezi Výstavištěm a Kladnem je v původní podobě a na zahájení prací čeká. Na většině úseků by měly začít v nejbližších letech s dokončením do roku 2030. Největší výzvou je tunelová propojka Dejvic s Veleslavínem, jejíž realizace se ale neustále posouvá. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojůVe vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů

20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »

České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém krajiČeské dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »

Zlínský kraj převzal pět nových PanterůZlínský kraj převzal pět nových Panterů

10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika