Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024

České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního vozidla až v listopadu 2024.

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

Podle obchodního ředitele CZ Loko Jana Kutálka bylo zrychlení této série modernizací prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. „V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve nasadit do provozu,“ řekl Kutálek. 
Zároveň ocenil, že se v rekordním čase podařilo zvládnout změnu dodavatele systému ETCS, poté co Alstom nečekaně a nekompromisně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského výrobce CAF. „Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku, a to není snadné,“ dodal obchodní ředitel. 
 „Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v rámci které bude obnovena významná část vozidlového parku. Tyto lokomotivy jsou určeny pro výkon na nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025. Navíc dochází k prodloužení životnosti lokomotiv při zásadním zvýšení komfortu a bezpečnosti práce našich zaměstnanců, ke zjednodušení údržby a ke snížení emisí,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. „Oceňuji, že CZ LOKO zvládlo realizovat zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně a navíc s předstihem oproti sjednaným termínům. Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ zdůraznil náměstek.

Zrod nového stroje
Technologicky náročná modernizace řady 742 na řadu 743.2, pro niž CZ LOKO používá obchodní název EffiShunter 1000M, z lokomotiv ČKD z let 1977 až 1988 dělá prakticky zcela nový prvotřídní stroj. Prodlužuje jeho životnost a spolehlivost a díky instalaci zabezpečovače ETCS rozšiřuje možnosti využití. Moderní komponenty a technologie snižují majiteli náklady na údržbu a provoz i množství emisí výfukových plynů a především zásadně zvyšují komfort a bezpečnost obsluhy. 
Stroje jsou vybaveny i online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
České dráhy plánují EffiShuntery 1000M nasadit pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro technologické a provozní jízdy na koridorech a tratích s ETCS, v čele nehodových vlaků a pro další služební potřeby. 
V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo již u dceřiné společnosti ČD Cargo, pro kterou v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024. Probíhá také modernizace 20 strojů pro ZS CARGO Slovakia. Další vozidla vlastní také dopravci CER, Rail Cargo Carrier nebo ostravský ODOS. 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionůSkupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů

6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejůČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »

ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína

27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika