Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Moderní soustruh nezastavila ani pandemie

Moderní soustruh nezastavila ani pandemie

22.6.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Moderní podúrovňový soustruh Českých drah, jediný svého druhu v zemi, se v provozu osvědčil. Potvrzují to počty osoustružených náprav. Dopravce jej zakoupil a zprovoznil před dvěma lety ve zrekonstruované hale pražského Střediska údržby Jih Oblastního centra údržby Střed.

Moderní soustruh nezastavila ani pandemie

Technici se zařízením pracují každý den, přičemž za měsíc zvládnou obroubit až 540 náprav, tedy více než tisíc kol. Službu si u ČD objednávají i soukromí dopravci. „Z počátečního zkušebního provozu jsme přešli do běžného provozu bez jakýchkoliv problémů. Soustružíme na každé denní směně, a vždy ob jednu směnu noční,“ potvrdil Vladimír Drobný, vedoucí odboru průřezových činností OCÚ Střed ČD. Zkušební stav trval půl roku. „To jsme soustružili pouze na denní směny a jen pro potřeby ČD. Snažili jsme se osoustružit co nejvíce řad kolejových vozidel tak, abychom ověřili, zda soustruh splňuje všechny naše požadavky,“ doplnil. Díky stroji byly zásadně zkráceny čekací doby na soustružení u všech vozidel OCÚ Střed a zároveň se významně snížily náklady na přepravu vozidel na soustruh, který ČD dříve využívaly především v DPOV v Přerově či Nymburku.

Přes 2 000 upravených kol

Nyní dopravce využívá zhruba 75 % kapacity stroje. Je to dáno především počtem vozidel, která aktuálně na reprofilaci míří. Teoretická měsíční kapacita se odvíjí od počtu kalendářních dní a počtu náprav, které je stroj schopen osoustružit za danou směnu. „Nyní zvládneme 540 náprav za měsíc,“ upřesnil Drobný. Od spuštění ve druhé polovině roku 2018 do začátku května 2020 technici evidují 2 168 objednávek na úpravu kol různých ŽKV, zhruba tedy 15 000 kol. Práci na další měsíce má OCÚ dostatek. Propad potřeb soustružení kvůli omezení dopravy se již začíná vracet k původním požadavkům.

Cokoliv, kdykoliv, pro kohokoliv

Podúrovňový soustruh U2000-400D společnosti Hegenscheidt MFD může obrábět železniční dvojkolí přímo na vozidlech, tedy aniž by se musely tyto komponenty z vozidel odmontovat. Navíc lze k soustružení přistavit ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení, což zrychluje a zjednodušuje údržbu jednotek typu CityElefant, RegioPanter, Pendolino nebo railjet. Zařízení splňuje podmínky pro soustružení vozidel s rychlostí do 200 km/h. Dále umí reprofilovat nápravy na podvozcích, které jsou spojené kardanem, samostatné podvozky, vyvázané nápravy, brzdové kotouče umístěné na nápravách i ty v kolech. „Například jednotku Pendolino umíme osoustružit za necelých 24 hodin, přestože má 28 náprav,“ vyzdvihl Drobný.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformuMasarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu

24.2.2024 - Pražské Masarykovo nádraží čeká v následujících třech letech čilý stavební ruch. Stavba, jež slouží už více než 175 let, projde dosud největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která… »

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotováModernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024 - České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního… »

ČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujícíchČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujících

16.2.2024 - Více než 400 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo cappuccino. Tyto nápoje jsou i nadále nejoblíbenějšími položkami, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi vyhledávané občerstvení patří také croissanty, bagety… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika