Železničář / Hlavní zprávy / Miroslav Kupec na Žofínském fóru: Chceme si udržet dominantní pozici
Miroslav Kupec na Žofínském fóru: Chceme si udržet dominantní pozici
10.12.2018 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy jsou na liberalizovaném trhu, zúčastňují se v regionech všech soutěží a chtějí si udržet dominantní pozici. Uvedl to generální ředitel a předseda představenstva ČD Miroslav Kupec na Žofínském fóru. Kromě toho hovořil o aktuální pozici národního dopravce na trhu a představil plány na další měsíce. Prohlásil, že před firmou stojí výzvy, na které se musí připravit. Tématem 222. fóra totiž byla i liberalizace železnice z českého i středoevropského pohledu.
„Máme tři segmenty osobní dopravy. Regionální, dálkovou a komerční. Například dopravní výkon komerční dopravy byl 4,2 procenta. V dálkové dopravě dnes komerce dělá skoro pětinu tržeb z prodeje jízdních dokladů,“ upřesnil Kupec.
Stabilní pozici ČD na trhu dokazují všechny klíčové ukazatele, jež meziročně rostou. Stoupající tendence je zřejmá u počtu cestujících, průměrné přepravní vzdálenosti, přepravního výkonu i v tržbách. „Dílem je to způsobeno poptávkou i kvalitně odvedenou prací zaměstnanců,“ zhodnotil Kupec. Výrazně lépe si v meziročním srovnání stojí také ukazatele zvyšování kvality. Například denně vyjede více než 5 tisíc vlaků, v nichž mohou pohodlně cestovat vozíčkáři. Průběžně rostou i počty osobních vozů s klimatizací a wi-fi. „Postupně vyřazujeme staré vozy a nahrazujeme je moderními,“ vysvětlil ředitel.
Hovořilo se rovněž o regionální dopravě a výhledu za rok 2019. Kupec připomněl, že národní dopravce musí jednat se 14 kraji, tedy 14 týmy lidí. „Jednání jsou složitá, ale ČD mají zájem udržet silnou pozici v regionální dopravě. Nabízíme komplexní, úplnou a udržitelnou cenu založenou na realizovatelnosti předložené nabídky.“
ČD jsou vždy v soutěžích posuzovány na základě nabídky a hlavně předložené ceny. „Jestliže do nabídkové ceny rozpustíme všechny náklady včetně těch síťových, které konkurence nemá, nejsme v tomto parametru konkurenceschopní. Žádný soukromník dnes neřeší plošiny pro nástup vozíčkářů ve stanicích, záložní vozidla pro mimořádné potřeby státu, centrální dispečink, odbavení zákazníků v celé síti stanic, péči o stovky historických vozidel a tak dále. Nemluvě o tom, že ČD mají dokonce zákonnou povinnost některé služby zajišťovat, a náklady na ně jsou tak logicky součástí nabídkové ceny,“ uvedl. Není tedy podle něj spravedlivé, aby ve chvíli, kdy se soutěží primárně na základě ceny, nesly veškeré náklady na svých bedrech právě České dráhy.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »