Železničář / Hlavní zprávy / Mezi Prahou a Moskvou jezdí nejrychlejší spoje v historii
Mezi Prahou a Moskvou jezdí nejrychlejší spoje v historii
9.1.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
V posledních letech citelně stoupá potenciál přepravních proudů východ – západ. A nejde jen o nákladní dopravu, roste i zájem o cestování ve směru Moskva – Praha a zpět. V loňském roce cestovalo vlakem v obou směrech 119 tisíc lidí. Ruské dráhy, resp. jejich dceřiná společnost FPK, ve spolupráci s Českými drahami proto zavedly nové přímé spojení těchto metropolí. EuroNight Vltava je nyní nejrychlejším kolejovým spojem na této lince v historii.
Třikrát týdně v zimě, dvakrát v létě. Tak často vyrážejí nové spoje EuroNight 404/405 Vltava (mimo území ČR číslované jako 21/22) na cestu mezi Prahou a Moskvou a opačně. Doba jízdy je stanovena na 27 hodin a 33 minut (Praha – Moskva) a 28 hodin a 4 minuty (Moskva – Praha). Tento nový koncept přímého spojení obou metropolí tak přináší cestujícím výrazné zrychlení o 6 hodin a 42 minut (4 hodiny a 56 minut ve směru z Moskvy), což se projevuje příjemným faktem, že ve vlaku stráví pouze jednu noc. Myšleno je i na cestující do další tradiční destinace Rusů u nás: jeden vůz Vltavy putuje až do Karlových Varů. Ve vlaku je též jeden přímý vůz do Vídně.
Přes Polsko mimo Varšavu
Tak radikální časové úspory bylo dosaženo novým konceptem služby. Zatímco v minulosti směřovaly do/z Moskvy pouze přímé vozy, které se po cestě připojovaly k různým vlakům (což cestu prodlužovalo), nyní do Ruska směřuje celá souprava přímo. Navíc spoj v Polsku míjí železniční uzel Varšava, což jeho cestu zkracuje. Dopravce, kterým je firma Feděralnaja passažirskaja kompanija (FPK), provozuje vlaky na komerční riziko a do budoucna slibuje další zrychlení. První náměstek generálního ředitele FPK Vladimir Kaljapin, který byl přítomen prvního příjezdu spoje EN Vltava do Prahy 18. prosince 2013, potvrdil probíhající jednání s polským partnerem, jejichž výsledkem má být zkrácení jízdní doby na 23 hodin a 50 minut. České dráhy při slavnostním příjezdu zastupoval náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Michal Štěpán. Ten zdůraznil, že přímé spojení s Moskvou je modelovým příkladem, jak by měla spolupráce dopravců vypadat. Všechny dohody byly rychle sjednány a došlo i k dohodě o prodeji jízdenek na komerční vlak Moskva – Nice.
Ruský vlak s rakouskými vozy
Význam, jaký partneři přikládají tomuto projektu, dokládá fakt, že Ruské dráhy pro Vltavu nechaly vyrobit nové komfortní lůžkové vozy u firmy Siemens ve Vídni. Nové vozy budou do provozu zařazovány postupně, v současnosti soupravu tvoří vagony z devadesátých let. Již nyní ale cestující mají na palubě k dispozici plný servis. Kromě vody, občerstvení, tisku, suvenýrů nechybí ani tradiční ruský čaj. Cenová politika má výrazný rozptyl tak, aby oslovila široké vrstvy potenciálních zákazníků.
Nejlevnější jízdenka se dá pořídit za zhruba 160 eur (skupinová sleva od šesti cestujících), nejkomfortnější kupé 1. třídy single, tedy pro jednoho cestujícího, přijde na cca 355 eur. Platí přitom, že jde vždy o globální ceny, jež zahrnují jízdné i lůžkový příplatek. Navíc jsou poskytovány různé slevy, například seniorům nad 60 let nebo naopak dětem a mládeži. České dráhy, které nabízejí ve všech svých mezinárodních pokladnách jízdní doklady na EN Vltava, připravují ve spolupráci s FPK další zvýhodnění. Lákadlem se má stát rodinná nebo narozeninová sleva, ještě levnější jízdenky by měly být k dispozici velkým skupinám.
Kapacita vlaků poroste
V současné době poskytuje šestivozová souprava kapacitu 240 míst. Zájem je však obrovský – jízdenky jsou až do poloviny ledna vyprodány, úspěšně se plní i spoje s odjezdem v polovině února. FPK proto zvažuje posílení Vltavy až na dvanáct vozů s kapacitou přes 350 míst. Ukazuje se, že memorandum o spolupráci mezi Ruskými a Českými drahami z roku 2012 nezůstává prázdným dokumentem. Ostatně ruská expanze dálkových spojů po Evropě, které míří do Helsinek, Paříže, Berlína a Nice, slaví úspěch. A Praha by se mohla stát jednou z nejžádanějších destinací vůbec.
TARIFNÍ NABÍDKA VLTAVY
Dospělý (od 26 let): 202,60 eur ve 2. třídě, 299,80 eur v 1. třídě (oddíl double), 354,80 eur v 1. třídě (oddíl single)
Dítě do 11 let: sleva 50 procent
Senior a junior (nad 60 let, resp. 11–26 let): sleva 30 procent
Skupina dospělých od šesti cestujících výše: sleva 20 procent
Cena je stanovena fixně v eurech a na české koruny se přepočítává podle aktuálního Jednotného železničního kurzu.
Kdy jezdí Vltava
do 24. května a od 8. října:
odjezd z Prahy – středa, čtvrtek, sobota
odjezd z Moskvy – úterý, středa, pátek
od 29. května do 4. října:
odjezd z Prahy – čtvrtek, sobota
odjezd z Moskvy – středa, pátek
Spoje odjíždějí z Moskvy po celou dobu platnosti grafikonu v 8.43 místního času, do Prahy dorazí druhý den v 9.47. Ve směru do Moskvy vyráží Vltava z Prahy v 16.47, do cílové destinace dorazí ve 23.20 moskevského času.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »