Železničář / Hlavní zprávy / Masarykovo nádraží začne sloužit nájemníkům
Masarykovo nádraží začne sloužit nájemníkům
15.9.2022 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Rekonstrukce budovy B Masarykova nádraží na nároží ulic Havlíčkovy a Na Florenci se blíží k závěru. V současné době se objekt přebírá a odstraňují kolaudační vady. V průběhu září začne stěhování a od října by měla budova sloužit novým nájemníkům. Rekonstrukce byla mimořádně náročná a trvala přes dva roky.
Budova pochází z poloviny 19. století. „Byla už ve špatném stavu, proto jsme museli začít u komplexní sanace statiky, a pak obnovovat jednotlivé stavební části včetně stropů, podlah, příček, elektroinstalace, rozvodů vody nebo odpadů. Úzce jsme spolupracovali s památkáři, protože je památkově chráněná, a cílem bylo vytvořit moderní zázemí pro naše zaměstnance, ale zároveň zachovat všechny historické prvky,“ vysvětlil ředitel Regionální správy majetku Praha Zdeněk Sedláček.
Historické i nové prvky
Interiéry tak snoubí historické prvky, jako jsou repasované původní vysoké dřevěné dveře a okna s dřevěnými rámy, dobové dlaždice nebo parkety s historickými vzory s moderními skleněnými přepážkami. Rekonstrukci doplňují vhodně vybrané nové dlažby a další vybavení v částech budovy, kde se původní vybavení nedochovalo nebo které nyní slouží novým účelům. Díky tomu vznikl vzdušný, prosvětlený interiér. Projektant myslel také na šetření energie, proto jsou v celém objektu instalována úsporná LED svítidla. Našlo se místo i pro vestavbu výtahu, který propojuje všechna nadzemní podlaží. Ocení jej hlavně vlakové čety při cestě na úplně nové nocležny.
Ty vznikly v nejvyšším podlaží a mají kapacitu 52 lůžek. K dispozici je zcela nové sociální zázemí a také kuchyňka. Třetí nadzemní podlaží bude sloužit Oblastnímu ředitelství osobní dopravy západ. Na ploše 664 m2 zde vznikly kanceláře a zasedací místnosti. Druhé nadzemní podlaží bude sloužit Policii ČR. O tom, že se sem přestěhuje policie z vedlejších objektů označovaných A1 a A2, které budou v nadcházejícím roce zbourány a na jejich místě vznikne osmá a devátá kolej, se rozhodlo teprve v průběhu rekonstrukce. Proto adaptace pro potřeby policistů ještě pokračují. V prvním nadzemním podlaží se pak nacházejí komerční prostory, které slouží veřejnosti, a jsou tam zřízeny prostory pro obchody a gastronomická zařízení. V současnosti jsou v nich provozovny značek Dejsi, Hello, Burger King, Costa Coffee, Kytky od Pepy, Pizza Hut a Showroom Penty.
Na metro opět průchodem
S ukončením rekonstrukce se znovu otevře průchod přes dvoranu ke vstupu do metra. Jeho částečné otevření je plánované na říjen. „Nad jeho východem k metru jsme zřídili moderní skleněné zastřešení, zatímco směrem k tramvajové zastávce prošla kompletní obnovou historická markýza, která stylově navazuje na zastřešení dvorany. Opravili jsme také skleněnou střechu nad centrálním dvorem budovy B, který zdobí řada sloupů se štukem provedeným podle historických vzorů,“ připomíná Zdeněk Sedláček.
Původně příjezdová budova vznikla v letech 1844 a 1845 a u nás patří mezi nejstarší dochované železniční stavby. Realizoval ji architekt Anton Jüngling v pozdně klasicistním slohu s výraznými rysy romantizující rané renesance. To se projevilo vytvořením vnitřního dvora po vzoru florentských paláců renesančního období. Jüngling použil také „bramantovská“ okna po vzoru římského paláce Cancelleria z konce 15. století s pravoúhlým orámováním ukončeným jednoduchou římsou. Přímou inspirací pro toto řešení se mu staly vídeňské úřední budovy projektované dvorskou stavební radou. Střecha byla valbová, krytá šedou břidlicí.
Dvoupatrová budova s mezaninovým patrem a čtvercovým půdorysem s nádvořím zakrytým proskleným stropem sloužila původně jako příjezdová hala. Tudy procházeli lidé od vlaků do města, proto byly v jejím přízemí zařízeny místnosti pro policejní stráž, pasovou službu, finanční stráž a úřad potravní daně. V mezipatře pak vznikly byty úředních zřízenců a nocležna mužstva finanční stráže. V patrech fungovaly kanceláře dráhy a byty zaměstnanců železnice.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »