Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Masarykovo nádraží: nové WC i pokladny

Masarykovo nádraží: nové WC i pokladny

14.3.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Rekonstrukce pražského Masarykova nádraží pokračuje. Po opravě podlah, interiérových fasád a trafostanice začaly stavební firmy budovat nové toalety. Ještě letos se rovněž otevřou nové pokladny. Pokračuje také archeologický průzkum v okolí budovy, v jejíž těsné blízkosti hodlá Investiční skupina Penta vybudovat kanceláře a obchody.

Masarykovo nádraží: nové WC i pokladny

Cestující budou moci již brzy na Masarykově nádraží využívat nové toalety a pokladny. Nyní stavební firmy dokončují WC. Ještě před koncem roku byly prostory vyklizeny, dělníci se pustili i do demoličních prací. „Toalety budou nové včetně dlažeb, obkladů, svítidel a sanity,“ upřesnil Petr Král z odboru správy a prodeje majetku ČD. „Především kvůli optimalizaci nákladů je dohodnut smluvní termín dokončení březen včetně předání provozovateli. Provoz WC by měl být zahájen v dubnu,“ dodal.

Pokladny blíže vlakům

Na jaře by se měla rozběhnout i výstavba nových pokladen ČD. Národní dopravce a současně vlastník nádraží společně s Pentou řeší stavební povolení. „Zaměřili jsme se i na zpracování prováděcí dokumentace, obsahující zapracování veškerých změn a úprav požadovaných Zákaznickým personálem,“ vyjmenoval Král. Nové pokladny by měly vzniknout u dvorany, od níž odjíždějí vlaky. Veřejnosti by měly začít sloužit zhruba v polovině roku. „Zrekonstruované budou také prostory pro služby, obchody, počítáme se zřízením restaurace a samozřejmě s novým sociálním zařízením. Projekt pro využití vyšších pater právě zpracováváme. Jde o prostory vhodné pro zřízení kanceláří. ČD mohou na jedno místo soustředit pracovníky z různých lokalit. Některá místa budeme muset navíc brzy opustit kvůli dalšímu rozvoji Prahy. Třeba Smíchov,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku.

Nejde však o první výraznou rekonstrukci v prostorách nádraží. ČD nedávno zajistily opravu podlahy v hale, interiérových fasád a vybudovaly novou podzemní trafostanici. Masarykovo nádraží má pro ČD zásadní význam. Nachází se v centru metropole, v docházkové vzdálenosti k řadě nejvýznamnějších pamětihodností, kanceláří, ale i metra či tramvajové sítě. „Považujeme ho proto za strategickou budovu, s jejímž rozvojem máme dlouhodobé plány. Toto výsadní postavení je rovněž důvodem, proč ani nebyl v plánu jeho odprodej SŽDC,“ řekl Kupec.

Hotovo za sedm let

Rekonstrukce nádraží se provádí v rámci zmíněného plnění závazků ze smluvních vztahů skupiny Penta, která je partnerem ve společném podniku Masaryk Station Development. Ten ČD v minulosti zřídily právě kvůli rekonstrukci výpravní budovy včetně vestibulu a oživení okolních pozemků, které již železnice nevyužívá.

Výstavba bulváru potrvá zhruba do roku 2025 a zahrnovat má i rozsáhlou rekonstrukci nádraží. Projekt Prague Central Business District, za kterým stojí Penta, vychází z dílny již nežijící architektky Zahy Hadid. O revitalizaci tohoto místa se ČD snaží déle než deset let.

Průzkum bez překvapení

Nyní mají napilno především archeologové. S pracemi skončí v květnu. Neočekávají velká překvapení, zejména proto, že prostor je už na území Nového Města, kde byly v období středověku především zahrady. Zkoumají sedimenty zaniklého potoka. V této oblasti byl soutok dokonce tří potoků, proto se mu také dodnes říká Na Poříčí. Mezi nálezy tak lze objevit kusy starých kachlů, drobné mince či úlomky z nádob. Většina nálezů je z vysoké navážky, kterou dělníci zahrnuli toto území při stavbě nádraží.

Budova Masarykova nádraží je nestarší železniční stanicí v Praze. Hlavní budovy jsou původní z doby otevření železnice v roce 1845. Jedná se o významnou pražskou technickou a stavební památku.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.71

Další články této rubriky

Vyšel další Vědeckotechnický sborník ČDVyšel další Vědeckotechnický sborník ČD

24.6.2019 - Začátkem měsíce vyšlo nové, v pořadí již 47. číslo Vědeckotechnického sborníku ČD, které je pro širokou veřejnost k dispozici na webových stránkách https://vts.cd.cz/ . Sborník vychází dvakrát ročně a je zařazen na seznam… »

Vícesystémy v Německu: minulost i současnostVícesystémy v Německu: minulost i současnost

24.6.2019 - Německo v zimě zažilo praktické ukončení provozu první generace vícesystémových nebo chcete-li dvoufrekvenčních elektrických lokomotiv. Ty obsluhovaly dopravu hlavně mezi Německem, Francií a Lucemburskem na soustavách 15 kV 16,7 Hz a… »

ČD Cargo dobývá RakouskoČD Cargo dobývá Rakousko

21.6.2019 - Za rok 2018 přepravila skupina ČD Cargo na vlastní licence celkem 68,4 mil. tun zboží, což je o 2,3 mil. tun více než v roce 2017. Z pohledu přepravního výkonu v čistých kilometrech (čtkm) byl meziroční progres ještě… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika