Železničář / Hlavní zprávy / Masarykovo nádraží: nové WC i pokladny
Masarykovo nádraží: nové WC i pokladny
14.3.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Rekonstrukce pražského Masarykova nádraží pokračuje. Po opravě podlah, interiérových fasád a trafostanice začaly stavební firmy budovat nové toalety. Ještě letos se rovněž otevřou nové pokladny. Pokračuje také archeologický průzkum v okolí budovy, v jejíž těsné blízkosti hodlá Investiční skupina Penta vybudovat kanceláře a obchody.
Cestující budou moci již brzy na Masarykově nádraží využívat nové toalety a pokladny. Nyní stavební firmy dokončují WC. Ještě před koncem roku byly prostory vyklizeny, dělníci se pustili i do demoličních prací. „Toalety budou nové včetně dlažeb, obkladů, svítidel a sanity,“ upřesnil Petr Král z odboru správy a prodeje majetku ČD. „Především kvůli optimalizaci nákladů je dohodnut smluvní termín dokončení březen včetně předání provozovateli. Provoz WC by měl být zahájen v dubnu,“ dodal.
Pokladny blíže vlakům
Na jaře by se měla rozběhnout i výstavba nových pokladen ČD. Národní dopravce a současně vlastník nádraží společně s Pentou řeší stavební povolení. „Zaměřili jsme se i na zpracování prováděcí dokumentace, obsahující zapracování veškerých změn a úprav požadovaných Zákaznickým personálem,“ vyjmenoval Král. Nové pokladny by měly vzniknout u dvorany, od níž odjíždějí vlaky. Veřejnosti by měly začít sloužit zhruba v polovině roku. „Zrekonstruované budou také prostory pro služby, obchody, počítáme se zřízením restaurace a samozřejmě s novým sociálním zařízením. Projekt pro využití vyšších pater právě zpracováváme. Jde o prostory vhodné pro zřízení kanceláří. ČD mohou na jedno místo soustředit pracovníky z různých lokalit. Některá místa budeme muset navíc brzy opustit kvůli dalšímu rozvoji Prahy. Třeba Smíchov,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku.
Nejde však o první výraznou rekonstrukci v prostorách nádraží. ČD nedávno zajistily opravu podlahy v hale, interiérových fasád a vybudovaly novou podzemní trafostanici. Masarykovo nádraží má pro ČD zásadní význam. Nachází se v centru metropole, v docházkové vzdálenosti k řadě nejvýznamnějších pamětihodností, kanceláří, ale i metra či tramvajové sítě. „Považujeme ho proto za strategickou budovu, s jejímž rozvojem máme dlouhodobé plány. Toto výsadní postavení je rovněž důvodem, proč ani nebyl v plánu jeho odprodej SŽDC,“ řekl Kupec.
Hotovo za sedm let
Rekonstrukce nádraží se provádí v rámci zmíněného plnění závazků ze smluvních vztahů skupiny Penta, která je partnerem ve společném podniku Masaryk Station Development. Ten ČD v minulosti zřídily právě kvůli rekonstrukci výpravní budovy včetně vestibulu a oživení okolních pozemků, které již železnice nevyužívá.
Výstavba bulváru potrvá zhruba do roku 2025 a zahrnovat má i rozsáhlou rekonstrukci nádraží. Projekt Prague Central Business District, za kterým stojí Penta, vychází z dílny již nežijící architektky Zahy Hadid. O revitalizaci tohoto místa se ČD snaží déle než deset let.
Průzkum bez překvapení
Nyní mají napilno především archeologové. S pracemi skončí v květnu. Neočekávají velká překvapení, zejména proto, že prostor je už na území Nového Města, kde byly v období středověku především zahrady. Zkoumají sedimenty zaniklého potoka. V této oblasti byl soutok dokonce tří potoků, proto se mu také dodnes říká Na Poříčí. Mezi nálezy tak lze objevit kusy starých kachlů, drobné mince či úlomky z nádob. Většina nálezů je z vysoké navážky, kterou dělníci zahrnuli toto území při stavbě nádraží.
Budova Masarykova nádraží je nestarší železniční stanicí v Praze. Hlavní budovy jsou původní z doby otevření železnice v roce 1845. Jedná se o významnou pražskou technickou a stavební památku.
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »