Železničář / Hlavní zprávy / Lokomotivy Vectron jezdí i do Polska
Lokomotivy Vectron jezdí i do Polska
17.7.2023 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy rozšířily v průběhu června provoz svých moderních lokomotiv na zahraničních výkonech. Stroje Siemens Vectron nově jezdí v čele vlaků EC 130/131 Báthory Budapest – Terespol napříč celým Polskem z Bohumína přes Varšavu až do polského Terespolu.

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince nasazení lokomotiv Siemens Vectron na další mezinárodní výkon potvrzuje správnou volbu obnovit vozidlový park tímto interoperabilním typem schváleným ve většině zemí Evropy. „Jsme významný dopravce ve střední Evropě a další výkony našich souprav a lokomotiv na mezistátních linkách to jen potvrzují. Ceníme si kooperace s našimi zahraničními partnery na provozu mezistátních linek a chceme s nimi i nadále rozvíjet spolupráci při zlepšování služeb cestujícím a rozšiřování nabídky spojů po celé centrální Evropě,“ řekl Michal Krapinec.
Ještě před nasazením se 26. května uskutečnila zkušební jízda na spoji EC111/110 Silesia Ostrava – Varšava a zpět s lokomotivou 193.682. Od září se pak plánuje nasazení dalšího Vectrona na výkon EC 102/103 Polonia do/z Varšavy.
Napříč celou Evropou
Lokomotivy Českých drah v současnosti jezdí napříč celou střední Evropou a obsluhují mezistátní vlaky od Flensburgu na severu Německa u dánských hranic po Budapešť. Modré stroje lze vidět v Kielu, Hamburku, Lipsku, Linci, ve Vídni, Žilině, Budapešti a nově v polské Varšavě a Terespolu. Také osobní soupravy a vozy jezdí do mnoha zahraničních destinací, například do Flensburgu, Hamburku, Curychu, Lince, Grazu, Budapešti, Varšavy, Přemyšle nebo Košic. Na různých tratích v Polsku jezdí také české lokomotivy 754 Brejlovec, které si pronajímá pro své vnitrostátní spoje společnost PKP Intercity. Čeští strojvedoucí pak vedou mezistátní vlaky například do Drážďan, Lince nebo Košic. Hnací vozidla Českých drah ujedou v čele mezinárodních vlaků na zahraničních tratích bezmála 11 tisíc kilometrů denně.
Pozici významného středoevropského dopravce chtějí ČD udržet i v dalších letech, proto investují do moderních hnacích vozidel a netrakčních jednotek. U společností Siemens Mobility a Škoda Group objednaly 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron a 20 devítivozových netrakčních jednotek ComfortJet, které budou schváleny pro provoz pro maximální rychlosti 230 km/h v Česku, Německu, Dánsku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a v Rakousku. Tyto moderní vlaky a lokomotivy budou dodány do roku 2026.
Další články této rubriky
Bateriové vlaky najíždějí první kilometry
14.2.2025 - Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli… »
Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony
10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »
Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací
7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »