Železničář / Hlavní zprávy / Liščí premiéra: České dráhy ukázaly jednotku RegioFox
Liščí premiéra: České dráhy ukázaly jednotku RegioFox
30.6.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Největší tuzemský železniční veletrh se letos na tři červnové dny usídlil v areálu Karolina v Ostravě. Industriální prostředí bývalého dolu a koksovny se stalo lákadlem samo o sobě a vytvořilo výbornou kulisu k prezentaci nejžhavější současnosti a budoucnosti nejen tuzemské železnice. České dráhy byly jedním z nejvýznamnějších vystavovatelů, zaslouženou pozornost budily zejména jednotky RegioPanter a hlavně RegioFox, která byla budoucím cestujícím prezentována vůbec poprvé.
Dvoudílné motorové jednotky řady 847 RegioFox přinesou již brzy kvalitativní skok v komfortu cestování na řadu neelektrifikovaných tratí napříč republikou. České dráhy jich zatím objednaly 76, rámcová dohoda je ovšem podepsaná až na 160 kusů, přičemž první jednotka již prochází ná-ročným testováním před uvedením do zkušebního provozu. K němu by mělo dojít již v průběhu prázdnin na tratích ve Středočeském kraji.
Na Rail Business Days se prezentovala druhá vyrobená jednotka a budila zaslouženou pozornost. Oproti svému generačnímu předchůdci, dvoudílné motorové jednotce řady 844 taktéž od polské firmy Pesa, již tuzemští cestující znají pod jménem RegioShark, přináší další evoluční krok ke komfortnějšímu cestování. Standardem je bezbariérový vstup, klimatizace, prostorná toaleta, oddíl první třídy, nechybí dostatek zásuvek pro nabíjení elektroniky včetně USB nabíječek nebo kvalitní palubní wi-fi síť.
Nové RegioPantery pro Moravu a Slezsko
Elektrické jednotky RegioPanter z plzeňské Škody cestující z českých kolejí znají již jedenáct let. Za tu dobu si získaly značnou oblibu a po překonání prvotních problémů při zavádění do provozu patří mezi provozně spolehlivá vozidla. I proto České dráhy pořizují další a další jednotky v různých konfiguracích.Hned první den veletrhu byla pokřtěna nová třívozová jednotka pro Moravskoslezský kraj. Ačko-liv zvenčí působí velmi podobně jako její o dekádu starší předchůdkyně, u nové generace se ode-hrála řada kosmetických i technických vylepšení, která si přítomní mohli rovnou prohlédnout. Me-zi nejpodstatnější novinky patří lepší chodové vlastnosti dané upravenými podvozky, nová gene-race trakčních pohonů, vybavení zabezpečovačem ETCS již z výroby, ale i elegantnějším a lépe koncipovaným interiérem. Nechybí ani obvyklý vysoký standard výbavy, který je u nově pořizo-vaných vozidel ČD samozřejmostí.
Vectrony míří mimo troleje
Zajímavé srovnání návštěvníkům Rail Business Days nabízela ostatní vystavená vozidla. Polskou Pesu kromě RegioFoxu prezentovala též dvoučlánková elektrická jednotka Elf.eu jezdící pod hla-vičkou soukromého dopravce v Ústeckém kraji. Stadler pak představil kapacitní šestivozovou patrovou jednotku Kiss určenou pro elektrifikované tratě kolem Bratislavy, kde jej bude provozo-vat Železničná spoločnosť Slovensko.
Křtu se vedle RegioPanteru dočkala též lokomotiva Siemens Vectron pro ČD Cargo vybavená dieselovým last mile modulem, díky kterému může manipulovat v koncových úsecích přeprav i na kolejích bez trakčního vedení. A nebyl to jediný Vectron na venkovní ploše Karolin. O kousek dál si mohli návštěvníci prohlédnout též Vectron Dual Mode, který zvládá plnohodnot-nou jízdu jak v elektrickém, tak dieselovém modu.
Většina železničních firem – od výrobců drážních vozidel po dodavatele jednotlivých technologií – se pak prezentovala ve výstavních halách u jednotlivých stánků. České dráhy představily své dceřiné firmy, z nichž například ČD Bus ukázal budoucí barevné řešení svých autobusů, značné popularitě se těšila imitace interiéru bistrovozu včetně možnosti občerstvení či představení vývoje sedadel ve vlacích národního dopravce.
Ostravský areál nabídl veletrhu Rail Business Days velmi důstojné a atraktivní prostředí, bude zajímavé sledovat, zdali se zde do budoucna pevně etabluje. Pokud by se měl veletrh dále rozrůs-tat, minimálně by bylo dobré uvažovat o druhé výstavní koleji či elektrických přípojkách pro vy-stavovaná vozidla. I tak ale bylo vidět, že je o tuzemský železniční veletrh velký zájem. Tak se těšme na novinky příštího ročníku!
Další články této rubriky
Skupina ČD vykázala v I. pololetí zisk téměř 700 milionů
6.10.2024 - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Tržby vzrostly meziročně o více než 1 mld. Kč a provozní zisk EBITDA o… »
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »
ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína
27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »