Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Létu na Bechyňce opět vévodí Elinka s Bobinkou

Létu na Bechyňce opět vévodí Elinka s Bobinkou

25.7.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Bobinka s Elinkou se po roce opět vrátily na Bechyňku. Jižní Čechy tak od poloviny června nabízí další turistickou atrakci, která vzešla ze spolupráce ČD a jejich partnerů. Už loňské první jízdy zaznamenaly velký úspěch a zájem se očekává i nyní. Trať letos slaví 114. výročí.

Létu na Bechyňce opět vévodí Elinka s Bobinkou

Jako v dobách panování císaře pána si mohli připadat lidé, kteří se o třetím červnovém víkendu rozhodli vypravit na první elektrifikovanou trať v Čechách. Mezi Táborem a Bechyní totiž začal opět jezdit elektrický vůz Elinka z roku 1903. Na slavnostní zahájení Léta na Bechyňce se přišel podívat i sám vynálezce František Křižík, byť jen v podání herce. Samotný Křižík je autorem červeného technického skvostu. Provoz každoročně doplňuje i retro souprava tažená Bobinkou.

Letošní první jízdu s Bobinkou, která 17. června v podstatě zahájila sezonu, si užil i devítiletý Adámek Kopeček. „Nejvíc se mi líbí Elinka, je útulná. Jel jsem s ní jednou,“ odpověděl malý cestující na otázku, který ze dvou vozů se mu líbí víc. „Ale zase s Bobinkou jezdím častěji. Jel jsem třikrát. Vždycky se mi ježdění vlakem líbilo a líbí,“ zhodnotil chlapec, který je zároveň místním patriotem. „Máme v Sudoměřicích babičku a pravidelně ji navštěvujeme. A vůbec vlakem jezdíme hodně často,“ doplnil synova slova tatínek Petr. Na bechyňském nádraží soupravu přivítali zástupci města, temelínský dechový orchestr a samotný František Křižík s chotí a potomky.

Elinka mimo tarif

Kulturní program dále pokračoval v obou městech. Cestující si tak mohli zajít na výstavy Vynálezy Františka Křižíka v bechyňském muzeu, anebo Když k nám zavedli proud v táborské Trafačce. Kulturní dům v Bechyni navíc nabízel modelové kolejiště Pavla Kohoutka. ­Víkend byl ale především ve znamení prvního Toulava festu – putovního festivalu představující místní umělce, regionální výrobce i turistické zajímavosti regionu.

Elinka s Bobinkou už se v pravidelném provozu objevila minulý rok. České dráhy zareagovaly na velký ohlas a místo části běžných vlaků vypravily právě nostalgické vozy. „Využíváme jedinečnou techniku a chceme ji prezentovat i lidem v dlouhodobém provozu,“ prohlásil Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD. Unikátní vůz M 400.001 je však už 113 let starý a nemůže být používán tak často, proto se v sezóně na Bechyňce objevuje jen o víkendech – vždy po čtrnácti dnech – a platí v něm speciální tarif. Historické soupravy vozů řady Balm s lokomotivou E422.0003 jsou v provozu na běžných spojích a platí v nich běžný tarif.

Ve vlaku je zároveň možná přeprava kol. „Chceme, aby lidé měli možnost kombinovat jízdu unikátní zážitkovou Elinkou i běžnější retro soupravou s Bobinkou,“ uvedl Ješeta. Tento model se národnímu dopravci osvědčil, protože loňská návštěvnost překonala veškerá očekávání a slibně se jeví i letošní první jízdy. Historická technika přilákala násobně více lidí, než bylo dříve obvyklé. Některé vlaky vezly stovky lidí. „Jízdy Elinky navíc kombinujeme s různými kulturními akcemi našich místních partnerů,“ připomněl Jiří Ješeta.

Stavba za pouhý rok

S budováním zdejší dráhy se začalo před 115 lety. Křižík usilovně hledal možnost uplatnění elektrického provozu na železnici, a protože v bývalém Rakousku-Uhersku nebyly s tímto provozem zkušenosti, vzešla aktivita pro vznik trati od podnikatelů. Průkopníkem se stal Jan Sedlák, ředitel závodu Františka Křižíka, který jednal v roce 1898 s bechyňským družstvem založeným pro výstavbu trati Bechyně – Tábor o vypracování projektu.

Naučná stezka z pera Českých drah

Naučná stezka Bechyňka seznamuje návštěvníky s historií trati, vozidly a osobnostmi a nabízí i turistická doporučení a mapy. Lidé se mohou s informačními tabulemi setkat ve stanicích a zastávkách po celé trati. Příjemným doplňkem jsou nové lavičky. Cedule najdete v Táboře, Horkách, Slapech, Malšicích, Třebelicích, Bechyňské Smoleči, Sudoměřicích a Bechyni (park u nádraží).

Ceník Jízdného v Elince

●  dospělí jednosměrné 1. třída – 200 Kč*

●  dospělí jednosměrné 2. třída – 180 Kč*

●  děti 6–15 let jednosměrné 1. třída – 100 Kč*

●  děti 6–15 let jednosměrné 2. třída – 80 Kč*

●  děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo)

*1. třída je označena jako 2. třída a 2. třída jako 3. třída

Termíny jízd Elinky

29. 7., 12. 8., 26. 8., 9., 16., 17. 9. 2017


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4

Další články této rubriky

Z Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 letZ Plzně do Furth im Waldu se jezdí už 160 let

7.12.2021 - Dnes už tuto trať bereme jako samozřejmost a nad spojením někdejšího královského města Plzeň s bavorským pomezím se pozastaví jen málokdo. Přesto její vznik nebyl vůbec jednoduchý. Od chvíle, kdy byla Plzeň spojena se světem… »

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek FlirtŠvýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 - Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových… »

Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony

3.12.2021 - Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) začíná postupně zařazovat do svých rychlíků R 6xx Tatran šestici rekonstruovaných restauračních vozů řady WRmz. Ty cestujícím nabídnou vysoký standard cestování nejen díky komfortnímu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika