Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Letos vypravujeme přes 4 600 bezbariérových spojů

Letos vypravujeme přes 4 600 bezbariérových spojů

28.1.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, VÁCLAV RUBEŠ

Odstraňování bariér pro cestující s omezenou pohyblivostí věnují České dráhy tradičně velkou pozornost. Od jízdního řádu 2015 je jako bezbariérových označeno dalších 208 spojů Českých drah. Počet vlaků přístupných cestujícím na vozíku tak dosáhl čísla 4 612, a to zejména díky pokračující obnově vozidlového parku národního dopravce, při které je na hledisko bezbariérovosti velmi přísně dohlíženo.

Letos vypravujeme přes 4 600 bezbariérových spojů

Dalším faktorem ovlivňujícím komfort pro tělesně postižené zákazníky je možnost jednoduché a rychlé objednávky přepravy bez zbytečných průtahů pomocí on-line objednávkového formuláře. Ten je v provozu již rok a také díky tomto kroku počet přepravených cestujících s omezenou pohyblivostí roste.

Bariéry boří RegioPantery a nové multifunkční vozy

Více garantovaných bezbariérových vlaků je v dálkové i v regionální dopravě. Nově se dostanou vozíčkáři například do motorových rychlíků mezi Libercem a Ústím nad Labem a podstatně se rozšiřuje jejich počet také na lince z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna a z Brna přes Přerov do Ostravy a Bohumína. Téměř ve všech spojích na těchto důležitých rychlíkových linkách jsou zařazeny multifunkční bezbariérové vozy. Jedná se o moderní vagony s klimatizací nebo a elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících.

Velkou změnou procházejí také spoje v Jihomoravském kraji. Díky dodávkám nových elektrických jednotek RegioPanter na regionální lince S2 z Březové nad Svitavou přes Letovice a Blansko do Brna a dále do Křenovic je v tomto regionu nárůst garantovaných bezbariérových spojů velmi markantní.

Nárůstu garantovaných bezbariérových regionálních spojů se dočkali také handicapovaní cestující v Ústeckém a Karlovarském kraji. Například mezi Mostem a Chomutovem se tak stalo díky prodloužení linky S1 (dříve Děčín – Most) až do Chomutova, na které jsou též nasazeny nízkopodlažní RegioPantery. V pracovní dny tato linka zajíždí až do Kadaně-Prunéřova. Více spojů bez bariér jezdí také z Žatce do Mostu a z Karlových Varů do Potůčků (motorové jednotky Regionova). Nová nebo modernizovaná vozidla přitom jistě neocení jen cestující se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí. Podstatně zjednoduší cestování také seniorům a malým dětem, respektive cestujícím s kočárky, koly nebo objemnými zavazadly.

Objednat cestu lze jednoduše prostřednictvím internetu

Kromě rostoucího počtu bezbariérových vozidel, který v současné době dosahuje čísla cca 600, bylo dalším krokem usnadnění cestování vozíčkářům spuštění webové aplikace pro objednávání přeprav cestujících na vozíku a zajištění asistence ostatních osob s omezenou schopností pohybu a orientace.

Důvodem pro zavedení této aplikace bylo nejen zkvalitnění a zrychlení vyřizování objednávek cestujících a zajištění monitoringu objednaných přeprav, ale slouží i k následnému řešení objednávek, k jejich centrální evidenci a tím sjednocení objednávkového systému do jednoho místa. Aplikace sama zašle žadateli e-mail o přijetí objednávky s rekapitulací. Po vyřešení požadavku systém odešle objednateli zprávu o schválení a zároveň informuje všechny dotčené (staniční zaměstnance, vlakové čety) prostřednictvím přenosných osobních pokladen a systému osobních pokladen, takzvaných UNIPOK, včetně pokynů pro zajištění požadovaných služeb.

Systém byl spuštěn v prosinci 2013 a do začátku dubna 2014 probíhalo jeho testování v rámci pilotního provozu. Následný ostrý režim ukázal, že novinka vyvolala kýžený ohlas. Za první rok provozu bylo pomocí systému přijato přes pět tisíc objednávek. Prostřednictvím toto rozhraní proběhlo na 70 procent objednávek. ČD chtějí možnosti aplikace ještě rozšířit o další funkcionalitu, kterou bude formulář zpětné vazby. Ten umožní uživatelům předání jejich zkušeností, případně zaslání námětů. K tomu má dojít v průběhu roku 2015.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 3.86

Další články této rubriky

České dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na UničovceČeské dráhy zahájily provoz v elektrické trakci na Uničovce

2.12.2022 - České dráhy 25. listopadu zahájily zkušební provoz v elektrické trakci pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS na trati z Olomouce do Uničova. Přibližně během měsíce se musí připravit na výhradní provoz. »

Na periodické prohlídky a opravy České dráhy pošlou tisíce vozidelNa periodické prohlídky a opravy České dráhy pošlou tisíce vozidel

27.11.2022 - České dráhy v následujících čtyřech letech odešlou na výrobci předepsané periodické prohlídky a opravy přes 2 000 drážních vozidel. Ročně vyčlení na tuto údržbu kolem 3,5 miliardy korun. Zároveň s tím dopravce po svých… »

ČD testují sčítače cestujících, poskytnou data o vytížení vlakůČD testují sčítače cestujících, poskytnou data o vytížení vlaků

23.11.2022 - Čím přesnější informace o počtu cestujících budou České dráhy mít, tím pružněji mohou ony i objednavatelé dopravy reagovat na reálnou poptávku. Proto se aktuálně testují automatické sčítací systémy. Projekt dostala na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika