Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

21.8.2023

Přibližně už každé druhé vozidlo v parku Českých drah je vybavené klimatizací. A počet moderních souprav s klimatizací navíc rychle roste. Jen letos jich přibude více než 300. Také v letech 2024 a 2025 dopravce nasadí nové klimatizované jednotky RegioPanter, RegioFox a ComfortJet.

Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

Celkově tak půjde o více než 400 dalších vozů pro přepravu cestujících vybavených klimatizací. „Klimatizace ve vlacích je dnes běžnou součástí komfortu, který nabízíme v našich spojích. Zhruba polovina všech vozidel je nyní vybavena klimatizací a tento počet každoročně roste o stovky dalších moderních vozidel. Soupravy expresních linek jsou standardně řazeny z klimatizovaných vozů a také ve většině rychlíků jsou zařazeny vozy s klimatizací. Klimatizované soupravy jsou nyní zcela běžné také v regionální dopravě. Jen CityElefanty, RegioPantery, RegioSharky a další moderní vozidla nabízejí klimatizované interiéry ve více než 700 vozidlech,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus. 
Každá klimatizační jednotka ve vozidle prochází pravidelným servisem, jenž určil výrobce. Navíc je v údržbovém plánu Českých drah stanovena mimořádná prohlídka klimatizací před začátkem letní sezony. Ta je zaměřená na kontrolu neporušenosti chladicího systému, úplnosti a správného množství chladicího media a ověření samotné funkčnosti. O klimatizace ve vlacích se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah po celé republice.

Problémy řeší vlakové čety 
I přes tuto péči ale může nastat porucha klimatizační jednotky, popřípadě může být ve voze teplota, která cestujícím nevyhovuje. V takovém případě je třeba se obrátit na vlakový doprovod, který může odstranit drobné závady, například „spadlý“ jistič, a v určitém rozsahu teplotu ve velkoprostorovém oddíle regulovat. V klasickém oddíle mají možnost teplotu regulovat přímo cestující. Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je řízena automaticky na základě vnější teploty. Vnitřní teplota je dodavateli nastavena na  střední úroveň 22 °C a lze ji upravit o zhruba +/- 2 °C. Při dosažení vnější teploty 30 °C a více udržuje klimatizace vnitřní teplotu zhruba o 8 °C méně oproti vnějšímu prostředí. Tento teplotní rozdíl je udržován také s ohledem na doporučení lékařů.    
V případě poruchy klimatizace zajistí vlakový doprovod oznámení závady depu, kde ji po příjezdu soupravy odstraní. Nefunkční klimatizace však není vždy důsledkem poruchy. Na elektrifikované síti v České republice se nachází poměrně velký počet míst, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě se odstaví klimatizační jednotka. Ke stejnému odstavení klimatizace dochází i při výměně lokomotivy. Po obnovení přívodu elektřiny se klimatizace do několika minut znovu spustí – řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění klimatizace, kdy se například vyrovná tlak v systému. Za běžné situace není provoz klimatizace významně ovlivněn, ale ke snížení jejího účinku může dojít v případě, kdy se nakumulují podobná místa v krátkém časovém odstupu, typicky třeba v oblasti výluk. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika