Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

23.1.2017 – autor: JAN DVOŘÁK

„Kristepane, lavina!“ „Jakápak lavina, to se jen sesunulo větší množství sněhu…“ Snad každý si vybaví známou hlášku z nezapomenutelného českého filmu Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli. Nastupující zima nám může přinést sněhu víc než dost, a na železnici je to obzvlášť nemilé. Jak se s přívaly bílé hmoty bojovalo dříve?

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Řekne-li se kalamita, mnohým železničářům se okamžitě vybaví neprůjezdné tratě zavalené sněhovou pokrývkou, mrazem vzniklé lomy kolejnic a výhybek, zlámané stromy ležící na tratích, prolomené střechy rotund v depech a sněhem zasypané stroje.

Jako první se na železnici v obtížných zimních podmínkách začali orientovat Angličané. Byla polovina 19. století a na Ostrovech vznikaly i první kresby, dřevoryty a mědirytiny, kdy tehdejší umělci zachycovali děj na zimní železnici. Z těchto obrázků bylo možné „vyčíst“ snahu parního stroje i osádky lokomotivy prorazit například sněhovou závěj, odhazování sněhu lopatami před lokomotivou, ale třeba i člena osádky, jak ulovil před mrazem ukrytého divokého králíka, ležícího polozmrzle v jamce někde poblíž trati. Čas od času si příroda zkrátka postaví hlavu a po několika na sníh hubených letech o sobě dá vědět mohutnými přívaly. Z historie víme, že v takových mimořádných situacích, vzniklo i mnoho fotografií, které se vbrzku objevily jako fotopohlednice. Stávalo se tak v různých krajích i zemích zejména v první polovině minulého století a tyto dopisnice se daly zasílat poštou a měly i historickou úlohu v zachování obrazových informací v době absence filmu a televize.

Ale i v současné době nás někdy zimní příroda překvapí. Namátkou stačí zmínit netradiční únorovou příhodu před několika lety na tramvajových kolejích. Tehdy jsem jako řidič vozu typu T3 vjel pomalu do ledem pokrytého, zasněženého a zmrzlého oblouku v domnění, že to projedu. Nestalo se a předek tramvaje mírně nadskočil a přední podvozek vyjel mimo kolej na zasněženou dlážděnou vozovku. Sběrač ovšem zůstal pod trolejí. Přešel jsem na záď vozidla, odkud se dá ovládat též jízda tramvaje, a zpětným chodem jsem přední podvozek opět dostal na koleje. Že se to celé odehrálo takhle v „klidu“, bylo dílem náhody a štěstí. Některé naše snímky ukazují, že jiní takové štěstí neměli a uvázli se svými vozidly na trati. Jiné fotografie naopak ukazují, jakou technikou se jednotlivé dopravní organizace na sněhové kalamity začaly připravovat.


Průměrné hodnocení (17 hlasů): 4.41

Další články této rubriky

Na Královéhradecku vyjede 40 nových jednotekNa Královéhradecku vyjede 40 nových jednotek

16.7.2024 - V Královéhradeckém kraji vyjede 40 zcela nových jednotek za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do moderních vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní… »

Vlaky ČD během MS v hokeji dopravily desítky tisíc fanoušků k arénám Vlaky ČD během MS v hokeji dopravily desítky tisíc fanoušků k arénám

12.7.2024 - České dráhy, které byly oficiálním dopravcem květnového mistrovství světa v ledním hokeji, zajistily během šampionátu přepravu týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě.… »

České dráhy objednaly první bateriové vlakyČeské dráhy objednaly první bateriové vlaky

8.7.2024 - České dráhy a tuzemská společnost Škoda Group uzavřely kontrakt na dodání nových duálních elektricko-bateriových jednotek určených pro českou železnici. Patnáct nových vlaků z této objednávky se objeví na tratích… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika