Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

23.1.2017 – autor: JAN DVOŘÁK

„Kristepane, lavina!“ „Jakápak lavina, to se jen sesunulo větší množství sněhu…“ Snad každý si vybaví známou hlášku z nezapomenutelného českého filmu Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli. Nastupující zima nám může přinést sněhu víc než dost, a na železnici je to obzvlášť nemilé. Jak se s přívaly bílé hmoty bojovalo dříve?

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Řekne-li se kalamita, mnohým železničářům se okamžitě vybaví neprůjezdné tratě zavalené sněhovou pokrývkou, mrazem vzniklé lomy kolejnic a výhybek, zlámané stromy ležící na tratích, prolomené střechy rotund v depech a sněhem zasypané stroje.

Jako první se na železnici v obtížných zimních podmínkách začali orientovat Angličané. Byla polovina 19. století a na Ostrovech vznikaly i první kresby, dřevoryty a mědirytiny, kdy tehdejší umělci zachycovali děj na zimní železnici. Z těchto obrázků bylo možné „vyčíst“ snahu parního stroje i osádky lokomotivy prorazit například sněhovou závěj, odhazování sněhu lopatami před lokomotivou, ale třeba i člena osádky, jak ulovil před mrazem ukrytého divokého králíka, ležícího polozmrzle v jamce někde poblíž trati. Čas od času si příroda zkrátka postaví hlavu a po několika na sníh hubených letech o sobě dá vědět mohutnými přívaly. Z historie víme, že v takových mimořádných situacích, vzniklo i mnoho fotografií, které se vbrzku objevily jako fotopohlednice. Stávalo se tak v různých krajích i zemích zejména v první polovině minulého století a tyto dopisnice se daly zasílat poštou a měly i historickou úlohu v zachování obrazových informací v době absence filmu a televize.

Ale i v současné době nás někdy zimní příroda překvapí. Namátkou stačí zmínit netradiční únorovou příhodu před několika lety na tramvajových kolejích. Tehdy jsem jako řidič vozu typu T3 vjel pomalu do ledem pokrytého, zasněženého a zmrzlého oblouku v domnění, že to projedu. Nestalo se a předek tramvaje mírně nadskočil a přední podvozek vyjel mimo kolej na zasněženou dlážděnou vozovku. Sběrač ovšem zůstal pod trolejí. Přešel jsem na záď vozidla, odkud se dá ovládat též jízda tramvaje, a zpětným chodem jsem přední podvozek opět dostal na koleje. Že se to celé odehrálo takhle v „klidu“, bylo dílem náhody a štěstí. Některé naše snímky ukazují, že jiní takové štěstí neměli a uvázli se svými vozidly na trati. Jiné fotografie naopak ukazují, jakou technikou se jednotlivé dopravní organizace na sněhové kalamity začaly připravovat.


Průměrné hodnocení (17 hlasů): 4.41

Další články této rubriky

Minibary obsloužily statisíce cestujících, nejpopulárnější je kávaMinibary obsloužily statisíce cestujících, nejpopulárnější je káva

28.8.2024 - Více než 247 tisíc šálků kávy bylo vydaných v prvním pololetí roku 2024 prostřednictvím minibarů Českých drah. Mezi oblíbené občerstvení patří také pivo, bagety, croissanty nebo rozpékané pečivo. Stevardky a stevardi… »

České dráhy převzaly 55 jednotek a lokomotiv České dráhy převzaly 55 jednotek a lokomotiv

19.8.2024 - České dráhy v první polovině letošního roku převzaly do provozu celkem 22 elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox, 17 lokomotiv Vectron a také první jednotku ComfortJet v přechodném řazení. Hodnota nových… »

Děčínské Líze pomůže i pivní speciálDěčínské Líze pomůže i pivní speciál

15.8.2024 - Již třetí pivní speciál láká k přispění na obnovu drážní historie. Po Matyldě a Kryšpínovi přichází Šlechtična, jež má pomoci stejnojmenné lokomotivě 475.179 zpátky do nostalgického provozu. Děčínská ikona, které… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika