Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

23.1.2017 – autor: JAN DVOŘÁK

„Kristepane, lavina!“ „Jakápak lavina, to se jen sesunulo větší množství sněhu…“ Snad každý si vybaví známou hlášku z nezapomenutelného českého filmu Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli. Nastupující zima nám může přinést sněhu víc než dost, a na železnici je to obzvlášť nemilé. Jak se s přívaly bílé hmoty bojovalo dříve?

Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje

Řekne-li se kalamita, mnohým železničářům se okamžitě vybaví neprůjezdné tratě zavalené sněhovou pokrývkou, mrazem vzniklé lomy kolejnic a výhybek, zlámané stromy ležící na tratích, prolomené střechy rotund v depech a sněhem zasypané stroje.

Jako první se na železnici v obtížných zimních podmínkách začali orientovat Angličané. Byla polovina 19. století a na Ostrovech vznikaly i první kresby, dřevoryty a mědirytiny, kdy tehdejší umělci zachycovali děj na zimní železnici. Z těchto obrázků bylo možné „vyčíst“ snahu parního stroje i osádky lokomotivy prorazit například sněhovou závěj, odhazování sněhu lopatami před lokomotivou, ale třeba i člena osádky, jak ulovil před mrazem ukrytého divokého králíka, ležícího polozmrzle v jamce někde poblíž trati. Čas od času si příroda zkrátka postaví hlavu a po několika na sníh hubených letech o sobě dá vědět mohutnými přívaly. Z historie víme, že v takových mimořádných situacích, vzniklo i mnoho fotografií, které se vbrzku objevily jako fotopohlednice. Stávalo se tak v různých krajích i zemích zejména v první polovině minulého století a tyto dopisnice se daly zasílat poštou a měly i historickou úlohu v zachování obrazových informací v době absence filmu a televize.

Ale i v současné době nás někdy zimní příroda překvapí. Namátkou stačí zmínit netradiční únorovou příhodu před několika lety na tramvajových kolejích. Tehdy jsem jako řidič vozu typu T3 vjel pomalu do ledem pokrytého, zasněženého a zmrzlého oblouku v domnění, že to projedu. Nestalo se a předek tramvaje mírně nadskočil a přední podvozek vyjel mimo kolej na zasněženou dlážděnou vozovku. Sběrač ovšem zůstal pod trolejí. Přešel jsem na záď vozidla, odkud se dá ovládat též jízda tramvaje, a zpětným chodem jsem přední podvozek opět dostal na koleje. Že se to celé odehrálo takhle v „klidu“, bylo dílem náhody a štěstí. Některé naše snímky ukazují, že jiní takové štěstí neměli a uvázli se svými vozidly na trati. Jiné fotografie naopak ukazují, jakou technikou se jednotlivé dopravní organizace na sněhové kalamity začaly připravovat.


Průměrné hodnocení (17 hlasů): 4.41

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika