Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Každý by si měl najít svoji trasu

Každý by si měl najít svoji trasu

27.8.2020 – autor: VÁCLAV RUBEŠ Foto: JOSEF HOLEK, MD

Jak si myslíte, že tráví ministr svůj volný čas? S golfovou holí nebo na tenisovém kurtu? A co třeba s rodinou, baťohem, psem a vychlazeným pivkem na lokálce uprostřed českých hvozdů. Málokdo ví, že vicepremiér Karel Havlíček je milovníkem cestování vlakem, a pokud to je jen trošku možné, cestuje po železnici. Kam, s kým a proč nejraději jezdí, napoví následující řádky.

Každý by si měl najít svoji trasu

Kdy jste jel naposledy vlakem?

Má poslední cesta vlakem proběhla minulý víkend. Jezdím ale pravidelně s rodinou, protože bydlíme v Mníšku pod Brdy, odkud vyrážíme na výlety směrem na Dobříš. Zpravidla si naplánujeme cestu tak, že vystoupíme v nějaké stanici, jdeme krajinou podél trati a opět nastoupíme do dalšího spoje o dvě tři zastávky dál. Takto s námi cestuje i náš pes.

Máte tedy raději lokálky než cestování dálkovými vlaky po koridorech?

Pokud jde o trávení volného času a jakousi atmosféru příjemného času stráveného s rodinou, mám raději lokálky, ale není problém se do vzdálenější destinace, kde chceme podnikat výlety právě po místních tratích, přesunout dálkovým rychlíkem. Ostatně takto trávíme volný čas, především prázdniny velmi často. Podobná dovolená nás čeká i letos. Chystáme se do Orlických hor a Jeseníků.

Využíváte během cest po kolejích služeb na palubě vlaků? Dáte si třeba pivo?

Na lokálkách si koupím pivo na nádraží do baťohu, protože v motoráčku zatím plzeňské nečepují, ale v Pendolinu si jedno čepované dám docela s chutí. Jen pěna by mohla mít typičtější konzistenci.

Jezdíte vlakem i do zahraničí?

Jezdím, a rád. Dříve jsem se jako byznysmen pohyboval po kolejích velmi často, pokud to jen trochu šlo a vyplatilo se to. Bylo to pohodlnější, často rychlejší, a hlavně jsem si během cesty stihl vyřídit spoustu pracovních záležitostí. Typickými destinacemi, kam jsem se vydával vlakem, byl Berlín a Vídeň. Nedávno jsme cestovali vlakem i do Mnichova, kde mám část rodiny a kam jsme dříve jezdili výhradně autem. Upřímně řečeno, moc nadšený jsem z toho nebyl, protože cestovní doba vlakem je 5 hodin. Autem se to dá zvládnout i za tři hodiny.

Když srovnáte úroveň železnice v Česku a na západ od hranic, je to pro vás propastný rozdíl?

Začnu příkladem: Když jsme jeli do zmiňovaného Mnichova, fungovala wi-fi na palubě skvěle až na hranice. V Bavorsku to bylo výrazně horší. Ale nelze to samozřejmě paušalizovat na základě této zkušenosti. Řekl bych jak kde a jak kdy. Když jsem byl v USA, poměrně často jsem využíval služeb železnice i tam. Cestoval jsem například z New Yorku do Washingtonu nebo po Kalifornii a nemohu říct, že by americké vlaky byly komfortnější nebo čistější. Podobnou zkušenost mám se železnicí v Itálii. To se samozřejmě bavíme o standardních spojích. Pokud budeme uvažovat prémiové vlaky například ve Švýcarsku nebo Německu, pak ano, kvalitativní rozdíl tam je v podobě novějších vozidel. Komplexním pohledem bych ale řekl, že naše železnice se nemá za co stydět, a to ani z pohledu kvality doplňkových služeb. Byl jsem například překvapen, že v Japonsku, kde jsem jel Šinkansenem, nebylo možné zaplatit jízdenku kartou. To mne opravdu překvapilo.

Máte tip na výlet vlakem po naší zemi, který byste doporučil čtenářům?

Těch mám spoustu, protože kdekoli jsme s rodinou, tak vlakem jedeme a krásných tratí a míst je opravdu bezpočet. Určitě bych doporučil takovou klasiku, kterou je Posázavský pacifik, zejména v okolí Kácova je to opravdu nádherný zážitek. Ale to už jistě milovníci železnice znají. Doporučuji i tratě v jižních Čechách, kolem Lipna nebo v okolí Rybníku či Českého Krumlova. Tíhnu i k dobříšské trati přes Mníšek pod Brdy a Novou Ves pod Pleší. Moc se mi líbila cesta z Turnova na Malou Skálu a nádherné je to v Českém Švýcarsku, kde tratě stoupají z Labského údolí do Lužických hor nebo do Šluknovského výběžku. Nemohu zapomenout doporučit nostalgickou linku z Břeclavi do Valtic, kde jezdí historický Hurvínek…

Krásných míst máme u nás spoustu a samozřejmě je ideální, když si člověk najde tu svou oblíbenou trasu, kam se bude rád vracet. A věřím, že řada lidí ji má.

Zajímá vás na železnici i její technický odkaz?

Nejsem úplně odborník, ale mám kamaráda, takzvaného šotouše, který zná snad všechny lokomotivy a vagony včetně jejich přezdívek. A protože často cestujeme na výlety i s ním a jeho rodinou, řekl bych, že už jsme zasvěcení cestující. Občas sice dělám, že ho poslouchám, ale ve skutečnosti se kochám okolím (smích), něco ve mně přece jen zůstalo.

Takže by vás nelákalo vyzkoušet si třeba vedení vlaku?

Jasně že lákalo! Ale pokud vím, tak česká legislativa mi to bez „řidičáku“ na lokomotivu neumožní.

Ale České dráhy mají dva profesionální simulátory pro strojvedoucí…

V tom případě se příště sejdeme tam.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojůV novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů

24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika