Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jižní expresy přilákaly stovky cestujících

Jižní expresy přilákaly stovky cestujících

16.2.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Jižní expresy na lince Ex7 z Prahy do Českých Budějovic a do rakouského Lince bývají mnohdy zcela zaplněné. Velmi dobře si stojí i noční spoj do Curychu, nově vedený právě přes jižní Čechy. Zákazníci si na nové vlaky teprve zvykají, ale pozitivní trend je již patrný. Je to díky významnému zrychlení spojení. Při denním dojíždění z Tábora do Prahy může cestující nově ušetřit až deset hodin času měsíčně.

Jižní expresy přilákaly stovky cestujících

Jižní expresy, které začaly jezdit s platností aktuálního jízdního řádu na linkách do Českých Budějovic, Lince anebo Českého Krumlova, si cestující okamžitě oblíbili. Jejich počet se dá v každém vlaku počítat na několik stovek. Mnozí si na spoje zvykli natolik, že už je využívají k pravidelným cestám. Úspěšné zůstává i noční spojení do švýcarského Curychu, vedené právě přes České Budějovice a Linec.

„Zavedením expresních vlaků se výrazně změnila dopravní nabídka v jižním směru. ČD umožnily cestujícím využívat výhody rychlého spojení a šetřit čas strávený na cestě. Například při denním dojíždění z Tábora do Prahy může cestující nově ušetřit až deset hodin času za měsíc. Zároveň se ale nijak nezvýšila cena v těchto relacích,“ uvedla ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace Zuzana Čechová. Cestu vlaky zvládají za hodinu a osmapadesát minut, resp. za hodinu a jedenáct minut, pokud cestujete jen do Tábora. Jinde expresy nestaví.

Pouze pětivozové soupravy

Podle očekávání se velké oblibě těší ranní spoje do Prahy a odpolední zpět do Českých Budějovic. Velice dobře jsou obsazeny i sobotní ranní vlaky do jižních Čech. „Ty jsou mnohdy zcela zaplněny,“ potvrdila Jana Peléšková z odboru cenotvorby a produktové komunikace Českých drah.

 Sčítání cestujících ve výhradně pětivozových soupravách provedl národní dopravce v prvních týdnech provozu, další plánuje na konec ledna. Lukáš Zástěra z odboru provozu osobní dopravy doplnil, že v jednotkách případů byly vlaky dokonce přeplněné. „Šlo o předsváteční přepravní špičku,“ upozornil Zástěra. Soupravy mohou jet do Rakouska s maximálně pěti vozy kvůli délce lineckého nástupiště. Navíc pobyt vlaků v Českých Budějovicích je krátký. Lidé mohou na trase Jižních expresů navíc využít i služeb běžných rychlíků.

Na relaci denně pendluje osmička párů přímých vlaků, čtyři páry pak zajíždějí až do Lince. Cestu vlaky sice zatím zvládají pod dvě hodiny, v budoucnu by však měly ještě zrychlit. Bohužel ještě není dokončena kompletní rekonstrukce čtvrtého koridoru. Výlukám se tedy nevyhneme. S tím ale dopravce počítá. „Pro Jižní expresy jsou přijatá jiná opatření než pro rychlíky. Autobusy budeme muset nasazovat na delší úseky. Jízdní doba expresů je totiž tak krátká, že náhradní autobusová doprava stejně způsobí drobné zpoždění,“ konstatoval Lukáš Zástěra.

Vychytané mimořádnosti

A zatímco výluky ještě ani pořádně nezačaly, přesnost už pár šrámů utrpěla. Na trati totiž byl v posledních týdnech zaznamenán nezvykle vysoký počet mimořádných událostí, za něž však dopravce nemohl. „V praxi se ihned projevilo, že obraty vlaků jsou velmi krátké a je třeba zcela jinéhopřístupu dispečerů, aby se následky daly rychle eliminovat a zpoždění se tak nepřenášela na další spoje,“ připomněl Lukáš Zástěra flexibilitu dispečerů. Dopravce navíc s ministerstvem dopravy, které expresy objednává, řeší možnou operativní výměnu souprav s rychlíky pro případ mimořádností a nepravidelností. To by znamenalo, že by vždy prioritně vyjely vlaky kategorie Ex, byť by soupravy byly sestaveny z vozů nižší rychlíkové kategorie. Podle posledních informací však tento model zatím resort dopravy neodsouhlasil.

V soupravách Jižních expresů jsou v současnosti řazeny vozy řad Aee, Bee a Bdpee. Kapacita je celkem čtyřiapadesát míst v 1. třídě a 204 míst ve 2. třídě.

Úspěšný Curych

Veliké oblibě se těší každodenní lůžkový spoj do Curychu, kde dopravce dosahuje průměrné obsazenosti 75 procent. Přitom ještě do poloviny prosince loňského roku jezdil přes Drážďany a Lipsko a teprve pak se začal stáčet na jih. Nyní jede přímo. „Spoj se osvědčil. Údaje o rezervovaných místech před Vánocemi byly velmi příjemné,“ zhodnotil Lukáš Zástěra z odboru provozu osobní dopravy. Během JŘ 2017 se však ani tomuto spoji nevyhnou výluky. Ty menší budou znamenat dílčí provozní opatření, ty rozsáhlé však přinesou náhradní autobusovou dopravu.  „V případě výluk u nás i v zahraničí, které by omezily jízdu přímých vozů natolik, že by byla nutná náhradní autobusová doprava, tuto skupinu vozů nepovezeme,“ doplnil Zástěra. Termíny výluk jsou ale známé dopředu, ČD upravují termíny jízdy vozů a rezervační systém tak, aby vše odpovídalo realitě. Na dny, kdy bude vůz vyprodán, je prodej dokladů zablokován.


Průměrné hodnocení (15 hlasů): 3.2

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika