Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

6.6.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Kvůli opravám třetího koridoru musí cestující bojovat s výlukami. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) však neplánuje jen dílčí opravy, ale i rozsáhlou rekonstrukci. Na scéně se také znovu objevily plány na výstavbu tunelů.

Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

Přestože počet cestujících ve vlacích na trati mezi Prahou a Berounem stále roste, je trať č. 171 v nevyhovujícím stavu – spoje tak často nabírají zpoždění, a to i v řádu desítek minut. Nezřídka musí kvůli závadám na infrastruktuře soupravy měnit směr jízdy ještě před příjezdem do cílové stanice. SŽDC na zcela nevyhovující stav zareagoval stavebními pracemi, které s sebou ovšem nesou četná omezení. Kromě toho se opět otevřela otázka vedení trati v tunelu.

Na zmíněném úseku třetího koridoru stále běží projektová příprava optimalizace. Aktuálně je část trati rozdělena na čtyři samostatné stavby, přičemž z hlediska projektové přípravy je nejdále úsek Praha-Smíchov – Černošice. „Tady bychom chtěli v příštím roce začít s první etapou této stavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Problémy s EIA

Hotovo chce mít SŽDC do osmi let. Komplikované je ovšem projednávání územního řízení a stavebního povolení pro lokalitu okolo Černošic. Kromě toho vázne i řízení k vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). „Je pravdou, že bylo původní řízení EIA na úsek Černošice – Beroun zastaveno. Respektive se tento dlouhý úsek rozdělil na tři samostatné stavby a pro každou z nich bude projednávána EIA samostatně,“ potvrdil Illiaš. Je totiž žádoucí, aby se optimalizace některých úseků co nejvíce urychlila, protože některé méně problematické úseky byly limitovány těmi, kde je řízení EIA napadáno či se časově protahuje kvůli vypořádávání velkého množství připomínek.

Potíže jsou nyní i s projednáváním mimoúrovňového křížení ve Velké Chuchli. „Pokud se nám nepodaří projednat v dohledné době územní rozhodnutí na jednu z možných variant křížení, nejspíše zahájíme jen první etapu stavby a tou bude modernizace stanice Radotín. Samozřejmě děláme vše pro to, abychom mohli tento úsek stavět celý a najednou,“ konstatoval Marek Illiaš.

Studie na tunely

Po konci optimalizace se provoz na trati zrychlí, nikoli však na obvyklých 160 km/h, ale na 140km/h pro soupravy s naklápěcí skříní, respektive 120km/h pro ostatní vlaky. Celá stavební akce, tedy modernizace úseku mezi Smíchovem a Berounem, vyjde na zhruba deset miliard korun.

Ve hře už je i vedení kolejí tunelem. „V letošním roce plánujeme zadání studie proveditelnosti,“ potvrdil mluvčí Illiaš. Ta by měla řešit novou trať mezi Prahou – Berounem, respektive Hořovicemi, kde budou zvažovány dvě tunelové varianty. Jedna je mezi metropolí a Berounem, druhá počítá s vedením po povrchu i tunelech a navíc bude míjet složité údolí Berounky. „Odbočuje již u Hořovic a směrem na Prahu se vrátí před Radotínem,“ nastínil plány mluvčí. Stávající a modernizovaná trať bude sloužit regionální dopravě. Kdy budou tunely zprovozněny a kolik budou stát, nechce v tuto chvíli nikdo predikovat. „Vše vyplyne až z projednání studie proveditelnosti,“ zmínil Illiaš.

Přes Rudnou jen s naftou

Třetí tranzitní koridor lze v úseku mezi Prahou-Smíchovem a Berounem objet po nedávno modernizované železnici č. 173 přes Rudnou u Prahy. Ta bohužel zatím není elektrifikována. To přidělává starosti především Českým drahám, které mohou na trať nasadit pouze jednotky či soupravy nezávislé trakce. V úvahu tak reálně přichází stávající Regionovy, případně rychlíky do Protivína a Českých Budějovic vedené soupravou s motorovým vozem řady 854. Nehledě na výrazně menší kapacitu tratě. „Projekt byl spolufinancován z prostředků EU, a tudíž je jakýkoliv výraznější zásah do stavby aktuálně omezen dobou udržitelnosti projektu a to je deset let,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Do roku 2026 se tedy s úsekem nikterak hýbat nebude.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Na palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaroNa palubách jídelních a bistrovozů ČD začalo jaro

19.3.2024 - Přestože kalendář a rovnodennost svorně přisuzují první jarní den až 20. březnu, v jídelních a bistrovozech Českých drah rozkvetlo jarní menu již v polovině února. Naši stálí labužníci tak již jistě stihli většinu nových… »

České dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních ČecháchČeské dráhy nasazují více než tři desítky hlídek ve středních Čechách

15.3.2024 - Od začátku loňského září České dráhy společně se Středočeským krajem a hlavním městem Prahou zvyšují bezpečnostní opatření ve vlacích, zejména v ranních a večerních hodinách. Tato spolupráce zahrnuje nasazení více než… »

Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu

12.3.2024 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se už připravuje na další sezonu. Pilně se pracovalo například na rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je údržba a obnova provozních historických vozidel nejen v Lužné,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika