Železničář / Hlavní zprávy / Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky
Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky
6.6.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Kvůli opravám třetího koridoru musí cestující bojovat s výlukami. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) však neplánuje jen dílčí opravy, ale i rozsáhlou rekonstrukci. Na scéně se také znovu objevily plány na výstavbu tunelů.
Přestože počet cestujících ve vlacích na trati mezi Prahou a Berounem stále roste, je trať č. 171 v nevyhovujícím stavu – spoje tak často nabírají zpoždění, a to i v řádu desítek minut. Nezřídka musí kvůli závadám na infrastruktuře soupravy měnit směr jízdy ještě před příjezdem do cílové stanice. SŽDC na zcela nevyhovující stav zareagoval stavebními pracemi, které s sebou ovšem nesou četná omezení. Kromě toho se opět otevřela otázka vedení trati v tunelu.
Na zmíněném úseku třetího koridoru stále běží projektová příprava optimalizace. Aktuálně je část trati rozdělena na čtyři samostatné stavby, přičemž z hlediska projektové přípravy je nejdále úsek Praha-Smíchov – Černošice. „Tady bychom chtěli v příštím roce začít s první etapou této stavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Problémy s EIA
Hotovo chce mít SŽDC do osmi let. Komplikované je ovšem projednávání územního řízení a stavebního povolení pro lokalitu okolo Černošic. Kromě toho vázne i řízení k vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). „Je pravdou, že bylo původní řízení EIA na úsek Černošice – Beroun zastaveno. Respektive se tento dlouhý úsek rozdělil na tři samostatné stavby a pro každou z nich bude projednávána EIA samostatně,“ potvrdil Illiaš. Je totiž žádoucí, aby se optimalizace některých úseků co nejvíce urychlila, protože některé méně problematické úseky byly limitovány těmi, kde je řízení EIA napadáno či se časově protahuje kvůli vypořádávání velkého množství připomínek.
Potíže jsou nyní i s projednáváním mimoúrovňového křížení ve Velké Chuchli. „Pokud se nám nepodaří projednat v dohledné době územní rozhodnutí na jednu z možných variant křížení, nejspíše zahájíme jen první etapu stavby a tou bude modernizace stanice Radotín. Samozřejmě děláme vše pro to, abychom mohli tento úsek stavět celý a najednou,“ konstatoval Marek Illiaš.
Studie na tunely
Po konci optimalizace se provoz na trati zrychlí, nikoli však na obvyklých 160 km/h, ale na 140km/h pro soupravy s naklápěcí skříní, respektive 120km/h pro ostatní vlaky. Celá stavební akce, tedy modernizace úseku mezi Smíchovem a Berounem, vyjde na zhruba deset miliard korun.
Ve hře už je i vedení kolejí tunelem. „V letošním roce plánujeme zadání studie proveditelnosti,“ potvrdil mluvčí Illiaš. Ta by měla řešit novou trať mezi Prahou – Berounem, respektive Hořovicemi, kde budou zvažovány dvě tunelové varianty. Jedna je mezi metropolí a Berounem, druhá počítá s vedením po povrchu i tunelech a navíc bude míjet složité údolí Berounky. „Odbočuje již u Hořovic a směrem na Prahu se vrátí před Radotínem,“ nastínil plány mluvčí. Stávající a modernizovaná trať bude sloužit regionální dopravě. Kdy budou tunely zprovozněny a kolik budou stát, nechce v tuto chvíli nikdo predikovat. „Vše vyplyne až z projednání studie proveditelnosti,“ zmínil Illiaš.
Přes Rudnou jen s naftou
Třetí tranzitní koridor lze v úseku mezi Prahou-Smíchovem a Berounem objet po nedávno modernizované železnici č. 173 přes Rudnou u Prahy. Ta bohužel zatím není elektrifikována. To přidělává starosti především Českým drahám, které mohou na trať nasadit pouze jednotky či soupravy nezávislé trakce. V úvahu tak reálně přichází stávající Regionovy, případně rychlíky do Protivína a Českých Budějovic vedené soupravou s motorovým vozem řady 854. Nehledě na výrazně menší kapacitu tratě. „Projekt byl spolufinancován z prostředků EU, a tudíž je jakýkoliv výraznější zásah do stavby aktuálně omezen dobou udržitelnosti projektu a to je deset let,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Do roku 2026 se tedy s úsekem nikterak hýbat nebude.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »