Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jízdní řád 2018: Rychlost, komfort a více spojů

Jízdní řád 2018: Rychlost, komfort a více spojů

8.12.2017 – autor: JOSEF HOLEK

S prvními vteřinami neděle 10. prosince začne platit nový jízdní řád Českých drah. Do řady míst spoje zrychlí a například do Krakova budou vlaky národního dopravce zajíždět každý den. Změny se však dotknou i nočních spojů. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek.

Jízdní řád 2018: Rychlost, komfort a více spojů

Na mnoha vnitrostátních i mezinárodních linkách vlaky zrychlí a například spoje do Budapešti získají nové pojmenování: Metropolitan. Rozšíří se i nabídka spojení do polského Krakova. Cestující budou jezdit v moderních či modernizovaných vozech na vícero spojích. Větší změny se dotknou také noční dopravy, která již několik posledních let prochází v celé Evropě rozsáhlými změnami a racionalizací, neboť již mnohdy není předmětem objednávky státu.

Moderní vozy budou nově jezdit na klíčových tratích na 15 z 21 linek. „Kromě toho budou na šestici rychlíkových linek jezdit modernizované vozy. Další vozy průběžně modernizujeme,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD. O Západních expresech a dopravě v tomto koutu Čech budeme informovat v dalším vydání.

Rychleji a pohodlněji

Mezinárodní doprava se ponese především ve znamení zrychlení a navýšení počtu spojů. „Přibližně o čtvrt hodiny rychleji budou lidé cestovat do Budapešti, kam denní spoje pojedou pod značkou Metropolitan. Nově budou vlaky končit, resp. začínat, na budapešťském nádraží Nyugati,“ sdělil k novému JŘ 2017/18 Ješeta.

Spoje Metropolitan nabídnou cestujícím garantovanou kvalitu služeb, která se bude postupně dále rozšiřovat – například během příštího roku nově o wi-fi připojení k internetu také ve vozech 2. třídy. Navíc v současné době probíhá výběrové řízení na dodávku 50 nových vagonů pro zmíněnou linku. Vlaky tak nabídnou podobný komfort jako jednotky railjet. 

Méně času ve vlaku stráví cestující i ve směru do Mnichova. Tady by měla být časová úspora zhruba 20 minut. Kromě toho pojede do Bavorska sedm vlaků, dosud jezdily čtyři. Kratší doba je naplánována i lince do Berlína a Hamburku. Největší novinkou související se zkrácením doby cestování bude nasazení lokomotivy Vectron v barvách ČD. „To umožní od konce jara 2018 přímý provoz bez výměny lokomotiv a zkrácení pobytu v Drážďanech. Spojení Prahy s Berlínem se zkrátí o 20 minut na zhruba 4 hodiny a 8 minut,“ zmínil Jiří Ješeta.

Častěji do Polska a na Slovensko 

V uplynulých letech se výrazně zlepšilo spojení mezi ČR a Polskem v kooperaci s PKP Intercity. Počet vlaků se zvýšil a tento trend pokračuje také v roce 2018. Provoz expresu Cracovia z Prahy do Krakova rozšíří národní dopravce ze sezonního na celoroční a expres Moravia bude prodloužen až do Katovic. Rychlejší bude i cesta na Slovensko, kde díky postupujícím stavebním pracím v údolí Váhu zrychlí vlaky EC Praha – Žilina vedené přes Valašsko o zhruba 10 minut.

V případě tarifu České dráhy od 10. prosince 2017 nedochází k žádným významným změnám. Obyčejné jízdné a z něj odvozené ceny, například zákaznické nebo traťové časové jízdenky, se zvýší podle očekávané inflace o 2 procenta. „Nadále plánujeme nabízet akviziční jízdné, zejména Včasné nebo Akční jízdenky, jejichž ceny se mohou během roku dynamicky měnit s ohledem na poptávku cestujících a obecný vývoj na přepravním trhu,“ upřesnila Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD.

 V roce 2018 vypraví České dráhy denně v průměru 7 041 vlaků, které za rok ujedou přibližně 125 milionů kilometrů.

Změny v noční dopravě

Nově pojede celoročně pouze noční vlak EN 442/443 Slovakia, který poveze lůžkové a lehátkové vozy, vagony s místy na sezení a autovozy v trase Praha – Humenné, resp. Košice a Poprad-Tatry.

Druhý noční vlak EN 444 / 445 Bohemia Praha – Košice pojede pouze sezónně v době vánočních prázdnin, Velikonoc, v letní sezóně a o podzimních prodloužených víkendech. Ve vlaku budou zařazeny lůžkové a lehátkové vozy, a také autovozy Praha – Poprad a zpět.

Skončí provoz přímých lůžkových vozů Cheb – Košice / Humenné a Praha – Banská Bystrica / Zvolen. I nadále však bude ale zachován přímý lůžkový vůz v trase Praha – Brno – Bratislava – Zvolen – Košice – Prešov

Vlaky Silesia a Chopin budou sloučeny do jednoho vlaku, který pojede z Bohumína přes Krakov do Varšavy. Zachovány zůstanou přímé lůžkové vozy z Prahy do Krakova i do Varšavy.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 3.71

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Alstom slaví, může koupit svého rivala

9.10.2020 - Francouzský výrobce vlaků Alstom koupí svého kanadského rivala, firmu Bombardier Transportation. Firmy informaci potvrdily v tiskové zprávě s tím, že plánovanou transakci již schválila Evropská komise. Spojením obou společností… »

V Polsku budují nové tratě a letištní terminálV Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 - V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika