Železničář / Hlavní zprávy / Jízdní řád 2018: Rychlost, komfort a více spojů
Jízdní řád 2018: Rychlost, komfort a více spojů
8.12.2017 – autor: JOSEF HOLEK
S prvními vteřinami neděle 10. prosince začne platit nový jízdní řád Českých drah. Do řady míst spoje zrychlí a například do Krakova budou vlaky národního dopravce zajíždět každý den. Změny se však dotknou i nočních spojů. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek.
Na mnoha vnitrostátních i mezinárodních linkách vlaky zrychlí a například spoje do Budapešti získají nové pojmenování: Metropolitan. Rozšíří se i nabídka spojení do polského Krakova. Cestující budou jezdit v moderních či modernizovaných vozech na vícero spojích. Větší změny se dotknou také noční dopravy, která již několik posledních let prochází v celé Evropě rozsáhlými změnami a racionalizací, neboť již mnohdy není předmětem objednávky státu.
Moderní vozy budou nově jezdit na klíčových tratích na 15 z 21 linek. „Kromě toho budou na šestici rychlíkových linek jezdit modernizované vozy. Další vozy průběžně modernizujeme,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD. O Západních expresech a dopravě v tomto koutu Čech budeme informovat v dalším vydání.
Rychleji a pohodlněji
Mezinárodní doprava se ponese především ve znamení zrychlení a navýšení počtu spojů. „Přibližně o čtvrt hodiny rychleji budou lidé cestovat do Budapešti, kam denní spoje pojedou pod značkou Metropolitan. Nově budou vlaky končit, resp. začínat, na budapešťském nádraží Nyugati,“ sdělil k novému JŘ 2017/18 Ješeta.
Spoje Metropolitan nabídnou cestujícím garantovanou kvalitu služeb, která se bude postupně dále rozšiřovat – například během příštího roku nově o wi-fi připojení k internetu také ve vozech 2. třídy. Navíc v současné době probíhá výběrové řízení na dodávku 50 nových vagonů pro zmíněnou linku. Vlaky tak nabídnou podobný komfort jako jednotky railjet.
Méně času ve vlaku stráví cestující i ve směru do Mnichova. Tady by měla být časová úspora zhruba 20 minut. Kromě toho pojede do Bavorska sedm vlaků, dosud jezdily čtyři. Kratší doba je naplánována i lince do Berlína a Hamburku. Největší novinkou související se zkrácením doby cestování bude nasazení lokomotivy Vectron v barvách ČD. „To umožní od konce jara 2018 přímý provoz bez výměny lokomotiv a zkrácení pobytu v Drážďanech. Spojení Prahy s Berlínem se zkrátí o 20 minut na zhruba 4 hodiny a 8 minut,“ zmínil Jiří Ješeta.
Častěji do Polska a na Slovensko
V uplynulých letech se výrazně zlepšilo spojení mezi ČR a Polskem v kooperaci s PKP Intercity. Počet vlaků se zvýšil a tento trend pokračuje také v roce 2018. Provoz expresu Cracovia z Prahy do Krakova rozšíří národní dopravce ze sezonního na celoroční a expres Moravia bude prodloužen až do Katovic. Rychlejší bude i cesta na Slovensko, kde díky postupujícím stavebním pracím v údolí Váhu zrychlí vlaky EC Praha – Žilina vedené přes Valašsko o zhruba 10 minut.
V případě tarifu České dráhy od 10. prosince 2017 nedochází k žádným významným změnám. Obyčejné jízdné a z něj odvozené ceny, například zákaznické nebo traťové časové jízdenky, se zvýší podle očekávané inflace o 2 procenta. „Nadále plánujeme nabízet akviziční jízdné, zejména Včasné nebo Akční jízdenky, jejichž ceny se mohou během roku dynamicky měnit s ohledem na poptávku cestujících a obecný vývoj na přepravním trhu,“ upřesnila Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD.
V roce 2018 vypraví České dráhy denně v průměru 7 041 vlaků, které za rok ujedou přibližně 125 milionů kilometrů.
Změny v noční dopravě
Nově pojede celoročně pouze noční vlak EN 442/443 Slovakia, který poveze lůžkové a lehátkové vozy, vagony s místy na sezení a autovozy v trase Praha – Humenné, resp. Košice a Poprad-Tatry.
Druhý noční vlak EN 444 / 445 Bohemia Praha – Košice pojede pouze sezónně v době vánočních prázdnin, Velikonoc, v letní sezóně a o podzimních prodloužených víkendech. Ve vlaku budou zařazeny lůžkové a lehátkové vozy, a také autovozy Praha – Poprad a zpět.
Skončí provoz přímých lůžkových vozů Cheb – Košice / Humenné a Praha – Banská Bystrica / Zvolen. I nadále však bude ale zachován přímý lůžkový vůz v trase Praha – Brno – Bratislava – Zvolen – Košice – Prešov
Vlaky Silesia a Chopin budou sloučeny do jednoho vlaku, který pojede z Bohumína přes Krakov do Varšavy. Zachovány zůstanou přímé lůžkové vozy z Prahy do Krakova i do Varšavy.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »