Železničář / Hlavní zprávy / Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje
Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje
24.3.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: SBB
Navzdory celosvětové pandemii koronaviru pokračuje postupně dodávka rychlovlaků Giruno od společnosti Stadler Rail i nových patrových elektrických jednotek FV-DOSTO řady RABe 502 od Bombardieru. Vlaky jsou označované také jako TWINDEXX Express nebo TWINDEXX Swiss Express. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) nasadí moderní jednotky na další spoje.
Řada RABe 501 Giruno má být kompletně dodána letos v březnu. Celkem 29 objednaných vlaků je určeno především pro rychlou mezistátní dopravu. Vedle Švýcarska jsou jednotky schválené v Itálii a od loňského října také v Německu. Schvalování v Rakousku se opozdilo kvůli pandemii COVID-19 a jeho dokončení se předpokládá letos na jaře. Koronavirus zpozdil také plánované nasazení vlaků do Itálie kvůli pozdějšímu získání veškerých dokumentů a školení personálu.
S Girunem do Benátek
Nyní je plánovaný provoz RABe 501 na vnitrostátních linkách IC 2 Curych – Lugano a IC 21 Basilej – Luzern – Lugano a také na lince IR 36 Basilej – Curych Letiště.
V letošním jízdním řádu se počítá také s třináctidenním turnusem v mezistátní dopravě do Itálie, kde jednotky Giruno nahradily Pendolina řady RABe 503. Ta jsou známá spíše pod svým italským označením ETR 610. Giruna obsluhují vlaky EuroCity z Curychu a Basileje do Milána a také do Boloně, Benátek a Janova. Mezistátní provoz však mohou i letos ovlivňovat epidemická opatření. Provoz do Německa a Rakouska se letos nepředpokládá, ale schválení vlaků i v těchto zemích otvírá možnost jejich nasazení i zde, například na spoj Frankfurt nad Mohanem – Milán.
Ani vlakům Giruno se nevyhýbají dětské nemoci a potřebují optimálně vyladit v běžném provozu. Zpočátku byl průměrný proběh mezi dvěma závadami 3 000 km. Ten se ke konci loňského roku zvýšil na 6 000 km a letos je cílem 10 000 km.
FV-DOSTO míří do Ticina
Dlouhodobě složitější situace je s projektem FV-DOSTO, který má zásadně navýšit kapacitu švýcarských spojů. Navzdory značnému zpoždění ve výrobě a pomalému uvádění do provozu, kvůli kterým musí dodat Bombardier jako penále k objednaným 59 vlakům ještě další tři osmivozové jednotky, se od prosince 2018 stále nedaří dosáhnout plánované spolehlivosti 10 000 km mezi dvěma závadami. Do listopadu 2020 uskutečnily vlaky FV-DOSTO řady RABe 502 celkem 55 000 komerčních jízd a ujely 9 milionů km, přesto se pohyboval proběh mezi závadami okolo 8 500 km.
Přes nejrůznější komplikace dodávka vlaků pokračuje a rozšiřuje se jejich akční rádius. Nyní mají SBB k dispozici 41 jednotek (17 typu IC200, 19 typu IR200 a 5 typu IR 100) a další jsou průběžně dodávány. Zvyšuje se jejich provoz na lince IC 1 St. Gallen – Curych – Ženeva letiště, kde jezdí ve dvojité trakci a postupně nahradí soupravy IC 2000. Dále se počítá s jejich nasazením na spojích Basilej – Curych – Chur a během letošního roku se mají objevit na linkách z Curychu do Luzernu a na jih Švýcarska do Lugana. Tam půjde o premiéru patrových vozů, protože tunely s menším průjezdným profilem nedovolovaly běžný provoz patrových vlaků na Gotthardské dráze.
U jednotek RABe 502 FV-DOSTO pokračují i další zkoušky, například v oblasti nakolejení a přístupu techniků k podpěrným bodům při této operaci, a úpravy s cílem zvýšit jejich spolehlivosti. ○
S využitím Eisenbahn-Revue
Další články této rubriky
Boom wi-fi ve vlacích Českých drah pokračuje
27.12.2024 - České dráhy pokračují v trendu rozšiřování služeb na palubách svých vlaků. Od nového jízdního řádu v polovině prosince se opět rozšířil počet spojů, které budou nabízet palubní wi-fi síť. Výrazně si v tomto ohledu… »
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »