Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje

Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje

24.3.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: SBB

Navzdory celosvětové pandemii koronaviru pokračuje postupně dodávka rychlovlaků Giruno od společnosti Stadler Rail i nových patrových elektrických jednotek FV-DOSTO řady RABe 502 od Bombardieru. Vlaky jsou označované také jako TWINDEXX Express nebo TWINDEXX Swiss Express. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) nasadí moderní jednotky na další spoje.

Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje

Řada RABe 501 Giruno má být kompletně dodána letos v březnu. Celkem 29 objednaných vlaků je určeno především pro rychlou mezistátní dopravu. Vedle Švýcarska jsou jednotky schválené v Itálii a od loňského října také v Německu. Schvalování v Rakousku se opozdilo kvůli pandemii COVID-19 a jeho dokončení se předpokládá letos na jaře. Koronavirus zpozdil také plánované nasazení vlaků do Itálie kvůli pozdějšímu získání veškerých dokumentů a školení personálu.

S Girunem do Benátek
Nyní je plánovaný provoz RABe 501 na vnitrostátních linkách IC 2 Curych – Lugano a IC 21 Basilej – Luzern – Lugano a také na lince IR 36 Basilej – Curych Letiště.  
V letošním jízdním řádu se počítá také s třináctidenním turnusem v mezistátní dopravě do Itálie, kde jednotky Giruno nahradily Pendolina řady RABe 503. Ta jsou známá spíše pod svým italským označením ETR 610. Giruna obsluhují vlaky EuroCity z Curychu a Basileje do Milána a také do Boloně, Benátek a Janova. Mezistátní provoz však mohou i letos ovlivňovat epidemická opatření. Provoz do Německa a Rakouska se letos nepředpokládá, ale schválení vlaků i v těchto zemích otvírá možnost jejich nasazení i zde, například na spoj Frankfurt nad Mohanem – Milán.
Ani vlakům Giruno se nevyhýbají dětské nemoci a potřebují optimálně vyladit v běžném provozu. Zpočátku byl průměrný proběh mezi dvěma závadami 3 000 km. Ten se ke konci loňského roku zvýšil na 6 000 km a letos je cílem 10 000 km.

FV-DOSTO míří do Ticina
Dlouhodobě složitější situace je s projektem FV-DOSTO, který má zásadně navýšit kapacitu švýcarských spojů. Navzdory značnému zpoždění ve výrobě a pomalému uvádění do provozu, kvůli kterým musí dodat Bombardier jako penále k objednaným 59 vlakům ještě další tři osmivozové jednotky, se od prosince 2018 stále nedaří dosáhnout plánované spolehlivosti 10 000 km mezi dvěma závadami. Do listopadu 2020 uskutečnily vlaky FV-DOSTO řady RABe 502 celkem 55 000 komerčních jízd a ujely 9 milionů km, přesto se pohyboval proběh mezi závadami okolo 8 500 km.
Přes nejrůznější komplikace dodávka vlaků pokračuje a rozšiřuje se jejich akční rádius. Nyní mají SBB k dispozici 41 jednotek (17 typu IC200, 19 typu IR200 a 5 typu IR 100) a další jsou průběžně dodávány. Zvyšuje se jejich provoz na lince IC 1 St. Gallen – Curych – Ženeva letiště, kde jezdí ve dvojité trakci a postupně nahradí soupravy IC 2000. Dále se počítá s jejich nasazením na spojích Basilej – Curych – Chur a během letošního roku se mají objevit na linkách z Curychu do Luzernu a na jih Švýcarska do Lugana. Tam půjde o premiéru patrových vozů, protože tunely s menším průjezdným profilem nedovolovaly běžný provoz patrových vlaků na Gotthardské dráze.
U jednotek RABe 502 FV-DOSTO pokračují i další zkoušky, například v oblasti nakolejení a přístupu techniků k podpěrným bodům při této operaci, a úpravy s cílem zvýšit jejich spolehlivosti. ○

S využitím Eisenbahn-Revue


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál S jednotkami ComfortJet se seznamuje provozní personál

15.4.2024 - Okamžik, kdy se moderní vlaky ComfortJet stanou vysokým standardem dálkových linek Českých drah, se rychle blíží. Aktuálně mají ČD k dispozici čtyři soupravy různého řazení s ohledem na předepsané zkoušky, které nyní… »

ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024ČD oficiálním dopravcem MS v ledním hokeji 2024

11.4.2024 - Národní dopravce zajistí během letošního světového šampionátu v hokeji v Česku přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. V květnu vypraví sedm párů… »

Začala obnova vjezdové části depa v Michli Začala obnova vjezdové části depa v Michli

8.4.2024 - Výměna 21 výhybek, tří kilometrů kolejí a 5,5 kilometru trakčního vedení – to vše se uskuteční při letošní komplexní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli. Jedná se o dosud největší obnovu… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika