Železničář / Hlavní zprávy / Jediný parní vůz Komarek znovu ožil
Jediný parní vůz Komarek znovu ožil
12.6.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Unikátní parní motorový vůz M 124.001 Komarek je po bezmála pěti letech opět v provozu. V posledních letech si odbyl opravu v depozitáři Národního technického muzea (NTM) a veřejnosti se opět představil v úterý 23. května při novinářské jízdě mezi pražským nádražím Libeň a „Masaryčkou“.
O následujícím víkendu pak vypravily České dráhy ve spolupráci s NTM veřejné jízdy po pražském uzlu. Podle vedení muzea by se však měl Komarek objevit především na tratích, které pravidelně obsluhoval, anebo v chomutovském depozitáři. Vůz byl vyroben v roce 1903 ve firmě Ringhoffer v Praze-Smíchově, parní kotel dodala vídeňská společnost Komarek. Muzeum vůz opravilo a znovu zprovoznilo u příležitosti dvoustého výročí narození Františka Ringhoffera II., zakladatele podniku. Dvojice Komarků měla původně jezdit na trati do Kamenického Šenova, ale sklonově náročná trať motorovým vozům nevyhovovala. Skončil tak na lokálce z Opočna do Dobrušky, kde jejich provoz ustal až po druhé světové válce. Pak zamířil do sbírky NTM.
Další články této rubriky
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »