Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / InnoTrans poodhalil budoucnost i Vectron pro ČD na 230 km/h

InnoTrans poodhalil budoucnost i Vectron pro ČD na 230 km/h

14.10.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Velkolepý výstavní areál Messe na západě Berlína po čtyřleté pauze vynucené pandemií covidu-19 opět hostil v druhé polovině září největší světový veletrh zabývající se železnicí – InnoTrans. Na ploše, která zhruba odpovídá centru města Brna, představili výrobci to nejnovější ze své nabídky. A zároveň jasně naznačili, jakým směrem vývoj zamířil. Elektřina jako pohon stále dominuje, nově však vlaky vysílá i na tratě bez trakčního vedení. Trendem jsou vozidla s vodíkovým zdrojem, bateriemi či duálním módem.

InnoTrans poodhalil budoucnost i Vectron pro ČD na 230 km/h

A právě o tato vozidla byl mezi návštěvníky, kterých dorazilo vskutku obdivuhodné množství, největší zájem. Na vodík vsadil například švýcarský Stadler, který prezentoval jednotku Flirt H2 pro americké San Bernardino. Hned vedle představila obdobné řešení firma Siemens s vlakem Mireo Plus H. Přece jen častější alternativou pro jízdu elektrického vlaku mimo trolejové vedení byly baterie. Stadler ukázal jednotku Flirt Akku, hned tři zdroje kombinuje jednotka Hitachi Blues, která kromě jízdy z trakčního vedení a baterií nabízí i dieselový motor.
Několikeré zastoupení měla i vozidla, která řeší zbytečnou jízdu dieselových vozidel pod trakčním vedením tím, že mají oba pohony. Polský Newag přivezl jednotku Impuls 2, hned dvě lokomotivy Vectron Dual Mode přivezl na rozlehlé kolejiště výstavního areálu Siemens. Jedna z nich mimochodem nezamíří daleko, červený nátěr DB Cargo upozorňoval na rámcovou smlouvu, díky které se může německý nákladní dopravce dočkat až čtyř set duálních lokomotiv.

Nejrychlejší Vectrony míří k ČD
České návštěvníky ovšem patrně zajímal nejvíce třetí Vectron na výstavní ploše. Jeho polep nenechal nikoho na pochybách, čím je výjimečný – jde o první Vectron MS s maximální rychlostí 230 km/h. České dráhy budou jejich prvním provozovatelem, v březnu jich objednaly rovných padesát a první cestující by měly vézt na sklonku roku 2025.
České dráhy tak s předstihem myslí na postupné zvyšování maximální rychlosti na tuzemské železniční síti, nové Vectrony zvládnou provoz jak na konvenčních tratích, jejichž první úseky jsou koncipované na 200 km/h, tak na plánovaných vysokorychlostních tratích, kde plně prokážou své přednosti. A jelikož se jejich provoz plánuje i do Německa, Rakouska či Maďarska, vyšší maximální rychlost využijí i tam.

Tramvaj Škody i trolejbus Cegelecu
Zajímavou premiéru si v rámci veletrhu přichystala plzeňská Škoda. Prototypová modulární tramvaj ForCity Smart 36T upozorňuje na výrazný úspěch českého výrobce na německém trhu. Dopravní spolek Rhein Neckar Verkehr, který provozuje síť tramvajových linek v souměstí Mannheim – Ludwigshafen – Heidelberg, si v Plzni objednal dohromady 80 tramvají na metrový rozchod ve třech verzích: tříčlánkové s délkou 30 metrů, čtyřicetimetrové čtyřčlánkové a dosud nejdelší v tuzemsku vyráběné šedesátimetrové. Součástí smlouvy je navíc i opce na dalších 34 tramvají.
Prezentovaná obousměrná tříčlánková varianta má otočné podvozky na rozchod 1 000 mm. Interiér nad krajními z nich je řešen jako zvýšený, nad dvěma podvozky ve středním článku je zachován bezbariérový průchod. Zajímavé je též nevstřícné umístění dveří v krajních článcích a rozlišení materiálu sedadel v nízkopodlažní a vysokopodlažní části tramvaje. Škoda též představila vodíkový autobus H’CITY 12 v turecké karoserii od dceřiné turecké firmy Temsa.
Společnost Cegelec ukázala rovněž v premiéře trolejbus Sor TNS 12 pro Jihlavu se sympatickým heslem „Trolleybus – The world’s best electric bus“. Ačkoliv vnější design daný výrobcem kastle z Libchav není v českých městech neznámý, zcela nově má být řešena elektrická výzbroj, kterou Cegelec prezentuje pod názvem Alva. Slibuje vyšší spolehlivost i celkovou účinnost. Tato zpráva by kromě Jihlavy měla potěšit také Prahu, kam by Sor ve spolupráci se Cegelecem měl dodat první trolejbus již do konce letošního roku.

Mezi vystavovateli nechyběl VUZ
Na InnoTransu vystavovalo téměř sedmdesát českých firem. Největší úspěch Výzkumného ústavu železničního zaznamenal – kromě prezentace standardní činnosti na zkušebním okruhu – i jeho zmenšený model, který ke stánku přitáhl skutečně nemalý počet návštěvníků.
Řada českých firem se prezentovala pod hlavičkou Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). Dále mohli návštěvníci zhlédnout produkci českého výrobce sedadel Borcad, jehož výtvory nechyběly ani v řadě vystavených železničních vozidel, nebo třeba brzdové systémy DAKO-CZ. Systém řízení vlakového provozu ukázala AŽD.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformuMasarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu

24.2.2024 - Pražské Masarykovo nádraží čeká v následujících třech letech čilý stavební ruch. Stavba, jež slouží už více než 175 let, projde dosud největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která… »

Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotováModernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová

21.2.2024 - České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního… »

ČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujícíchČD Minibary loni obsloužily skoro 1,2 milionu cestujících

16.2.2024 - Více než 400 tisíc šálků kávy, ale také pivo nebo cappuccino. Tyto nápoje jsou i nadále nejoblíbenějšími položkami, které se prodávají v minibarech Českých drah. Mezi vyhledávané občerstvení patří také croissanty, bagety… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika