Železničář / Hlavní zprávy / Hvězdou veletrhu se stal zelený Panter
Hvězdou veletrhu se stal zelený Panter
4.7.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Hlavním železničním městem Česka se od 11. do 13. června stala bezpochyby Ostrava. V areálu Karoliny se totiž konal veletrh Rail Business Days, jenž přilákal všechny důležité zástupce nejen tuzemského železničního průmyslu. Chybět tedy nemohly ani České dráhy, které společně s plzeňskou Škodou představily první elektrickou jednotku RegioPanter vybavenou trakčními bateriemi.
Z exteriérových exponátů nejvíce zaujalo premiérové představení dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter vybavené trakčními bateriemi pro dojezd na tratích nevybavených trolejovým vedením. Představit ji v Ostravě přitom bylo symbolické, jelikož právě v okolí třetího největšího českého města se budou duální Panteři zjevovat nejčastěji. První čtyři jednotky pro Moravskoslezský kraj jsou již ve výrobě, následovat je bude dalších 15 z další objednávky, jíž se v tomto čísle šířeji věnujeme zvlášť na straně 14 – včetně plánovaného nasazení.
Mnoho zdaru jednotce na místě popřál generální ředitel Českých drah Michal Krapinec společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou i Tomášem Ignačákem ze Škody Transportation, poté si ji prohlédli i s prvními návštěvníky veletrhu. V interiéru však jednotka změny oproti standardu běžných elektrických jednotek RegioPanter nepřináší, je maximálně unifikovaná a budoucí cestující při přechodu z elektrifikované na neelektrifikovanou trať ani nebudou mít šanci postřehnout změnu – tedy pomineme-li největší výhodu jednotek, odpadnuvší přestup na vozidlo nezávislé trakce.
Další slavnostní křest se první den veletrhu konal záhy a hned vedle, kde stála lokomotiva Siemens Vectron dceřiné firmy ČD Cargo. Z laického pohledu se stroj označení 383.013 od ostatních Vectronů lišil výrazným polepem, jenž vzpomíná jednoho z nejvýznamnějších železničářů naší historie, geniálního stavitele Jana Pernera. Mimochodem, i další nové Vectrony pro ČD Cargo se budou pyšnit polepem připomínajícím velké drážní osobnosti.
Pozornější příznivci železnice si pak na novém Vectronu, prvním z druhé, desetikusé série pro Cargo, mohli všimnout jedné důležité inovace. Na rozdíl od předchozích dvanácti Vectronů bude totiž nová dodávka vybavena k provozu také v Belgii a Nizozemsku – vedle Rakouska, Německa, Maďarska, Polska, Slovenska a samozřejmě České republiky. Opodál mu pak sekundoval taktéž cargovácký Bombardier Traxx 388.010.
Srbský Flirt nebo česká duální lokomotiva
Novinkou pro návštěvníky z České republiky byla také jednotka Stadler Flirt pro Železnice Srbije, čtyřvozová elektrická jednotka osvědčené koncepce a s poněkud sterilním interiérem. Velký zájem byl rovněž o novinku Správy železnic v podobě vozu pro údržbu trakčního vedení MTW 100 od firmy Plasser & Theurer, možnost podívat se na zdvihnutou plošinu budila neutuchající pozornost. Podbíječku od stejné firmy ukázala také Subterra nebo polský Budimex.
Hned dvě lokomotivy představila také česká firma CZ LOKO. Dieselový EffiShunter 1000 zaujal zejména nápaditou stylizací společnosti Hrochostroj, jež se specializuje na údržbu a rekonstrukci železničních tratí, DualShunter 2000 pro italskou společnost Mercitalia pak představoval druhého zástupce duálních strojů, tentokrát v podobě lokomotivy s plnohodnotným elektrickým i dieselovým pohonem.
Zajímavým pohledem do historie a kontrast moderním vozidlům poskytla Slovenská strela, tedy předválečný motorový vůz Tatra 68, dle Kryšpínova označení Československých státních drah M 290.0, v době výroby nesmírně progresivní a stále mimořádně elegantní stroj, jenž však neměl štěstí na dobu vzniku a sériové výroby se nikdy nedočkal.
No a pro úplnost ještě dodejme, že před karolinským trojhalím zastupoval nekolejová vozidla zcela nový autobus Iveco Evadys 13M pro dceřinou firmu ČD Bus, což díky výraznému polepu připomínajícímu letošní výročí souprav railjet nebylo možné přehlédnout.
Více než 11 tisíc návštěvníků
Neméně důležitý program se ale odehrával i v interiéru. Kromě řady konferencí se zde hlavně na kryté ploše 4 800 m² prezentovalo více než 120 vystavovatelů z tuzemska i zahraničí. Skupina České dráhy byla zastoupená hned na několika z nich. Samotné ČD se představily jak hlavním stánkem, tak náborovým pod patronací Dopravního vzdělávacího institutu, nechyběl ani ČD Bus, ČD - Informační systémy, jako dravec v evropském prostoru se na výrazném stánku titulovalo ČD Cargo, které navíc do druhého stánku ještě přivedlo svůj náborový tým.
Dorazily prakticky všechny důležité tuzemské firmy operující v železniční dopravě. Své zastoupení tak měly kupříkladu výrobce zabezpečovacích a řídicích systémů AŽD, stálice na poli zobrazování času a informací na nádražích Elektročas, samozřejmě Škoda Group, výrobce pohonů a převodovek Wikov, výrazný venkovní stánek připravila Správa železnic, vyjmenovat všechny zúčastněné však je nad možnosti našeho periodika.
Závěrem se pak sluší dodat, že výrazný vliv na dobrý pocit z veletrhu má též prostředí, ve kterém se koná. Trojhalí Karolina, nádherná industriální stavba odkazující na velkolepou průmyslovou historii ostravského regionu a jeden ze symbolů jeho postupného přerodu je více než důstojným prostorem pro prezentaci toho nejmodernějšího, co nejen český železniční průmysl produkuje. Cestu si sem mimochodem našlo během tří dní více než 11 tisíc návštěvníků.
Další články této rubriky
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »