Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Hospodaření skupiny ČD ovlivnily výluky i arbitráž

Hospodaření skupiny ČD ovlivnily výluky i arbitráž

2.5.2016 – autor: RADEK JOKLÍK

Počet zákazníků na úrovni 170 milionů, vyšší tržby z osobní přepravy a nižší náklady na naftu i elektřinu, to bylo příslibem meziročního zlepšení hospodaření Českých drah v roce 2015. Vícenáklady vyvolané opravami tratí a prohraná arbitráž se Škodou Transportation však dostaly segment osobní dopravy do více než miliardového mínusu, což se při konsolidaci projevilo ve výsledku celé Skupiny ČD.

Hospodaření skupiny ČD ovlivnily výluky i arbitráž

Skupina České dráhy tak loni vykázala podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ztrátu po zdanění 1,375 miliardy korun. Zvýšené náklady vyvolané výlukovou činností Správy železniční dopravní cesty a prohraná arbitráž se Škodou Transportation se přitom na tomto výsledku podílely sumou více než 1,2 miliardy korun, které zaplatil segment osobní dopravy. Jeho hospodaření přitom dlouhodobě zatěžují vysoké nákladové úroky kvůli zadlužení a loni se v tržbách z mezinárodní přepravy odrazila i uprchlická krize, která na podzim zastavila růst jejich tržeb.

Dopravce platil náhradní autobusy

„Bez výluk a prohrané arbitráže by ale skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek. „Správa železniční dopravní cesty opravila řadu tratí, v průběhu roku 2015 však kvůli tomu na mnoha místech zásadně omezila nebo zcela zastavila dopravu. Vzniklou ztrátu nám kompenzovala jen částečně a půl miliardy za zvýšené osobní náklady, náhradní autobusy a další výdaje šlo bohužel z našeho vlastního rozpočtu,“ dodal. Právě kompenzace vícenákladů způsobených pracemi na infrastruktuře jsou předmětem diskuze v resortu dopravy. České dráhy samozřejmě zkvalitnění železniční sítě vítají, za její používání ale SŽDC každoročně zaplatí necelé dvě miliardy korun a nemohou při opravách kolejí či přejezdů doplácet další stovky milionů ze svého.

 „Významný dopad na naše loňské hospodaření měl také nečekaný výsledek sporu se Škodou Transportation o pozdní dodávku lokomotiv řady 380. Ten se negativně odrazil částkou zhruba 700 milionů korun. Jednání se společností Škoda Transportation o případném smírném řešení nepřineslo uspokojivý výsledek, nápravy v podobě zrušení rozhodčího nálezu se domáháme u soudu. I když věřím, že se nám podaří získat peníze zpět, v účetnictví se tento mimořádný výdaj loni projevil, a segment osobní dopravy se i kvůli němu propadl do účetní ztráty 1,398 miliardy korun,“ doplnil Pavel Krtek.

Nákladní doprava vykázala zisk

Naproti tomu segment nákladní dopravy vykázal zisk téměř půl miliardy. V průběhu loňského roku se ČD Cargo potýkalo se sílící konkurencí kamionové dopravy, kterou nastartovala levná nafta. Také na nákladní dopravu dopadla v roce 2015 rozsáhlá výluková činnost SŽDC a v mezinárodním měřítku negativně poznamenala výsledek jejího hospodaření stávka strojvedoucích v Německu. Přesto se díky vyšší efektivitě a úsporám podařilo ČD Cargu překročit podnikatelský plán. „Je potřeba zdůraznit, že ČD Cargo operuje v ostrém konkurenčním prostředí, což se odráží ve snižování marží a dochází i ke ztrátě některých přeprav. Ty se snaží naše největší dcera nahradit nejen doma, ale také v zahraničí. Slibně se pro nás rozvíjí například přepravy z baltských přístavů a z polské části Slezska. Abychom v tom mohli pokračovat, musíme investovat do nového vozidlového parku. První vlaštovkou je v tomto směru nákup pěti nových lokomotiv Vectron určených primárně pro mezinárodní dopravu od střední Evropy po přístavy zemí Beneluxu a Německa,“ uzavřel generální ředitel ČD Pavel Krtek.


Průměrné hodnocení (13 hlasů): 2.92

Další články této rubriky

V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojůV novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů

24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika