Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

9.3.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Francouzské železnice SNCF a belgické SNCB objednaly na konci roku 2020 u společnosti Bombardier další stovky patrových vozů. Postupně tak čerpají své rámcové kontrakty na dodávku patrových jednotek OMNEO 2N a moderních vozů typu M7. Ty zahrnují dohromady výrobu až několika tisíc patrových vozů.

Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

Region Hauts-de-France na severu Francie (správní středisko Lille) objednal prostřednictvím SNCF u Bombardieru dalších 33 patrových velkokapacitních vlaků OMNEO 2N v hodnotě 565 milionů euro (cca 14,8 miliardy Kč). Jednotky budou vyrobeny v letech 2024 a 2025. Region plánuje jejich provoz na nejvytíženějších linkách včetně spojení Pikardie s Paříží a od roku 2025 na nově připravované lince Pikardie – Roissy. Na území Roissy se mj. nachází největší francouzské Letiště Charlese de Gaulla.
Hauts-de-France pak bude disponovat 77 jednotkami OMNEO 2N, které zahrnují vedle nově objednaných 33 souprav také 18 sedmivozových a 7 desetivozových jednotek z předchozích dodávek a 19 vlaků meziměstského charakteru InterCity pro obsluhu linek Paříž – Amiens a Paříž – S. Quentin – Maubeuge/Cambrai . Ty budou dodány v letech 2022 a 2023.

Až pět míst k sezení v řadě
Nové jednotky se oproti dosavadním vozům dočkají vylepšení. Budou klimatizované a vybavené podlahovým topením. Ve všech oddílech budou umístěné informační panely s dynamickými informacemi o jízdě vlaku. Plánuje se také vyvinutí nových komfortních sedaček. Díky extra široké skříni vozu bude v řadě až 5 míst k sezení (2+3) s celkovou kapacitou 620 míst k sezení ve 135 metrů dlouhém vlaku. Ten navíc nabídne 12 míst pro jízdní kola a místa pro invalidní vozíky. Díky možnému provozu ve dvojité trakci mohou spoje nabídnout až 1 240 míst k sezení. Samozřejmostí je vybavení ETCS/ERTMS.  
Platforma OMNEO zahrnující jak regionální vlaky Regio 2N, tak komfortní jednotky Premium. Ty jsou tvořeny jedno- a dvoupodlažními krátkými články o velké šířce až 3,05 metru (šířka běžných osobních vozů je jen cca 2,8 m). Z nich lze sestavit šesti- až desetivozové jednotky s 350–770 místy k sezení. Maximální rychlost jednotek OMNEO je až 200 km/h. SNCF uzavřely s Bombardierem rámcový kontrakt na dodávku až 860 vlaků OMNEO Regio 2N a Premium v různých provedeních pro francouzské regiony už v roce 2010. V současnosti již bylo závazně objednáno nebo dodáno celkem 491 jednotek.

M7 pro bezbariérové cestování
Novinky chystají i belgické dráhy. Ty 21. prosince 2020 objednaly u konsorcia Bombardier-Alstom dalších 204 osobních patrových vozů typu M7. Zakázka obsahuje vložené vozy pro bezbariérové cestování a řídicí vozy s místy pro cyklisty. Objem zakázky je 445 milionů eur (cca 11,8 miliardy korun) a navýší kapacitu belgických vlaků o více než 20 000 míst k sezení.
SNCB uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 1 362 vozů typu M7 v různém provedení v roce 2015. Z kontraktu zatím objednaly 445 vozů, jejichž výroba má být dokončena v letošním roce. Dodávka nově objednaných vozů bude pokračovat v roce 2024.
Objednané vozy jsou koncipovány pro samostatné cestování osob na invalidním vozíku bez asistence dalších osob. Nástupní prostor je ve výšce 76 cm, tedy v úrovni moderních belgických nástupišť. Mezeru mezi podlahou vozu a nástupištěm pomůže překonat výsuvná rampa umístěná pod podlahou vozu. Celé bezbariérové řešení bylo konzultováno s odbornými institucemi, například Národní vysokou školou pro zdravotně postižené.
Patrové vozy M7 jsou nasazené především na spoje InterCity na hlavních severojižních linkách.Mohou být sestaveny do elektrických jednotek i souprav vedených lokomotivou. Schválené jsou také pro provoz v Nizozemí a Lucembursku a na vysokorychlostních tratích. Vozy M7 umožnily SNCB významně navýšit kapacitu vlaků na páteřních linkách bez požadavku na další trasy a větší vytížení železniční sítě.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

 Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB Salonek hostil setkání dopravců zemí V4 a ÖBB

7.10.2021 - Výměna zkušeností s implementací systému údržby ECM podle IV. železničního balíčku, instalací ETCS a se schvalováním modernizovaných vozidel byla hlavním tématem setkání vedení Českých drah se svými protějšky z rakouských… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika