Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

9.3.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Francouzské železnice SNCF a belgické SNCB objednaly na konci roku 2020 u společnosti Bombardier další stovky patrových vozů. Postupně tak čerpají své rámcové kontrakty na dodávku patrových jednotek OMNEO 2N a moderních vozů typu M7. Ty zahrnují dohromady výrobu až několika tisíc patrových vozů.

Francouzi a Belgičané sázejí na patrové vozy

Region Hauts-de-France na severu Francie (správní středisko Lille) objednal prostřednictvím SNCF u Bombardieru dalších 33 patrových velkokapacitních vlaků OMNEO 2N v hodnotě 565 milionů euro (cca 14,8 miliardy Kč). Jednotky budou vyrobeny v letech 2024 a 2025. Region plánuje jejich provoz na nejvytíženějších linkách včetně spojení Pikardie s Paříží a od roku 2025 na nově připravované lince Pikardie – Roissy. Na území Roissy se mj. nachází největší francouzské Letiště Charlese de Gaulla.
Hauts-de-France pak bude disponovat 77 jednotkami OMNEO 2N, které zahrnují vedle nově objednaných 33 souprav také 18 sedmivozových a 7 desetivozových jednotek z předchozích dodávek a 19 vlaků meziměstského charakteru InterCity pro obsluhu linek Paříž – Amiens a Paříž – S. Quentin – Maubeuge/Cambrai . Ty budou dodány v letech 2022 a 2023.

Až pět míst k sezení v řadě
Nové jednotky se oproti dosavadním vozům dočkají vylepšení. Budou klimatizované a vybavené podlahovým topením. Ve všech oddílech budou umístěné informační panely s dynamickými informacemi o jízdě vlaku. Plánuje se také vyvinutí nových komfortních sedaček. Díky extra široké skříni vozu bude v řadě až 5 míst k sezení (2+3) s celkovou kapacitou 620 míst k sezení ve 135 metrů dlouhém vlaku. Ten navíc nabídne 12 míst pro jízdní kola a místa pro invalidní vozíky. Díky možnému provozu ve dvojité trakci mohou spoje nabídnout až 1 240 míst k sezení. Samozřejmostí je vybavení ETCS/ERTMS.  
Platforma OMNEO zahrnující jak regionální vlaky Regio 2N, tak komfortní jednotky Premium. Ty jsou tvořeny jedno- a dvoupodlažními krátkými články o velké šířce až 3,05 metru (šířka běžných osobních vozů je jen cca 2,8 m). Z nich lze sestavit šesti- až desetivozové jednotky s 350–770 místy k sezení. Maximální rychlost jednotek OMNEO je až 200 km/h. SNCF uzavřely s Bombardierem rámcový kontrakt na dodávku až 860 vlaků OMNEO Regio 2N a Premium v různých provedeních pro francouzské regiony už v roce 2010. V současnosti již bylo závazně objednáno nebo dodáno celkem 491 jednotek.

M7 pro bezbariérové cestování
Novinky chystají i belgické dráhy. Ty 21. prosince 2020 objednaly u konsorcia Bombardier-Alstom dalších 204 osobních patrových vozů typu M7. Zakázka obsahuje vložené vozy pro bezbariérové cestování a řídicí vozy s místy pro cyklisty. Objem zakázky je 445 milionů eur (cca 11,8 miliardy korun) a navýší kapacitu belgických vlaků o více než 20 000 míst k sezení.
SNCB uzavřely rámcový kontrakt na dodávku až 1 362 vozů typu M7 v různém provedení v roce 2015. Z kontraktu zatím objednaly 445 vozů, jejichž výroba má být dokončena v letošním roce. Dodávka nově objednaných vozů bude pokračovat v roce 2024.
Objednané vozy jsou koncipovány pro samostatné cestování osob na invalidním vozíku bez asistence dalších osob. Nástupní prostor je ve výšce 76 cm, tedy v úrovni moderních belgických nástupišť. Mezeru mezi podlahou vozu a nástupištěm pomůže překonat výsuvná rampa umístěná pod podlahou vozu. Celé bezbariérové řešení bylo konzultováno s odbornými institucemi, například Národní vysokou školou pro zdravotně postižené.
Patrové vozy M7 jsou nasazené především na spoje InterCity na hlavních severojižních linkách.Mohou být sestaveny do elektrických jednotek i souprav vedených lokomotivou. Schválené jsou také pro provoz v Nizozemí a Lucembursku a na vysokorychlostních tratích. Vozy M7 umožnily SNCB významně navýšit kapacitu vlaků na páteřních linkách bez požadavku na další trasy a větší vytížení železniční sítě.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

 Flotilu Vectronů ČD posílilo dalších šest strojů Flotilu Vectronů ČD posílilo dalších šest strojů

4.5.2021 - České dráhy převzaly v březnu od společnosti Rolling Stock Lease do nájmu všech šest vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron. Dopravce tím rozšířil flotilu těchto strojů ze stávajících jedenácti na sedmnáct… »

 Pendolina si dopřávají velkou údržbu Pendolina si dopřávají velkou údržbu

3.5.2021 - Za běžného provozu patří jednotky řady 680 Pendolino k nejvytíženějším vlakům Českých drah. Šest ze sedmi souprav je obvykle nasazeno každý den a denní průměrný běh dosahuje přes 1 100 km. Teď jsou však kvůli snížené… »

Rok železnice připomene zvláštní vlak Rok železnice připomene zvláštní vlak

30.4.2021 - Letošní rok je pro železničáře zcela mimořádný. Začal Evropský rok železnice – událost, která zde doposud nebyla a v následujících desetiletích nepochybně hned tak nebude. Poprvé v historii Evropské unie je takto vyznamenán… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika