Železničář / Hlavní zprávy / Fotogalerie: Svět záchranářů rozšířil motorový vůz
Fotogalerie: Svět záchranářů rozšířil motorový vůz
21.6.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Vyřazený motorový vůz řady 810 slouží v Karlových Varech k výuce dopravní výchovy. Pro zdejší Svět záchranářů ho připravily České dráhy. Motorák původně určený k likvidaci se pyšní novým lakem a doplňuje multifunkční výukový areál. Vlak z koleje na koleje areálu přemisťoval těžkotonážní jeřáb.
Karlovarský Svět záchranářů doplnil v květnu motorový vůz řady 810 Českých drah. Vlak posílí vzdělávání dětí a mládeže o rizicích v železniční dopravě. Návštěvníci se tak díky vyřazenému vozu naučí, jak se chovat na železnici, respektive v dopravě obecně.
V areálu, který tvoří několik specifických budov včetně improvizované nemocnice, policejní služebny nebo hasičské stanice, se s instalací vlaku počítalo už dříve. Vedení města ho však kvůli nedostatku finančních prostředků zprvu nemohlo pořídit. „Vůz bude sloužit i jako učebna pro dopravní výchovu a zároveň doplní dětské dopravní hřiště s reálným železničním přejezdem. Velikost opravdového vlaku musí v dětech vzbudit respekt. Motorák tedy bude například při spouštění závor troubit,“ podotkla Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, jež multifunkční areál provozuje. Počítá se navíc s tím, že okolo Orchestrionu postaví imitaci depa a trolejové vedení.
Z koleje na koleje
České dráhy do Karlových Varů dodaly motorový vůz 810.226, který byl původně určen k likvidaci. Kvůli instalaci přišel v plzeňském depu o převodovku, motor a další výstroj, naopak dostal nový lak v korporátních barvách národního dopravce a zánovní interiér včetně sedaček. Do lázní ho v soupravě dovezl jiný vůz, 810.676. Zaměstnanci ČD soupravu převáželi ve čtvrtek 18. května přes Mariánské Lázně a Bečov nad Teplou. Cesta na karlovarské dolní nádraží jim zabrala zhruba tři hodiny. Krátce před půlnocí se však odebrala do těsné blízkosti Světa záchranářů, kde na odstrojený kousek čekal těžkotonážní jeřáb. Po upevnění a nezbytných přípravných pracích následoval zhruba hodinu trvající přesun. Jeřábník totiž musel vůz nejdříve přetáhnout z trati, posadit pod násep, otočit jeřáb kvůli vyvážení, opět navázat na hák, natočit železniční vozidlo správným směrem a teprve potom usadit. „Celý vůz se sem nevejde, proto má jen jedno čelo. Zadní část vozu je zaslepena a druhé stanoviště strojvedoucího je uříznuté,“ osvětlila Krajsová nutnost natočení s tím, že vlak váží okolo 12 tun.
Dotknout se obrazu
Instalace se protáhla do brzkých ranních hodin, nicméně krátce po rozbřesku si motorák již užívaly děti. Vlak totiž byl díky zaměstnancům DKV ihned připraven uspokojit potřeby školitelů. Jen interiér ještě bude doplněn významnými vzdělávací prvky včetně dotykové televize.
Osm set desítku upravovalo pro potřeby Záchranného kruhu plzeňské DKV zhruba měsíc. Šlo o vyřazený vůz, jenž dříve sloužil na Táborsku, Kraslicku a Chebsku. Poté čekal v Plzni na likvidaci. Světově unikátní karlovarský areál, ve kterém pracují a ukazují svou činnost všechny složky integrovaného záchranného systému, je v provozu teprve rok a půl.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »